Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Házifeladat kérdések » Matekosok! Másodfokú függvények?

Matekosok! Másodfokú függvények?

Figyelt kérdés

Gimnázium másodikos vagyok és most vesszük a másodfokú függvényeket. Nem voltam matekból eddig se valami nagyon okos, de szeretném megérteni az anyagot. Az oztálytársaim vagy nem magyarázzák el mert nem érnek rá vagy pedig legyintenek, hogy őket nem érdekli a matek- De nekem igen is fogntos, hogy megértsem. épp ezért kérek segítséget itt.


Itt egy feladat:

(²=négyzeten)


f(x)=x²-8x+15


megoldás: x²-8x+16-1=(x-4)²-1


Ezt órán csináltuk, de ezt sem értem. Azonosság kell hozzá, azt tudom is.

(a+b)²=a²+2ab+b²


További példák:

g(x)=x²-4x+4

h(x)=x²-4x+3

i(x)=x²-2x+5


Nem a megoldásokra, hanem a magyarázatra lennék kiváncsi. Szeretném megérteni, hogy hogyan kell átalakítani őket. Kérem, valaki segítsen!


gabiszabo@hotmail.hu - msn

gabiszabo@citromail.hu - e-mail

De itt is elmagyarázhatjátok, nekem mindegy, hogy hol.


2010. okt. 23. 14:02
 1/5 anonim ***** válasza:
100%

Biztosan vettétek e az azonosságokat. Pl

(a+b)² = a²+2ab+b²

(a-b)² = a²-2ab+b²

Az egésznek az a lényege, hogy ahhoz hogy ezt a függvényt ábrázolni tudd, teljes négyzetté kell alakítanod, de mivel nem azonosságok, ezért kicsit át kell alakítani.

Az órai példában ugye az volt, hogy

x²-8x+15... ebből nem tudsz egy "(a-b)²"-es formát kihozni, ezért alakítottátok úgy át, hogy x²-8x+16-1... így az értéke ugyanannyi maradt (16-1=15) még is jobb, mert az x²-8x+16-on már látszik, hogy ez az (x-4)² azonosság. Mivel ott maradt ez a -1-es, ezért ezt még ki kell vonni belőle, és kész.

2010. okt. 23. 15:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 A kérdező kommentje:
Köszönöm szépen neked is és egy lányak is, Tamarának, aki felvett msn-re és elmagyarázta az egészet. Neki köszönhetem, hogy már ha minden igaz, akkor megértettem! :) Most gyakorlok! :)
2010. okt. 23. 15:10
 3/5 anonim ***** válasza:
84%

Szia!

Itt az a lényeg, hogy az azonosságot kell visszafele alkalmazni. Ezt úgy lehet a legegyszerűbben, hogy, ha a te példádat nézzük, akkor először a 8x-et kell 2-vel osztani a '2ab' miatt. Mivel ezekben a feladatokban az x négyzet előtt nincs szám, azt veheted egynek, tehát a 'b' lesz az a szám, amit az osztás után kapsz. Eszerint a 'b négyzetnek' 16- nak kéne lennie, de az alapfeladatban 15 van, ezért vonunk ki a végén egyet. Ha pl. a 15 helyett 13 lenne, akkor 3-at kéne kivonni. Ugyanez van akkor is, ha a 'b négyzet' több. Akkor hozzá kéne adni annyit, amennyivel több. Ezek alapján a többi feladatod:

g(x)=(x-2)a négyzeten (itt nem kell a végén kivonni, vagy hozzáadni, mert az azonosságnak pont megfelel)

h(x)=(x-2) a négyzeten -1, mert a 2 a négyzeten 4 lenne, de a feladat csak 3-at ír.

i(x)=(x-1) a négyzeten +5, mert 1 a négyzeten 1 lenne, de a feladat 5-öt ad meg.

Remélem tudtam valamennyit segíteni :)

2010. okt. 23. 15:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 anonim ***** válasza:
100%
Ja, bocsi...későn vettem észre, hogy már válaszoltak. De jó, hogy megértetted.:)
2010. okt. 23. 15:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 A kérdező kommentje:
Köszönöm szépen neked is, minden egyes magyarázattól csak jobban fogom érteni, tényleg nagyon nagyon nagyon köszönöm! :) Kedvesek vagytok nagyon. Minden hálám! :)
2010. okt. 23. 15:27

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!