Miért késnek folyamatosan a vonatok a MÁV-nál?
Amikor valaki felteszi a kérdést, hogy miért késik a vonat, akkor a válasz mindig az, hogy "nem tudom".
Amikor valaki feltesz egy kérdést gyakorin, hogy miért késnek a vonatok, akkor persze jön a sok okos és megmagyarázza, hogy márpedig az a késés az utas érdekét szolgálja (LOL). Na meg jön a sok találgatás, hogy el kell engedni egy másik vonatot, meg Stb.
Mindez oké, de kérdem én, miért van az, hogy heti egyszer tudok csak időben odaérni, ahova szeretnék?
Ennyi idő után, miért nincsenek felkészülve a késésekre? Ha pl leszakad a villanyvezeték, akkor jöjjenek a dízelmozdonyok például. Ha meg nincs elég sín a terelésre, akkor meg fektessenek le még többet.
"Ha pl leszakad a villanyvezeték, akkor jöjjenek a dízelmozdonyok például."
Ha a vezeték a pályán lóg, akkor azon a dízel se megy át. Abban viszont igazad van, hogy dízeles vonalon jóval kevesebb a probléma.
"Ha meg nincs elég sín a terelésre, akkor meg fektessenek le még többet."
Az valóban marha nagy kérdés, hogy miért vannak még mindig egyvágyánú fő(!)vonalak.
A vonatok késésének legfőbb okai:
-áramellátási problémák (leszakadó, zárlatos vezeték)
-egyvágányú pályán keresztre várás
-pályafelújítás (jobb helyeken nem kellene ekkora ügynek lennie, de ugye MÁV)
Ritkábban:
-gázolás
-meghibásodott jármű
-hatósági intézkedés (rosszul lett egy utas, lopás)
Arról nem tehet egyetlen üzemeltető se, ha az egy héttel ezelőtti vihar lecsap. Arról a tehetetlenkedésről viszont igen, ami volt. Eleve illene fenntartani egy vaskos pótlóbuszflottát, amit ilyenkor be lehet vetni - állandó, bármikor riasztható sofőrökkel. Az ÖBB-nél, amennyire én tudom, van ilyen (ilyen eredeti rendeltetésű MAN SÜ 313-asokat szerzett be úgy tíz éve a Hajdú és a Borsod Volán is), és hiába vannak ott is hasonló természeti jelenségek, valahogyan mégis fel tudnak készülni rájuk és nem csak a kezüket tárják szét, mondván, "a vasúti közlekedés bizonytalanná vált, vegyék igénybe a BKK és a Volánok szolgáltatását" (szó szerinti idézet a múlt hét szerdai keletis alkotásból - mert ugye este 9-kor még valóban járnak helyközi buszok). Minden nagyobb központ környékére állomásítani úgy 5 ilyen buszt (akár egy kivénhedt 256-os Ikarust is - ilyen helyzetekben mindegy, csak hazaérjen az utas), amiket hazavihetnek a sofőrök. Csodálom, hogy még senkinek nem jutott ez eszébe.
Legjobb rész abból amit írtál: "Ennyi idő után, miért nincsenek felkészülve a késésekre? Ha pl leszakad a villanyvezeték, akkor jöjjenek a dízelmozdonyok például. Ha meg nincs elég sín a terelésre, akkor meg fektessenek le még többet."
Igen mert te késel ezért a közeledben mindig legyen egy dízelmozdony, amúgy meg itt pl ahol élek nincs felső-vezeték (sose volt) és a dízel is ugyan így lerobban. Amúgy meg nincs pénz mindig ezt mondják. És itt 30 éve nem cseréltek sínt de beletörődünk mert ez van...hiába írod ki GYK-ra nem fog változni semmi!!!!
Ha leszakad a felsővezeték, akkor az ott lóg rá pl a sinekre. Azon nem tud a vonat közlekedni, és ki is kellene javítani. Plusz nem lehet minden sarkon egy dízelmozdony, illetve az is csak a sineken tud odajutni a már elakadt vonathoz.
Sineket lefektetni nem egyszerű, terület is kellene hozzá, meg persze pénz is. Sok pénz. Ami nem nagyon van. Lehetne mondjuk dupla jegyárból és ha minden utas fizetne is... (na meg nem lenne vízfejű a MÁV). A hibák pedig nem előre tervezhető helyen és időben szoktak kialakulni.
Azért az erős túlzás, hogy egy héten 1x érsz oda valahová időben. Ha ésszel tervezed az utat, és a tapasztalataid alapján beleszámolod a várható késést is (mondjuk 5perc/30km), akkor lényegesen többször fogsz odaérni időben.
A vonatinfo szerint például a vonatok jelentős része 5 percen belül van ebben a pillanatban, ha beleveszem a 15 percnél kisebb késéseket, akkor kb 10% a késésben lévő vonat.
"Ha pl leszakad a villanyvezeték, akkor jöjjenek a dízelmozdonyok például."
Hova jöjjenek? Tovább gombolyítani a lógó vezetéket? És szerinted ki állítja helyre a vezetéket ilyenkor?
Ja igen, a felsővezetékesek. Egyszerre ők sem tudnak mindenütt ott lenni, idő mire odaérnek akárhova. Azzal eltelhet 1-2 óra, gyorsabban nem lehet megszervezni.
És mi van akkor ha a szakadás helye nem közelíthető meg éppen mert vonat vesztegel a vágányon? Ja, azt is ki kell menteni előbb, hogy a felsővezetékesek odaérjenek a szakadáshoz.
Eközben ha van másik vágány akkor ott váltakozó irányban folyik a forgalom. Azaz ha a szakadásban részt vevő vonatokon túl a többi megússza 20-30 perc késéssel, már jól nagyon csinálják a menetirányítók.
És azt is vedd figyelembe hogy a veszteglő vonatoknak is van szerelvényfordulójuk, tehát a végállomásukon egy másik szerelvényt kell találni helyettük, ami vissza tud indulni helyettük. És ilyen apróságokról nem is beszéltünk, hogy akad-e épp rá tartalékos személyzet, és a mozdonyvezetőnek van-e vonalismerete.
---
Igen, a fennakadások esetén a MÁV tényleg gyalázatosan teljesít, lehetne sokkal jobban csinálni, de ettől még nem olyan egyszerű hogy kapjunk elő a levegőből pár dízelmozdonyt meg pár kilométer vágányt.
"Eleve illene fenntartani egy vaskos pótlóbuszflottát, amit ilyenkor be lehet vetni - állandó, bármikor riasztható sofőrökkel."
És ki fizeti a sofőröket, mit csinálnak a buszok az év 350 napjában amikor nincsen nagyobb menetrendi összeborulás? ÉS hol várakozzanak, ha nem tudjuk előre hol borul fel a menetrend rendkívüli esemény miatt?
Pont ezért van az, hogy a volánoktól bérelnek pótlóbuszokat.
Engem tavalyi pozitív tapasztalataim nyomán elkezdett érdekelni a vonatok késése. Nézzetek betegnek, de kis statisztikát kezdtem vezetni. Mindössze karóra kell hozzá.
15 alkalommal vonatoztam idén (igaz általában hétvégén), köztük a nagyon hírhedt ceglédi és szobi vonalakon a legtöbbet.
A 15 esetből 4 alkalommal késett a vonat (legalább öt percet), ebből 2 alkalommal kerek 5 percet és csak a maradék 2 alkalommal többet (kb. 10 perc) (egy felújítás alatt álló vonalon, nem a szobi és a ceglédi).
Ahol pedig felszállok a vonatra, odáig általában percre pontos, már idén is többször késtem majdnem le.
Szóval nem tudom, de szerintem nem olyan rossz a helyzet.
A vonatinfó térképét is szoktam néha nézegetni.
Sajnos sok a felsővezeték-szakadás, biztosítóberendezési hiba, járműhiba de ezen felül nem olyan rossz az a statisztika! ;)
Mostanában sok helyen újítják, tartják karban a pályát, folyamatosan érkeznek az új motorvonatok, javulni is fog a helyzet.
Egyébként a BKK hálózatán is sok a hiba, csak a budapestiek helyzeti előnyben vannak szerintem, mert azért sok helyen van kerülőút, nagyobb gikszer esetén se (feltétlen) késik az ember 40 percet a munkahelyéről.
Az 1-es villamos vonalát most újították fel, a rajta futó járművek is aránylag normális állapotban vannak, mégis kétnaponta van pótlás, legtöbbször autók ütköznek, borulnak a sínre vagy eleve ott ütköznek.
# 9/9 Időpont tegnap 21:33
Én ezt úgy ismertem, hogy a MÁV-nak öt ellensége van: A négy évszak, meg az utasok :-)
Kérdező:
Mutasd már meg hol állított valaki olyat, hogy a késés az utas érdekét szolgálja, hadd röhögjem ki.
Minden más kérdésedre vagy a pénz a válasz, vagy totális baromság (mint már említették feljebb).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!