Amennyibe a tömegközlekedés kerül annyiból minden állampolgárnak jutna egy-egy saját autó?
Igazi gazdasági öngyilkosság lenne.
Mondjuk venni kell 7 millió autót, amennyiben 18 éven aluliak nem kapnak. 3 milliós kocsikkal számolva ez 21 ezer milliárd Ft, na jó, az állam bácsi nem fizet magának áfát, akkor is kell 16 ezer milliárd Ft hitelt felvenni/államkötvényt kibocsátani hozzá. Igen, ez 32 négyesmetró ára, hogy közérthető legyen.
Vasút (személyszállítás + pályaüzemeltetés) kb. 250 milliárdba kerül évente, de a teherforgalom miatt akkor is fenn kell tartani a pályát ha mindenki személyautóval jár. BKV + egyéb városok tömegközlekedése + Volánok nagyságrendileg 100 mrd/év. Számoljukn mondjuk 300 milliárd éves kiadást ami megspórolható.
Ez azt jelenti sose térülne meg, azaz 50 év alatt, de azalatt háromszor nullára amortálódik az összes kiosztogatott autó. De még ennél is nagyobb bukó lenne!
A 16 000 milliárdos hitelfelvétel kamatterheitől látványosan menne csődbe az ország, mivel ezzel kapásból majdnem hogy megduplázzuk az államadósságot. 2013-ban 20 000 milliárdos adósság után fizetünk évi 1200 milliárd törlesztést:
Tehát kb. a tömegközlekedés finanszírozásának kétszeresét költenénk évente az autóosztogatás finanszírozására.
Nem számoltunk azzal, hogy az ország (de különösen budapest) úthálózata képtelen lenne kezelni a jelenlegi forgalom háromszorosát. Az azt jelenti, hogy a mai úthálózatot / parkoló kapacitást minimum meg kéne duplázni-triplázni, amihez a mai tömegközlekedési pénzek többszörösét kéne beletolni beruházásként. (azon felül, hogy fizetjük a kamatot, még építhetünk infrastruktúrát is. De ekkor is hastékonytalanabb lenne a közlekedési hálózat a csomópontok véges kapacitása miatt. Ez egyfelől megint masszív gazdasági veszteséget okozna, mivel a gazdasági számításokban az időveszteség forintosítható. (mivel mindenki sokkal kevésbé hastékonyan tudja megszervezni a napját)
Nem számoltunk azzal, hogy a benzinfogyasztás jelentősen rontaná az ország külker. mérlegét, mivel nem algyőről szivattyúzzuk az olajat, hanem hirtelen 2x annyit vásárolnánk valahonnan külföldről. Ez megint csak pénzkiáramlást jelent.
Nem beszéltünk a forgalom miatti lég- zaj- és porszennyezés hatásairól, ami megint csak százmilliárdos tétel lesz az egészségügyben. Vagy épp a CO2 kvótákról, amit be kéne vásárolni.
Nem kellenek ehhez konkrét számok, egyszerű, logikus gondolkodás elegendő.
Tömegközlekedés ősidők óta létezik, és a mai korban sem merül fel sehol a felszámolása sem a legszegényebb, sem a leggazdagabb országokban, pedig az utóbbiban lehetne minden állampolgárnak autója.
Tömegközlekedést lehet rosszul csinálni, és lehet jobban, talán jól is, de valószínűleg az utóbbi is veszteséges, csakhogy a veszteség mögött van egy paradox jelenség: ez a veszteség máshol hasznot termel.
Munkát jelent a tömegközlekedésben dolgozók számára, akik ebből a bérből fizetnek mindenféle adót az államnak...ha ezt az embertömeget kiveszed az üzletágból, hová rakod őket, milyen munkát adsz nekik?
Segélyekből élnek, s nem adót fizetnek az államnak, hanem az állam tartja el őket?
A tömegközlekedéssel utazók szintén nyereséget termelnek valahol máshol az államnak, dolgoznak, vásárolnak, vagy akár orvoshoz mennek, tervezhetően tudnak A-ból B-be eljutni.
Az "autót mindenkinek" már azért sem megvalósítható ötlet, mert a gazdasági korlátokon túl emberi tényezőket sem veszel figyelembe. Az aktív dolgozók között is sok olyan van, aki nem alkalmas autó vezetésére, lehet egyszerűen csak nem akarja, fél tőle, de lehet olyan problémája, ami miatt orvosilag nem vezethet.
Gyerekek, idősek hogyan utazzanak, vagy hogyan oldja meg egy 3 gyermekles család, ha a három gyereknek három különböző helyre kell utazni, a szülőknek pedig időre munkába menni?
Többen említették már a parkolóhelyek hiányát, de ennél sokkal komolyabb a gond, ugyanis nem csak parkolóhelyből van már most is kevés, a jelenlegi járműparkkal már most az utak terhelhetőségének határán vagyunk, pedig nem minden felnőttnek van autója, csak soknak.
Meg kell nézni egy hétköznap, 16 óra környékén milyen zsongás tud lenni az egyébként csöndes helyeken is: vége a munkaidőnek, bevásárlás, gyereket haza vinni az iskolából, stb - a mai terhelést alig bírják el az utak.
A többi már lényegtelennek tűnő szempont, de az autó fenntartása komoly pénzeket tud felemészteni, s a környezetvédelem miatt sem mellékes, milyen terhelést kapunk a belső égésű motorok füstjeit szipákolva.
Elektromos autó,sofőr nélküli változat, saját gyártás. Akkumlátor kapacitáson spórolni,helyette magántőke bevonásával gyorstöltő állomások. Megújuló energiaforrások,atomenergia.
A nagyvárosok ideje lejárt,túl vannak népesedve.
A hosszabb verzióra még várnotok kell!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!