Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Házifeladat kérdések » Ennek mégis hogy álljak neki?...

Ennek mégis hogy álljak neki? Töri.

Figyelt kérdés

[link]


Erre kell írnom egy esszét. Mit írjak??

Köszi!


2012. febr. 19. 12:26
 1/4 anonim ***** válasza:

A reformkor 1830-tól 1848-ig tartott. Ez az időszak a magyar kultúra egyik fénykora. Az alkotók művészetük értelmét a nemzet ügyének szolgálatában látták. A magyar kulturális élet fejlődésének a hátterében a nacionalizmus állt. A nacionalizmus a natio (nemzet) szóból ered. Olyan ideológiai és politikai irányzat, amely a társadalmi küzdelem középpontjába a nemzeti kérdést helyezi. A nagy francia forradalom időszakában alakult ki, de a gyökere az invesztitúraharc időszakára vezethető vissza. Célja: a nemzeti nyelv, a kultúra, a tudomány fejlesztése, és ahol nincs, a nemzeti függetlenség elérése, az egységes nemzeti állam létrehozása. Eltorzult válfaja a sovinizmus, amely egy másik nép ellen irányul. Magyarországon végső soron a függetlenséget akarták elérni, hiszen ekkor még a Habsburg Birodalomhoz tartozott.

Az 1840-es években hatalmas építkezések folytak Pest-Budán, ezt elősegítette a gazdaság fejlődése, hiszen a napóleoni háborúk idején konjunktúra (jó gazdasági helyzet) volt. Az 1838-as árvíz után tervszerű építkezések indultak meg a Szépítési Bizottmány vezetésével. Megépült Clarc Adam tervei alapján a Lánchíd, a Pollack Mihály tervei alapján a Nemzeti Múzeum, és a Ludovika is elkészül. A város klasszicista bérpalotákkal és középületekkel gazdagodott, új elővárosok nőttek ki a földből: Teréz-, József- és Lipótváros. Tért hódított a városias életforma. Burkolattal látták el az utcákat, megkezdődött a közvilágítás kiépítése, sorra nyíltak a kávéházak, üzletek. A fejlődő piac ide vonzotta az ipart, folyamatos betelepülések voltak, és az 1840-es évekre Pest lakossága elérte a százezer főt, bár nagy részük német volt. A gazdaság mellett a kultúra fellegvárává vált Pest, megalapították a Magyar Tudományos Akadémiát Széchenyi István támogatásával.

Az építészetben a klasszicizmus hódított. Ilyen épületek az alcsúti kastély, a Nemzeti Múzeum és az esztergomi székesegyház, amely Hild József tervei alapján készült. Az építészek közül Pollack Mihályt, Hild Józsefet és Zitterbarth Mátyást kell megemlítenünk. Az egyház hatalmának a kifejezésére jelentős templomépítkezések is kezdődtek.

A festészetben a biedermeier stílus jelent meg. A biedermeier a 19. század első felében főleg Németországban és Ausztriában uralkodó művészeti stílus. A feltörekvő, de még hatalomra nem jutott polgárság művészeti kifejezője. Nevét Eichrodt német író költeményében szereplő, a német nyárspolgárt kifigurázó irodalmi alakról kapta. Fő jellemvonásai: befelé forduló otthonosság, érzelmesség, a takarékoskodásból folyó egyszerűség, a tartalom nyárspolgári korlátozottsága. Építészetére jellemző a díszítés szerénysége, a szerkezeti elemek határozott hangsúlyozása, a gyakorlati szempontok előtérbe helyezése. Szobrászata klasszicizáló. Festészete a kispolgári gondolatok és humorizáló érzelmesség megnyilvánulása.

A korszak legjelentősebb magyar festői: Madarász Viktor (Zrínyi és Frangepán a bécsújhelyi börtönben, Zrínyi Miklós, Zrínyi Ilona, Hunyadi László siratása), Benczúr Gyula (Vajk megkeresztelése) és Barabás Miklós (A Lánchíd alapkőletétele). Történelmi festészetünk jellemző volt. Nemzeti múltunk jelentős alakjai, eseményei jelentek meg a vásznon.

A zenében is a romantika hódított. A magyar zene legnagyobb romantikus mestere Erkel Ferenc volt. Megteremtette a nemzeti operát (Hunyadi László, Bánk bán), megzenésítette a Himnuszt. Az olasz és francia opera elemei és a magyar hagyományok együtt alkották a verbunkost. Erkel mellett meg kell még említeni Liszt Ferenc (magyar rapszódia) és Egressy Béni (a Szózat megzenésítője) nevét is, akik szintén neves, romantikus zeneszerzők voltak.

Az irodalomban a romantika nemzeti stílusként jelent meg. Ekkor születtek a magyar művészet máig ható alapvető művei: Kölcsey Ferenc Himnusza, Vörösmarty Mihály Szózata. Ebben a korszakban alkotott a romantikus triász is: Vörösmarty Mihály, Toldi Ferenc, Bajza József. A Magyar Tudományos Akadémia a magyar nyelv felkarolásán keresztül a tudományos élet, míg az irodalmi társaságok az irodalmi élet irányítóivá váltak. Ekkor működött például a Kisfaludy Társaság. Tagjai közé tartozott Vörösmarty Mihály, Petőfi Sándor, Jókai Mór és Arany János is. (utóbbiak szerepe a szabadságharcban.)

Szaporodtak a folyóiratok, és a magyar múltat kutató művek is: Horváth Mihály- Magyarország története – történelmi források alapján, liberális szellemben. Kőrösi Csoma Sándor az őshazát kutatta. Ebben az időben jelentek meg az első népmese- és népdalgyűjtők is.

Nemzeti kultúra elképzelhetetlen anyanyelv nélkül. Hivatalos helyeken a latin volt a használatos, ami a kultúra nyelve volt. II. József 1784-ben kiadott nyelvrendelete alapján a latint a német nyelv váltotta fel a közigazgatásban. A hivatalnokok 3 évet kaptak arra, hogy megtanuljanak németül, hiszen ekkor még csak a birodalom kevesebb, mint 50٪-a beszélte. Ez a rendelet ellenállást váltott ki a nemességből, hiszen érezhető volt mögötte a beolvasztó szándék. Divattá vált tiltakozásul a magyaros ruha viselése, a népzene, a magyar nyelv használata. A magyaros viselet a huszárok ruháját követte, ami a nemzeti múltunkat hangsúlyozza. II. József halálos ágyán visszavonta a német nyelv kötelezővé tételét.

Az 1810-es években indult Kazinczy Ferenc vezetésével a nyelvújítási mozgalom, melynek eredményeként nyelvünk alkalmassá vált a tudományok művelésére is. A reformkor egyik fő követelése volt, hogy Magyarországon a magyar hivatalos nyelv legyen. Hosszas harcok után 1844-ben sikerült elérni, hogy a törvényhozás, közigazgatás, igazságszolgáltatás, kormányzás és az oktatás nyelve is a magyar lett. A Magyarországhoz kapcsolt részek követei 6 évet kaptak a magyar megtanulására. Ez ugyan a magyarságot hangsúlyozta, mégis nemzeti ellentétekhez vezetett.

Az oktatásban az állam ellenőrző szerepe nőtt, de főleg egyházi befolyás volt megfigyelhető. A protestáns iskolák demokratikusabbak voltak. Nőtt a tanuló-, és a tanárlétszám is, bár a tanárok helyzete nem javult, mivel I. Ferenc idején veszélyforrásoknak tekintették őket.

A második Ratio Educationis visszaállította a latint a közép-és felsőoktatásban.(1806) Az elemi iskolákban anyanyelvű oktatás folyt. 6-12 éves korig tankötelezettség volt. Az iskolaév rövidebb volt, a tanítóktól nem vártak el komolyabb szakképzettséget. A fegyelmet megszégyenítéssel és testi fenyítéssel érték el. A harmadik Ratio (1845) már előírta a tanítók képzését, a gyermekek korcsoportonkénti oktatását. Az 1844-es nyelvtörvény után a magyar nyelvterületeken a gimnáziumok fokozatosan áttértek a magyar tannyelvre, és 1846-tól az egyetemen is a magyar vált az oktatás nyelvévé. Szakképzés csak kevés helyen volt: Keszthely, Szarvas, Mosonmagyaróvár, majd 1846-ban Pesten is megalapult a József Ipartanoda.

A színjátszásban a vándortársulatok voltak jellemzők (Déryné), majd csak 1887-ben alakult meg Pesten az első magyar színház.

2012. febr. 19. 13:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 anonim ***** válasza:
ebből szedd ki a lényeget.
2012. febr. 19. 13:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 A kérdező kommentje:
Nagyon szépen köszönöm!!!! :)
2012. febr. 19. 13:29
 4/4 anonim ***** válasza:
itt megint ezt a nemzetblablát várják, hogy a nemzet a reformkorban a nemzet függetlenséget akart, meg az egyenjogúsodást Európa többi nemzetével, és ennek fontos része az önálló karakterű nemzetik kultúra, amit emiatt szorgalmaznak, így nemzeti irodalom egy programmá válik. Innentől kezdve mint program a többi nemzetépítő programjukkal összekapcsolódva jelenik meg, ugyanazokon a fórumokon (pl újságok), keveredve. (például a petőfi, aki az alkotmányossággal kapcsolatos problémáját a fenti versben foglalja össze, ami nyilván nem egy törvénymódosítási beterjesztés, vagyis a dolog végülis nem a helyén jelentkezik). A másik oka ennek a keveredésnek, hogy a népjobbító dolgaikat a megfelelő helyen, az országgyűlésen nulla szinten tudják érvényesíteni, emiatt propagandakényszerük van, a jó propagandához meg az kell, hogy a politikai követelmények, mindenféle filozófiai, történelmi, jogi, adott esetben földrajzi érveléssel, irodalmi fogásokkal, összeöntve egy hatásos kis víziót alkossanak, ami jó markáns, és lehet sugározni. (aminek mellesleg ők maguk is teljesen a hatása alatt vannak) Mivel ezek a dolgok általában tehát egyben vannak, és egy víziót festenek fel, ezért kialakul az a beszédmód, amiben egymásra utalgatnak, így amikor a politikai tartalom nem esik át a cenzúrán, akkor a kialakított beszédmód többi elemével (például az irodalommal) mégis át lehet adni a mondandót. (igaz kicsit általánosabb lesz, mert egy konkrét politikai fejleményről alkotott vélemény letiltása helyére pl mindenféle igazságért kesergő dolgok léphetnek elő, ami inkább csak az időzítése miatt szól a konkrét politikai fejleményről, vagyis nem nagyon gyakorlati, hanem inkább eszmei állásfoglalás). Tehát az irodalom a politikai izék szimbólumrendszerekén működik. Példa a Bánk bán meg majd 1856-ban a walesi bárdok, ami ugyan kiesik a korszakból, de közvetlen folytatása ugyanazokkal a szereplőkkel, és ugyanazokkal a problémákkal. Aztán még lehet róla mondani olyat, hogy reformkorban nagyjából egyféle értelmiség létezik, az "országgyűlési tudósító", aki valamilyen hivatalnoki képzési vonalon haladt, nagyrészt jogi meg igazgatási végzettsége volt, jártas a retorikai meg irodalmi dolgokban is, meg összeolvasgatta a kortárs filozófiákat és államelméleteket (itt ennek utána kell nézni, hogy melyik kishős miben domborított), így aztán a nagy eszméit ezekkel az eszközökkel tudta átadni. Nem volt külön irodalmár meg történész, aki a kérdéseivel önmagában foglalkozott volna. (ez így nem teljesen igaz, mert mindenféle jogi, közigazgatási csókák léteztek, akik azért kifejtették a szakmai lehetőségeket, de ezek szakszövegek voltak, így nem túl sok mindenkit érdekelt. És főleg, ezek gyakran országgyűlési bizottsági munka keretében történtek. pl 1843-as várostörvény tervezete, ami nem volt hozzáférhető) Mivel egyféle értelmiség volt, azért egyféle tartalommal töltötték meg a lapokat, amik a politikai hangvételükben különböztek, nem voltak szakfolyóiratok, a lapok száma nem túl nagy. A reformellenzéke valószínűleg többet irodalmizálnak, mert kevesebb dolguk esik át a cenzúrán. A kronológiáról még annyit lehet böfögni, hogy az irodalom más művészeti ágak nyersanyagát is megtermeli, meg az eszmerendszert is, amiben gondolkozni kezdenek. A kölcsey-s szövegről meg azt hogy egész korszak nyelvezete meg mindene pátosztól hemzseg, mivel az eszmék fő kifejtése lapokban történik, amik mint említettem gyakorlati országgyűlési ráhatás híján eszméket villogtatnak, illetve országgyűlésen tolják a szónoklatokat meg a mindenféle retorikai, drámai figurákat.
2012. febr. 19. 14:06
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!