Mi a bennfoglalás és az osztás közti különbség?
Még csak 21 vagyok, emlékszem, hogy alsóban nálunk is mást jelentett a bennfoglalás és az osztás. Amit a cukorkás válaszoló írt :)
De annyira nem értem, hogy MIÉRT? Azóta egyszer sem hallottam, ott meg utáltam, mert nehéz volt számomra megkülönböztetni a kettőt.
Tulajdonképpen három dologról kell beszélni: (1) bennfoglalás, (2) részekre osztás, (3) osztás.
A bennfoglalást és a részekre osztást (egyenlő részekre osztást) lehet tekinteni matematikai modelleknek,
az osztás pedig maga a művelet, amit a modellbeli megoldás során alkalmazunk.
Ezt a dolgot divat kritizálni, nem érteni, félremagyarázni stb. Lehet rajta poénkodni is, de attól még a gyerekeink számfogalma és számolása nem lesz jobb.
Nem kell ezt túldimenzionálni, hanem jól kell tanítani. Ugyanis ezt nem a módszertanosok rontják el, hanem a tanítók és szülők.
A negyedig hozzászólás nem rossz, csak hiányos, és amennyiben a kérdező valóban az osztást kérdezi, nem pedig a részekre osztást, úgy nem a kérdésre válaszolt :(
A bennfoglalás és a részekre osztás (egyenlő részekre osztás, elosztás) közti különbséget emelik ki a módszertanosok:
ahogy van egy életkor, amíg a kisgyereknek az a képzete, hogy több pl. építőkockája van, ha szétterítjük, mint amikor egy kupacban van, úgy van egy olyan éltkor is, amíg a kisgyerek teljesen különbözőnek érzi a csoportosításhoz kapcsolódó két műveleti tevékenységet.
(Az most más kérdés, hogy a mai gyerekek mikor érik el ezt az életkort?)
(A tört tényleg nem osztás a legtöbb szakirodalom szerint, aminek kifejtése túl hosszú, és nem is tartozik ide.)
Pontosan akkor érik el ezt az életkort amikor leülnek velük és elmagyarázzák nekik. Figyeld, itt vannak egy kupacban a kockáid, szétterítem. Látod, most többnek tűnik, pedig azt is látod hogy nem tettem hozzá. Na akkor most újra összehúzzuk, megint kevesebbnek látszik. De így is úgy is ugyanannyi. Érted? Érteni fogja.
Ahogy azt is megértené hogy 15 cukorkát szétoszthatok 5 gyerek közt úgy hogy mindenkinek 3 jut, és szétoszthatom 3 darabos csoportokká is amiből pontosan 5 gyereknek fog jutni 3-3. Ha András Béla és Csaba felmennek a játszótérről nintendózni Elemérhez és Dezsőhöz, az sem ugyanaz az eset mint amikor Elemér és Dezső megy le a többiekhez a térre focizni. Mégsem verjük fölöslegesen a gyerekek fejébe hogy a 3+2 meg a 2+3 két különböző dolog, mert nem az. Az marad meg jobban a fejükben amit jobban kihangsúlyoznak, márpedig jelenleg az egyébként minimális különbséget hangsúlyozzák ki, amit elég lenne csak megemlíteni, az összefüggésekre meg csesznek rámutatni. Oszthatom őket valahány csoportra amiknek az elemszáma érdekel, és oszthatom adott elemszámú csoportokra is ahol a keletkező csoportok számára leszek kíváncsi. Egyiket így, a másikat úgy is szokták nevezni, de mindkettő osztási művelet, láthatod hogy ugyanazok a számok is szerepelnek benne, csak a megközelítés más. Érted? Érteni fogja.
Nem hülye, csak gyerek. Hülyét önök próbálnak nevelni belőle. Továbbra is tartom hogy az, hogy mindezt még meg is tudják indokolni szakmai szempontokkal, csak még szánalmasabbá teszi az egészet.
A törtek pedig azért nem teljesen off, mert ugyanez a probléma velük. Roppant fontos kihangsúlyozni hogy definíció szerint nem ugyanaz (ami egyébként tény), de afölött meg elsiklanak hogy azért 3 osztva 2-vel ugyanaz mint három ketted. (basszus számítógépen még leírni sem tudom tört alakban csak osztásjellel) Tessenek az összefüggésekre koncentrálni, a matek NEM magolós tárgy, azt érteni kell, vagy utálni fogják. Jelenleg a gyerekek 90%-a utálja. EZ az önök eredménye. Az egyik első tanítványom anno kettesre állt, idén kezd az ELTE-n prog.mat. szakon. Ez meg az enyém. De biztos a focihoz jobban értek :)
istenem itt veszekedtek ahelyett hogy válaszolnátok
na az a lényeg hogy ezt a bennfoglalást el lehet felejteni mert sehol máshol nem használod ugyanugy mint az osztás /jellet történő írását
Hát lehett hogy én egy űrlény vagyok, de engem annak idején pont a bennfoglalás szó zavart össze. Nekem egyértelműbb és élhetőbb volt az, hogy "osztás".
(Vicceltünk is, hogy matek órán bennfoglalást tanulunk történelmen meg honfoglalást)
Nem vagy egyedül én se értettem,h mi a különbség és egyáltalán mi az, h bennfoglalás? Mibe foglalunk bele és miért? Az osztás sokkal érthetőbb és azt otthon is el tudják magyarázni, h van pl. egy banán még ezt most kettévágjuk és akkor a testvéred megeszi a felét te meg a másik felét.
Egyébként anno emlékszem még a harmadikos olvasókönyvünkben volt olyan szöveg, h mágneses mezői megkötik az anyagot (pontosan már nem rémlik mi volt ez). Erre a szülők se tudtak már mit mondani csak azt, bakker ezek hülyék? Mert ugye én 8 évesen nem értettem ,h mi köti meg és hogyan? Tán madzaggal? Meg hogy jön ide a mező hiszen arról csak annyit tud az ember gyerekfejjel, h egy zöld valami amin állatok legelnek.
Hadd fűzzek ehhez valamit...
A középiskolás végzős SNI-s tanulók szakértői véleményeiből idézek: "Bennfoglalást tartalmazó szöveges feladat megoldásában fejben és írásban való feladatmegoldás esetén is hibázik."
Vagyis nem megy neki az osztás se fejben, se írásban, tehát egy újabb olyan szó a magyar nyelvben, ami csak azért van, hogy egyel több legyen... :)
Tanítóként nekem is tanulnom kellett róla matematika tantárgy pedagógián, s 2. osztályban tanítanom is kell.
Valóban van különbség a kettő között (egyik a halmazok számát, a másik egy halmaz számosságát adja meg), de ez a gyerekek számára nem olyan egyértelmű.
Az érdekes az egészben az, hogy csupán 2. osztályban van rá szükség. Onnantól kezdve marad a kettőspont és senki nem foglalkozik vele, hogy pl. 60:2 miért éppen 30.
Hasonló ez, mint amikor a "szor" és a "szorozva" különbségén elmélkedünk, holott az eredmény ugyanaz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!