Miért kell ilyen mélységben természettudományokat tanulni a közoktatásban?
Például:
Mekkora tömegű kristályos réz-szulfátot (CuSO4·5H2O) kell bemérni 100cm3 0,35 mol/dm3 koncentrációjú réz-szulfát oldat készítéséhez? Az eredményt 4 értékes pontossággal adja meg!
Gondolkodom, ugyan mi az a szituáció, amikor ilyesféle készségre felnőttkorban szükség lehet. És vajon a felnőttek hány %-a emlékszik ezekre? Szerintem a felnőttek 99.99%-a a szénsav vegyjelét se ismeri. Minek ilyennel szivatni a gyerekeket?
11. Én tudom, hogy ez csak a kémia felszínének a kapargatása, de a közoktatásban már ez is teljesen felesleges. Ugyanis az átlagember számára ennek semmiféle relevanciája nincs, erre semmilyen további hasznos skill nem épül. Csak historikusan van benne a tananyagban, ennél sokkal fontosabb ismeretanyag rovására.
Hogy néhány példát mondjak, ami égetően fontos ismeretanyag lenne:
1) A jog egésze. Nem is értem, hogyan maradhatott ki a jogtudomány en bloc a közoktatásból. Teljesen érthetetlen.
2) A politikatudomány. Rendben, vannak belőle morzsányik a történelemórán, de csak nagyon-nagyon kevés. Az eredmény: Megafon, Soros, Brüsszel...
3) Statisztika. Tudom, hogy van minimális statisztika a matematika-oktatásban, mégsem sikerül kialakítani a statisztikai intuíciót, pedig gyerekkorban sokkal könnyebb lenne kialakítani pl. a statisztikai eloszlás fogalmát.
4) Fenntarthatóság. Ha van valami a természettudományokból, akkor az ide vonatkozó ismereteket mindenképpen tanítani kellene, sokkal fontosabbak és hasznosabbak, mint a fentebb idézett technikai részletkérdések.
5) Közgazdaságtan. És most nem a hétköznapi pénzügyekre gondolok, mint praktikus skillre, hanem az elméleti közgazdaságtanra. Ezt is lehetne (kellene) külön tantárgyként tanítani. Nem értem, mért pont ez nincs benne a tanmenetben. Korunk egyik vezető tudománya.
6) Programozás. És most nem a jelenleg informatikának csúfolt hülyéskedésre gondolok, hanem a matematika oktatáshoz hasonlóan kidolgozott, rendesen megtanított algoritmikus gondolkodásra. Sokkal fontosabb, mint pl. a kémia részletkérdései.
Most csak pár példát mondtam, és értem, hogy mindent nem lehet, de az olyan dolgokra kellene koncentrálni, amelyek valamilyen alap intuíciót fejlesztenek ki a gyerekekben, amelyekkel később jobban, könnyebben tudnak problémákat megoldani vagy specifikus dolgokat tanulni.
Az a probléma, hogy kizárólag a magad nézőpontjából indulsz ki, és nem veszed figyelembe, hogy az emberek sokfélék - ami annak tükrében, hogy "fél tucat diplomát" és PhD-t szereztél, elég szomorú.
Az említett kémia feladatokban a négy alapműveleten és elemi logikán kívül gyakorlatilag semmi másra nincs szükség, ez a szint fényévekre van az egyetemi anyagtól, de még a kémiaversenyek színvonalától is. A természettudományos- és matematikaoktatás célja az (lenne), hogy ilyen és hasonló példákon keresztül gondolkodni tanítson. Továbbá olyan alapismereteket közvetítsen, hogy hogyan kell pl. 2%-os sóoldatot csinálni a savanyú káposzta készítéséhez, és hogy nem érdemes összeönteni a hipót a sósavval. Érdekes, senki sem kérdőjelezi meg a testnevelés órák létjogosultságát arra hivatkozva, hogy a felnőttek 99%-ának nem kell gerendagyakorlatokat vagy Cooper-tesztet teljesíteni - elfogadják, hogy a testi erőnlét és egészség fenntartásához kell a sport. Hát ez is ilyen. A racionális gondolkodást a reál tárgyak edzik.
Nekem személyesen pl. a barokkra, a verselemzésekre és a humán műveltségre nem volt szükségem soha a majd 40 évem alatt, a matematikára és természettudományokra annál inkább. Különbözőek vagyunk, és különböző utat járunk be. A közoktatás egy általános képzés, ami többé-kevésbé hasonló alapokat ad mindenkinek a specializáció előtt, ezért jellegéből adódóan nem lesz mindenkinek 100%-ig testhezálló. Ezt tudomásul kell venni. Abban egyetértek, hogy jó volna a tananyagot korszerűsíteni és racionalizálni (pl. a programozás, a pénzügyi tudatosság, a jogi- és alapvető egészségügyi ismeretek, az önismereti/pszichológiai alapok bizony hiányoznak), és szerencsés volna már a jelenleginél korábban teret hagyni az egyéni preferenciáknak (pl. legyen egy alapkurzus és egy fakultáció minden tárgyból, hogy a képzés jobban a gyerekek érdeklődésére, habitusára és képességeire legyen szabva). Hogy ez jelenleg nem így van, annak a hátterében rengeteg kiváltó ok szerepel (pl. személyzeti- és forráshiány, politikai akarat), de egészen biztosan nem az, hogy az általad idézett pofonegyszerű számítások "elveszik az időt".
16. Ebben te nagyon tévedsz. Az vagyok, akinek írtam magam. Igen, sokkal magasabban és jobban képzett vagyok, mint te, ráadásul STEM területen is. Gondolom most meglepődtél.
Azért tettem fel a kérdést, mert egyrészt mostanában sokat kémiázom a középiskolás gyerekemmel, és folyamatosan hüledezem, hogy ezeknek miket kell megtanulniuk. Nem mondom, hogy az egész úgy haszontalan, ahogy van, mert az alap logikája nagyon is hasznos, de túl sok benne a technikai részlet és a lexikális tényanyag is (amelyeket én például már nagyon nagy részt elfelejtettem). Nyilván részrehajló is vagyok, mivel például fizikából nem tartom ennyire feleslegesnek a tananyagot. De kémiából és talán biológiából is igen. Jobb lenne egy amerikai Science típusú óra ezek helyett, sok kísérlettel, és valahogy a lényegre koncentrálva.
A humán tantárgyakban ugyanennek az analógiája a történelmi évszámok, különösen a 20. század. Itt is inkább a nagyobb összefüggésekre, elméletekre fókuszálnék, amit viszont meg itt nem tanítanak (jól).
15. “Nekem személyesen pl. a barokkra, a verselemzésekre és a humán műveltségre nem volt szükségem soha a majd 40 évem alatt”
Igen, mondjuk ez éppen a humán oktatás teljes kudarcát mutatja, nem lepődtem meg. Gondolom nem sűrűn jársz múzeumba, színházba, kulturális előadásokra, hangversenyekre. Az oktatás egyik feladata lenne a kultúrára való érdeklődés megteremtése. Ez nagyon-nagyon nehezen érhető el, főleg, ha valaki nem olyan társadalmi közegben él.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!