A trolibusz miért csak a szocialista országokra volt jellemző?
Nyugat-Európában és az USA-ban, alig van ilyen, ha van, Oroszországban, és Kelet-Európában is csak annyi, amennyi a szocializmusban épült, a rendszerváltás után nem építettek újakat, viszont az akkor épített vonalak ma is üzemelnek.
Vajon miért nem éri meg trolivonalakat építeni? Olcsóbb az üzemanyag, a villanymotor sokkal igénytelenebb, fenntartása olcsóbb, nincs szmog kibocsájtás.
Svájcban van pár helyen.
Olcsóbb az üzemanyag, de a hálózat kiépítése sokkal sokkal drágább. Egy trolihálózattal nem lehet dinamikusan reagálni a változó utazási igényekre, míg a buszhálózattal lehet.
Úgy tudom, nálunk már a Horthy rendszerben is létezett troli, az ugye meg nem igazán volt cocialista rendszer.
Egyébként, leghosszabb vonal valószínűleg a Krím félszigeten van, valami 60 km körüli hosszú a vonal, a tengerparton mentén megy végig, volt szerencsém látni.
Amúgy az ok ugyanaz mint a buszok, villamosok nagy mennyiségénél.
A szocialista országokban sokkal kevésbé volt elérhető a személyautó az átlag családok számára, elég csak arra gondolni, hogy egy Trabantra éveket kellett várni. A dolgozó népet meg el kellett valahogy juttatni A-ból B-be. Ezért alakult ki alapvetően magas lefedettségű tömegközlekedés.
80-as években az 1000 főre jutó autók száma a szocialista országokban 110-130 körül mozgott, míg a Nyugati országokban 400 felett, USÁ-ban pedig 700 felett. Keleti és Dél Amerikai országokban pedig sokkal elterjedtebbek a kismotorok, azon utazik az egész család egyszerre.
Azért mert a trolibusz veszélyes tud lenni, gumikerekei vannak így nem lehet leföldelni, esőben megrázhatja az embereket.
A villamosoknál a földelés a kerekeken keresztül a sínekkel van összekötve. Ezért terjedtek el jobban a villamosok a nagyvárosokban mint a trolik.
9-es, ez tévedés. Le lehet földelni, s le is földelik.
A villamosoknál, vonatoknál a sin a nulla vezeték, nem védőföldelés.
A mainak megfelelő, a világon első troli Budán közlekedett.
Azokban az országokbam ahol volt, de megszűnt a troli, az olaj árának drasztikus csökkenése volt a motiváló.
A villamos is háttérbe szorult.
A szovjet megszállás alatt lévő ordzágokban ennek nem volt jelentősége.
A mostanában beszerzett járművek nyugati országból származnak, s ott is közlekednek.
Ha szükséges, akkumulátorról is tudnak menni valamennyit.
A trolinak, villamosnak nagy haszna, hogy nem rontja a város levegőjét.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!