Mi baja van az embereknek a matekkal?
Mert pl. a koordinátageometria izgalmas lenne...
Számokat helyettesítsz képletbe, kifejezed az X-et, majd behelyettesíted máshova, egyszer csak kijön két szám, ami egy pontot jelöl...
Baromi izgalmas egy leendő jogásznak például.
Pl. nekem kicsit az. Mert kellett gondolkozni, de nem túl sokat, és könnyű, így sok volt a sikerélményem. És reálos szakon sok dolog alapja a koordgeo.
De egy humánosnak...
Egy nagyon jó matektanártól hallottam egyszer, hogy szerinte azért a két legnépszerűtlenebb tantárgy a matematika és a testnevelés, mert ezek szembesítik leginkább az embert a saját korlátaikkal: a matematika a szellemi, a testnevelés pedig a testi korlátokkal.
Van ebben valami, bár én pl. a történelmet is hozzátenném ehhez, ami az embert a memória korlátaival szembesíti, én ezért nagyon nem szerettem.
Azt gondolom, hogy a legtöbben azért tartják nehéznek a matekot, mert rossz módszerrel tanulják. Akiknek jó memóriájuk van, és könnyű "magolással" sikereket érnek el más tárgyakból, azok ilyen módszerrel próbálják a matekot is elsajátítani. Az pedig így nem megy: sokkal kevesebb memória, helyette megértés és gyakorlás kell hozzá. A közhiedelemmel ellentétben pedig erre is a legtöbben képesek lennének.
Nem csak az általános és középiskolában, az egyetemi matekkal is így van ez. Van, ami elsőre átláthatatlan képlethalmaznak tűnik; aztán egyszer csak elkapod a fonalat, és csak azt veszed észre, hogy teljesen magadtól tiszta logikával fel tudod írni ugyanazokat a képleteket (anélkül, hogy bemagoltad volna). Minden matekos témának annyi a titka, hogy el kell kezdeni megérteni, és akkor eljön az a pillanat, amikor "bevillan" az egész és elkapod a lényegét; majd minden megy magától.
Ennek viszont az a feltétele, hogy egy percig ne "bemagolni" akarja az ember. Ez hiányzik a legtöbbeknél, és ebből fakad az a sikertelenség, ami miatt utálni fogják a matekot.
Már nem azért, de szerintem az emberek 1%-a tartja érdekesnek a számokat.
A többi a történelmet, az irodalmat, a biológiát, azt, aminek tartalma van.
Amiről lehet beszélni.
Uralkodókról, írókról, művekről, populációkról lehet beszélni.
A matek az egy számhalmaz.
Szerintem ne keverjük össze a számtant a matematikával. A számtan az, amit nagyjából az általános iskolában matematika címszó alatt tanulunk. Ez szól a számolásról; túl sok érdekes tényleg nincs benne, de a mindennapi boldoguláshoz elengedhetetlen, hogy az ember tudjon osztani, szorozni, stb.
A matematika a tiszta logikus gondolkodás tudománya. Ami mellesleg az alkalmazásaival elvezethet épületek tervezéséhez, bonyolult gépek megépítéséhez, a világ pontosabb megismeréséhez, pénzügyi stratégiákhoz, stb. Az, hogy ez kinek érdekes, és kinek nem, az teljesen szubjektív dolog (másoknak meg az nem érdekes, hogy pl. kinek az uralkodása alatt milyen volt a gazdaság sok száz évvel ezelőtt); de haszontalannak nem nevezném.
Én se neveztem haszontalannak...
Például nézzünk egy kéttámaszú tartó méretezést, amihez végeredményben matek kell.
Ábrát csinálsz, képletek szerint számokat írsz fel, számolsz...
A legvégén kijön egy szám.
Kit érdekel????
Vagy a deriválást...
Adottak betűk, számok. Csinálsz velük valamit, amitől máshova kerülnek a betűk meg a számok.
Baromi izgalmas...
Ehhez képest pl. a biológia. Megtanulod, hogyan él valami, hogyan működnek a sejtjei, szövetei, mi a testfelépítése. Na, ez izgalmas.
Persze, abban nyilván önmagában semmi izgalmas nincs, hogy deriválsz egy függvényt, vagy megoldassz képletbe helyettesítéssel valami gyakorló feladatot. Nyilván nem az az érdekes, hogy hogyan számolsz ki egy deriváltat; ez egy eszköz, olyan, mint hogy pl. tudsz írásban összeadni.
Az érdekes az lehet, hogy ezekkel az eszközökkel mennyi problémát lehet kezelni, vagy hogy milyen következtetéseket lehet levonni ezek segítségével.
A biológiából is lehetne nyilván olyan példákat hozni, amiben semmi érdekes nincs (pl. rendszertani besorolások, latin nevek magolása). Ne érts félre, én is nagyon érdekesnek tartom, hogy egy élőlény "működési" elvét megismerhetjük.
Én nem mondtam, hogy ne lenne hasznos.
És azt is mondtam, hogy minden alapja.
Ettől még száraz, unalmas.
Egy reálosnak lehet semleges, de egy humános érthető módon utálja.
Ezt írtam.
"Az érdekes az lehet, hogy ezekkel az eszközökkel mennyi problémát lehet kezelni, vagy hogy milyen következtetéseket lehet levonni ezek segítségével. "
A matek erről nem szól.
De még pl. a fizikában se találkoztam ilyennel..
Csak számolni kell.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!