Régen hogy épültek olyan hatalmas és átfogó vasútvonalak a semmiből, mint az 1800-as évek közepén Mo. -n vagy a cári Oroszországban? Miért van, hogy ma már egy M0-ást se tudunk megépíteni vagy egy Balatoni vasútvonalat felújítani?
Szándék kérdése is, de az sem mellékes, hogy ebben a globalizálódó világban a gazdasági szemlélet is megváltozott.
A XIX. század a nagy ipari beruházások évszázada, ekkor váltják le a ló-vontatta közlekedési eszközöket gépekre, a gépeknek szilárd, stabil utakat építenek, de az építőiparban is forradalmi változások mennek keresztül ()köszönhetően az ott is elterjedt munkagépeknek is).
Ez nem is Európában szembetűnő változás, Amerikában a század elején még fából ácsolt, poros, sáros városok épülnek, a század végén már épülnek a felhőkarcolók, széles aszfalt utak, kiépült a vasúthálózat.
Egy évszázadnyi idő alatt teljesen újjá építik a városaikat.
Mindezek mozgatórugója azonban az, hogy a beruházóknak ebből jelentő profitjuk van, s ez a legfontosabb különbség.
Manapság már egy útépítésre, vasútépítésre úgy tekintenek, hogy az nem nyereséges beruházás, építsen utakat az állam.
Az 1800-as években a magántőke is jelentős mértékben hozzájárult az úthálózatok építéséhez, ennek voltak ugyan negatív következményei is, pl a vasútállomás a falutól 6-8 kilométerre esett, a vasút nem is érintette a falut: a gróf elvárta a pénzéért, hogy a major közelében legyen az állomás.
Régen nem volt ennyire eladósodva az ország.
Nem volt annyi alválalkozó és politikai blabla.
Épitettek mindent ha kellett ha nem, mert akkor az volt a "menő".
Most pedig isszuk ennek levét.
A hiteleket ugye vissza is kell fizetni.
Vesszük fel a támogatásnak állcázott hiteleket, illetve a hitelek kamatára is hiteleket veszünk fel.
Az MO is lett bővítve és ha nem is teljes, mégis ki van építve jórészt, és nem mondhatni, hogy makadám út, lehet 90-100-zal is teperni.
A balatoni vasútvonal is volt és lesz is fejlesztve, mind a déli, mind az északi parton ma is jó vasútvonal üzemel.
A 19.sz-ban is hitelből építkezdtek, mint manapság.
"Az 1800-as években a magántőke is jelentős mértékben hozzájárult az úthálózatok építéséhez, ennek voltak ugyan negatív következményei is, pl a vasútállomás a falutól 6-8 kilométerre esett, a vasút nem is érintette a falut: a gróf elvárta a pénzéért, hogy a major közelében legyen az állomás."
Akkoriban még gőzmozdonyok közlekedtek és a házak teteje nádtető volt. Eléggé nagy károkat tudott/ tudott volna okozni.
#5:
ahha persze...
"Az 1848–49-es forradalom és szabadságharc leverése és a kiegyezés között a magyarországi vasutakat osztrák és magyar magántársaságok építették a bécsi abszolutista kormány felügyelete alatt. Magyarországon, akárcsak a világ legnagyobb részén a vasutak különleges engedélyekkel, feltételekkel alapított magánvállalkozások voltak, amelyek működését az állam különféle kedvezményekkel segítette, és jelentős profitot hoztak tulajdonosaiknak."
Akkor ez mi? Akkoriban jobban a magánvállalkozásoké volt a szerep, nem úgy mint ma.
# 7: Közgép nem állami?
Na mindegy, az üzemeltetés és a hivatásforgalom is a magáncégeké volt.
"Ma a helyzet sokkal rosszabb,mert nem igazán a szakértelem számít."
Mi számít?
"Így történhet meg az, hogy a komoly gépesítettség ellenére pl a Bp-Balatonszentgyörgy vasútvonal felújítása 3-szor 4-szer annyi ideig tart, mint anno a megépítése Fiuméig."
Még mindig nem értem ennek az okát.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!