Amikor a vonat biztosítóberendezési hiba miatt késik, akkor mit értenek biztosítóberendezés alatt konkrétan?
a biztosító berendezés az az ami a vonatok egymáshoz viszonyított közlekedését felügyeli.
És ha kell beavatkozik
Vagyis ha a biztosító berendezés müködik akkor két vonat nem tud összeutközni még ha a vonat vezető be is krepál.
Szakaszokra van osztva a vasúti pálya, és ha egy szakaszon belülre kerül két vonat akkor automatikusan vészfékezi a vonatokat.
Igazából ez a lényege a vasúti biztosító berendezésnek.
A mai magy forgalmú vasúti közlekedés nélkülözhetetlen tartozéka a biztosító berendezés.
Ha elromlik akkor szoktak sebbességkorlátozást bevezetni, hogy ha gáz van akkor a vonatvezetőknek legyen idejük megállítani a vonatot manuálisan!
Az utolsó összemossa a biztosítóberedezést a vonatbefolyásoló berendezéssel. Ezek valójában egymásra épülő, de különböző berendezések.
A biztosító berendezések elsődleges feladata a forgalombiztonság megteremtése másodlagos feladata a forgalomlefolyás elősegítése. A biztosítóberendezések biztonsági, vezérlési és információs funkcióval rendelkeznek.
A biztosítóberendezések fejlődése során elsősorban az alábbiak megoldására törekedtek:
-Ellenirányú közlekedés kizárása
-Utolérés kizárása
-Váltók és jelzők egymással függésbe helyezése
Utóbbi azt jelenti, hogy a váltók állításának feltétele a fedezőjelzők megállj állása, a jelzők szabadra állításának pedig feltétele a vágányútba eső jelzők helyes, rögzített állása.
Az évszázados fejlődés során a biztosítóberendezések egyre több részfeladatot látnak el. Egy korszerű biztosítóberendezés az alábbi feladatokat végzi:
Vágányútbiztosítás:
-Váltófoglaltság ellenőrzése
-Csúcssín rögzítése
-Csúcssín záródásának állítás utáni ellenőrzése (váltóállítás sikerének ellenőrzése)
-Csúcssín záródásának folyamatos ellenőrzése (váltófelvágások ellenőrzése)
-Váltó állíthatóságának ellenőrzése
-Vonat áthaladása után a vágányút oldása
-Vágányút kényszeroldásának naplózása
Menetkizárás:
-Utolérés-kizárás
-Ellenmenet-kizárás
-Oldalvédelem
-Megcsúszásvédelem
Menetbiztosítás:
-Sebességjelzési adatok képzése
-Sebességjelzési adatok átadása a vonatbefolyásoló berendezés felé
Vezérlés:
-Váltók egyéni állítása
-Jelzők egyéni állítása
-Vágányútállítás esetén a vágányútba eső váltók és jelzők, védőváltók és fedezőjelzők állítása
Információadás az utazószemélyzet felé:
-Jelzők működtetése a sebességjelzési adatok szerint
Információadás a forgalmiszemélyzet felé:
-Jelzők, váltók, egyéb egységek állásának megjelenítése
-Zavar- és hibajelzések megjelenítése
-Vágányfoglaltságok megjelenítése
A biztosítóberendezések többféle kialakításából és sokrétű feladatából adódóan a biztosítóberendezési hibák is többfélék lehetnek. Gyakori hibák például az elektromos zárlatok, mechanikus berendezések vonóvezetékeinek szakadása, váltóelfagyások, stb.
Általánosságban elmondható, hogy a magyar vasúton nagyfokú biztonságot garantáló biztosítóberendezések üzemelnek, a forgalombiztonság fenntartásának érdekében pedig a legkisebb meghibásodása esetén is szigorú biztonsági intézkedéseket tesznek. Biztosítóberendezéssel védett állomáson, vonalszakaszon balesetek ritkán, a műszaki hibák és az emberi felelőtlenség együttes hatására következnek be.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!