Miért kell ilyen mélységben természettudományokat tanulni a közoktatásban?
Például:
Mekkora tömegű kristályos réz-szulfátot (CuSO4·5H2O) kell bemérni 100cm3 0,35 mol/dm3 koncentrációjú réz-szulfát oldat készítéséhez? Az eredményt 4 értékes pontossággal adja meg!
Gondolkodom, ugyan mi az a szituáció, amikor ilyesféle készségre felnőttkorban szükség lehet. És vajon a felnőttek hány %-a emlékszik ezekre? Szerintem a felnőttek 99.99%-a a szénsav vegyjelét se ismeri. Minek ilyennel szivatni a gyerekeket?
Ha ez középiskolai tananyag, akkor gondolom a főiskolai/egyetemi szintre próbálja meg felkészíteni a diákot, függetlenül attól, hogy az akar-e tovább tanulni.
De amúgy egyetértek, nagyon komoly a hazai tananyag esetenként, és a legnagyobb baj, hogy futószalag-szerűen van leadva: aki lemarad, az így járt.
Mit nevezel értelmes dolognak? Mi épül erre (most hagyjuk az erre specializált vegyészkart és talán orvosi egyetemet):
Egy vegyület moláris tömege 31 g . Elemi t%-os összetétele: 38,7 t% szén, 16,1 t% hidrogén és 45,2 t% mol
nitrogén. Állapítsd meg a kérdéses vegyület összegképletét! (metil-amin CH5N)
Szerintem ez teljesen speciális szaktudás, amelynek egyetemen van a helye. Teljesen felesleges ezzel húzni az időt a közoktatásban.
Közben meg az emberek nem tudják, mi az a Barokk.
Sokkal nagyobb mélységben kellene tanítani ugyanis hülyeségeket írsz :D
A szénsavnak nem vegyjele, hanem molekulaképlete van.
Moláris tömegnek a mértékegysége nem g, hanem mol/g.
Miért lenne ettől fontosabb a Barokk?
A természettudomány nem fontos, csak a történelem, irodalom és a homán dolgok?
5. Rendben a vegyjelet elírtam. Nem mintha ez hasznos ismeret lenne felnőttkorban. (Amúgy mi az a vegyjel akkor?)
A feladatokat 1:1-ben kopiztam ki hivatalos tankönyvekből a netről, ha valami nem jó, akkor itt más gondok is vannak. Persze ettől még felesleges mindkét feladat ebben a mélységben.
A barokk azért fontos, hogy pl. megértsd Puzsér-Majka vonatkozó vitáját, meg hogy ha mész várost nézni, vagy hangversenyre, akkor ne csak bámulj mint egy vadember. Az átlagember évente beleszalad 1-2x abba, hogy illene tudnia, mi az a barokk. De az emberek 98%-a 80 év alatt egyszer sem szalad bele abba, hogy tudnia kellene a szénsav molekuláris képletét. Még egyszer: értelmezlen technikai részlet, senkit nem érdekel, teljesen használhatatlan ismeret, ha nem vagy kémikus, biológus vagy orvos (azaz: egyetemre való ismeret).
A 7-es velős volt, de nagy igazságot mondott.
Sajnos már nem lehet szegregalni szellemi teljesítőképesség alapján, pedig szükség lenne rá. Mert sajnos nem okosabb, tanultabb az ember, hanem a gyökerekhez igazítják a szinteket.
Ha a szomszédom felé ennyit tanult volna akkor nem keverné össze vissza a permetszert és magyarázná a hülyeséget.
Az mondjuk továbbra is érdekel, hogy miért kell ilyeneket tanítani a közoktatásban 15 éves gyerekeknek:
"Axiális helyzetű a ligandum akkor, ha a gyűrű szénatomja és a hozzá kapcsolódó ligandum közötti kötés a molekula síkjára merőleges. Ezzel szemben ekvatoriális helyzetű a ligandum, ha az a gyűrű síkjával megközelítőleg azonos síkban helyezkedik el."
"A diasztereomerek olyan molekulák, amelyek nem enantiomer párok (mert nem
tükörképei egymásnak), de nem is azonosak (ugyanis fedésbe sem hozhatók). A szerkezetükben az egyik kiralitáscentrum körül azonos, a másik körül eltérő elrendezésűek a ligandumok. A diasztereomereknek a fizikai tulajdonsága is eltérő lehet."
Azért a tankönyvszerzők próbáltak valami érdekességet is az anyagba csempészni, például:
"A hagyományos, ún. „fiolás” alkoholszonda narancssárga színű kristályos kálium-bikromátot tartalmaz. Ez az alkoholgőzök hatására – savas közegben – zöld színű króm(III)-szulfátot képez. Így a fiolába fújva az elszíneződés mértéke megmutatja nemcsak az alkohol fogyasztásának tényét, hanem adott léptékben a mennyiségét is. Működése az alábbi reakción alapul: 3CH3CH2OH + 2K2Cr2O7 + 8H2SO4 → 3CH3COOH + 11H2O + 2Cr2(SO4)3 + 2K2SO4"
Azért kíváncsi lennék arra, hogy 100 random megkérdezett diplomásból hány emlékszik még ezekre az érettségi után 5 évvel. De arra is, hogy vajon ezekre az ismeretekre hány embernek van szüksége a témazáró dolgozattól a haláláig eltelt 70-80 évben.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!