Ezt hogy oldanátok meg 5. Osztály szinten?(4x+200):7+500=700





Szerintem 5.-ben még nincsenek ilyen feladatok.
Nem hiszem, hogy a mérlegelvnél van egyszerűbb megoldása.





(4x+200):7+500=700 /szorzol 7tel
4x+200+3500=4900 /összevonsz
4x+3700=4900
4x=1200 /osztasz 4gyel
x=300
Ellenőrzéssel is kijön





Nem a szorzással érdemes kezdeni!
(4x+200):7 + 500 = 700 | -500
(4x+200):7 = 200 | *7
4x + 200 = 1400 | -200
4x = 1200 | :4
x = 300
Így kisebbek a számok.





5. osztályba az ilyen feladatokat a lebontogatással (más néven a visszafelé gondolkodással) kell tudni megoldani. Vegyünk egy egyszerűbb egyenletet, azon könnyebb megérteni;
2*x+4 = 10
Ha x helyére beírunk egy számot, például az 5-öt, akkor ezt a műveleti sort kapjuk: 2*5+4, itt először a szorzást végezzük el, végül az összeadást, tehát 10+4 = 14.
Mivel a +4 az utolsó művelet, amit elvégzünk, ezért feltesszük a kérdést; mihez kell 4-et hozzáadnunk, hogy 10-et kapjunk? Erre a megoldás értelemszerűen a 6, vagyis a gondolatmenet alapján ezt kapjuk:
2*x = 6
Most pedig feltesszük a kérdést, hogy melyik számot kell 2-vel megszoroznunk, hogy 6-ot kapjunk, erre a válasz a 3, tehát x=3.
Minden lépésnél csak az a dolgunk, hogy megállapítsuk, hogy melyik műveletet végeznénk el utoljára, és arra kell feltennünk a kérdést.
Ugyanez végigvezethető az eredeti egyenleten is;
(4x+200):7 + 500 = 700 : Melyik számhoz kell 500-at adnunk, hogy 700-at kapjunk? A 200-hoz, tehát:
(4x+200):7 = 200 : Melyik számot kell osztanunk 7-tel, hogy 200-at kapjunk? A válasz 1400, tehát:
4x + 200 = 1400 : Melyik számhoz kell hozzáadnunk 200-at, hogy 1400-at kapjunk? Az 1200-hoz, tehát
4x = 1200 : Melyik számot kell megszoroznunk 4-gyel, hogy 1200-at kapjunk? A 300-hoz, tehát
x = 300
Erre a gondolatmenetre mechanikusan betanulható számolás létezik, ezt hívjuk lebontogatásnak:
https://www.youtube.com/watch?v=YIZ_y4WGc3Y
Ez a módszer csak abban az esetben működik, hogyha az egész egyenletben 1 darab ismeretlen van, de a semminél több. Nyilván megoldható az egyenlet mérlegelvvel is, de egy 5.-esnek bizonyos lépések lehetnek egy kicsit érthetetlenek, például ha az egyenlet x-2=5, akkor a bal oldalon a 2-est kivonással akarhatja eltüntetni, és nem érti hogy miért hozzáadni kell 2-t az egyenlethez. Például ennek megértését remekül orvosolhatja a lebontogatás módszerének ismerete.
Egyébként én annak idején erről a módszerről még csak nem is hallottam, csak 8.-ban tanultam az egyenletmegoldást mérlegelvvel, és csak jóval később, felnőttként találkoztam vele. Bár jó matekos voltam mindig, és gyakorlatilag használtam ezt a módszert (a visszafelé gondolkodást), csak nem tudtam, hogy ez a neve.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!