Miért kell ilyen mélységben természettudományokat tanulni a közoktatásban?
Például:
Mekkora tömegű kristályos réz-szulfátot (CuSO4·5H2O) kell bemérni 100cm3 0,35 mol/dm3 koncentrációjú réz-szulfát oldat készítéséhez? Az eredményt 4 értékes pontossággal adja meg!
Gondolkodom, ugyan mi az a szituáció, amikor ilyesféle készségre felnőttkorban szükség lehet. És vajon a felnőttek hány %-a emlékszik ezekre? Szerintem a felnőttek 99.99%-a a szénsav vegyjelét se ismeri. Minek ilyennel szivatni a gyerekeket?
Kíváncsi lennék hogyan lehet a szerves kémiát bemagolni, na de mindegy is. Azt csak a bölcsész dolgoknál lehet, természettudományban magolással az ember első évben kibukik.
Nekem sem történelem, sem irodalomra nem volt szükségem. Igazán soha sem érdekeltek az írók lelki világa, meg mit jelent a kék ajtó stb. Bár a milyen csatában ki győzött sem segít túlzottan a mindennapokban. Hangversenyekre sem járok, viszont a festészet nagyon is érdekelnek. Természettudományokból viszont sajnálom, hogy az én iskolámból nem szereztem elég erős alapokat.
Szerintem kegyetlenül utaltam volna a sulit, ha tömény humán dolgokat és kevesebb reál tudományt akartak volna megtaníttatni velem.
A kémia egyébként a kozmetikumok, gyógyszerek, vitaminok kombinálásánál például elég fontos szerintem.
Nem személyeskedésként, de tényleg nehezen hihető, hogy 6 diplomád van és doktorid. Ezen te gondolkodj mi miatt jöhet le így az embereknek az irományaid alapján.
32. Nincs azzal gond, hogy szeretted a természettudományos tárgyakat. Az ilyen gyerekeknek meg lehetne tartani a természettudományos tagozatokat. Amire én célzok, hogy a többi 90% diáknak csökkenteni kellene a kognitív terheit. Vagy inkább racionalizálni, és olyan formában tanítani, ami tényleg hasznos és érdekes. Jelenleg túl nagy áldozatot vállal a 90% azért, hogy a 10% orvosira, biológiára stb. mehessen.
A humán-reál egy idejétmúlt dichotómia. Teljesen új tudományok nőttek fel azóta, nekik mikor lesz esélyük bekerülni a közoktatásba? Elképesztő, hogy a jog és közgazdaságtan teljesen kimarad a közoktatásból, miközben ezek azért jóval fontosabbak lennének mindenkinek, mint például az, hogy
21,6 g higany(II)-oxid elbomlásakor 1,6 g oxigén fejlődött. A keletkezett higany tömege: … (Általános iskolás feladat!)
Nem tudom elképzelni, hogy ez (leszámítva az orvosokat, vegyészeket stb.) fontosabb legyen, mint a jogrendszer vagy a közgazdaságtan alapjai.
Tehát még egyszer: nem törölni szeretném a tanrendből a kémiát, hanem csak relevánsabbá tenni a nagy tömegek számára. Ezért hívják közoktatásnak.
Őszintén nem fogom végig olvasni az összes választ, lehet valaki írta is, de ezek főleg készségeket fejlesztenek, logikát stb. Én másfél évvel érettségi után nem emlékszem több dologra sem, nem is ez volt a lényege, de pl egyetemen több dolog szempontjából az ilyen feladatok voltak arra jók, hogy most mást is könnyebben megértsek mondjuk.
A Barokkos dologhoz hozzáfűzvel:
Az általános és középiskola lényege az volna, hogy általánosan bővítsék az ember tudását és készségeit, tanítsák rálátását a világra. Az ugyan úgy rossz hozzáállás, ha valaki azt szidja, hogy miért kell nekem kémiai számolásos feladatokat csinálni, miközben valaki nem tudja mi az hogy barokk, mint ha valaki azt szidja miért kell nekem megtanulni a Karinthy verseit, mikor valaki azt se tudja mi az hogy elektron.
A tananyag mibenléte egy egészen más kérdés, nem feltétlenül van optimalizálva.
Persze nyilván az is benne van a dologban, hogy mivel gimnaziumban nem feltétlenül tudja sokáig az ember milyen irányba szeretne menni, minden irányt meg kell mutatni neki.
Az egész helyzeten természetesen ront az is ha valaki úgy gondolja hogy mindenkinek ötös kell mondenből, természetes lenne hogy van akinek valami nem megy úgy, nem érdekli annyira, nem is kell maximumot nyújtania, de azért egy minimális szintet illene mindenből elérnie mindenkinek úgy gondolom. Itt az elvárásokkal és a hozzáállással van baj mindenképp.
Kocsit frissebben:
Jogot és közgazdaságtant sem oktathatsz így gimiben sem, mert az os rendkívül bonyolult, és sok dolgot nehéz értelmezni gimis fejjel, de van némi jog és közgáz pl a töriben, az irodalom miatt tudod ezeket később értelmezni, ha bonyolultabban lenne rá szükséged, a természettudományok pedig azért is jók, hogy ne tudjanak átverni akár áltudományokkal, gondolom itt rengeteg fals alternatív gyógymódra, amiknek nincs haszna, csak kára, de mint említették egyéb termékek esetén is fontos lehet a tudás, tehát általánosam művelő értelme van minden tárgynak, hogy később azt tudd használni többre.
Az hogy ki mikor miben halt meg, mit érzett, vagy mi volt 1675-ben, és hogy hogyan kell kiszámolni egy bonyolultabb kémiai feladatot az lehet hogy extra, de attól még az is hozzá járul az általános műveltséghez.
A higany oxidos példa egyébként rendkívül egyszerű feladat, reakció ismeretében egyszerű arányosság és pár átváltás. Itt nem az a lényeg hogy ha neked egyszer 67 évesen lesz 21,6g higany(II)-oxidod akkor mennyi oxigént tudsz kinyerni belőle (bár így leírva egyébként nem olyan abszurd mint gondoltam) hanem hogy értsd hogyan működik egy komplexebb feladat, és ki tudd alakítani ezeket az összefüggéseket.
Akik ezeket a feladatok az emberiség ellenségének tekintik a közoktatásban, azokból lesznek azok akik szerint két 30cm-es pizza annyi mint egy 60cm-es vagy akik nem tudnak kiigazodni az egységárak között a boltban, és akik egy halom pénzt adnak majd a természetgyógyásznak akinek írtak pár jó véleményt, ellenben tudományosan bizonyított hogy nem csak értelmetlen amit csinál, de lehet káros is.
Nyilván ez a jelenség egyaránt jelen van természet/társadalom tudományi oldalon és a művészetekben is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!