Nektek mi lenne a véleményetek egy ilyen rendszerről? Örülnétek neki?
Értelmetlen, dárga, megbízhatatlan, magyar körülmények között megvalósíthatatlan.
Először is a jegyek árát a teljes rendszerre kell meghatározni, nem az egyes járatokra, vagy szerelvényekre.
Másodszor ehhez megfelelően nagy szigetelőtávolság kellene az ajtóktól, ami a túlzsúfolt BKV-nál legfeljebb az álmok álma (jelenleg örülünk ha egyáltlaán járnak a járatok).
Nem szólva arról, hogy mi van ha vki megbotlik, és nekidől az ajtónak? Mit érzékel majd a berendezés? Esetleg ilyenkor automatikusan új jegyet kell vennie a peches utasnak, mert "leszllt" és "visszaszállt"?
Az egy nagy f**ság hogy "a leszállások csökkentik, a felszállások növelik a jegy árát", mert miért fizetne jó sokat aki 1 megállót megy egy tömött buszon, mint aki üres buszra száll fel egész vonalra?
"Ha pl. kevesen lennének a buszon, akkor olcsóbb, ha sokan akkor drágább lenne a jegy."
-talán éppen fordítva lenne logikus...de egyébként felesleges bonyolítás az egész...megoldana valamit?
A jegyár mozgása szerintem teljesen fölösleges.
Megtett útra km díj, és fizetés nélkül ne lehessen utazni.
És az utasok hogy fizetik a különböző árakat? Főleg hogy a pestiek többségének bérlete van.
Lennének olyan járatok, ami veszteséges, mert mindig kevés az utas. Akkor pedig jogosan kérik majd a bkv-tól, hogy szüntessék meg a járatot mert nem kifizetődő. Az összbevétel is kevesebb lenne, mert az emberek többsége csak pár megállót utazna, vagyis a te rendszereddel kevesebbet is fizetne az utazásért.
Ellenben a buszon történő mobilos vagy bankkártyás fizetés már jelentős kényelmet hozna, de mondjuk ez a legkisebb gond.
Egyáltalán nem hülyeség az ötlet. Sőt! Több helyen már csinálnak is valami hasonlót (pl. London).
Azért van egy lényeges változtatás: nem dinamikusan mozognak a jegyárak, hanem a tipikus forgalom alapján sávozva vannak, így pontosan tudja az utas, hogy mennyit fog fizetni (ez azért fontos). De az simán működik, hogy pl. csúcsidőben drágább, mint éjszaka. Két-három idősávnál többet nem nagyon csinálnak, mert az már túl bonyolult lenne, és az emberek utálnak papírokat böngészni meg sokat gondolkodni.
Igazából a csúcsideji utazás "büntetésén" kívül nem is nagyon van értelme tovább bonyolítani a rendszert, mert a járműparkot, áteresztőképességet, stb. úgyis a csúcsforgalomra kell méretezni, úgyhogy annak tompításával lehet jelentős költségcsökkentést elérni. Azon már nem sok múlik, hogy a csúcsidő elmúltával hány buszt tudsz visszaterelni a garázsba.
És erre nem csak a tömegközlekedésben vannak példák, hanem az autóforgalomnál (autópálya-, parkolási és dugódíj) is, ahol ugyanígy időszaktól függően sávos díjat kell fizetni. És eltávolodva a közlekedéstől, az éjszakai áram fogalmát itthon is mindenki ismeri, ami végülis ugyanerről szól.
A MÁV-nál is volt egy ilyen ötlet pár éve, végül nem valósult meg, hogy csúcsidőszakban kedvezményes jeggyel ne lehessen utazni. Ez sem lenne hülyeség. A hamarosan bevezetendő dugódíjnál is nagyon remélem, hogy az európai példákat követve éjszaka/késő este és hétvégén olcsóbb lesz, mint hétköznap csúcsforgalomban.
Igazságos jegyrendszer nincs (a használatarányos sem az!), de a sok marhaság közül ez a legnagyobb.
Ám, ha már ilyen rendszert álmodtál, akkor pont fordítva lenne logikus. A járat költsége azonos. Ha szét akarod dobni az utasokra, akkor kevés utas esetén egy főre több jut, sok utas esetén kevesebb.
Mekkora ötlet! Mármint mekkora marhaság! :)
A tömegközlekedés üzemeltetési költségeinek döntő hányada fix költség. Ha sokan vannak a buszon, ha nem, az üzemanyagköltség majdnem ugyanannyi, a sofőr bére ugyanannyi, a szerelőé is és a garázs világítása sem lesz olcsóbb ha épp kevés az utas. Egy ilyen költségszerkezet mellé egy dinamikusan változó bevételi oldalt tenni pénzügyi szempontból öngyilkosság. Ráadásul erősen lerontja a rendszer kiszámíthatóságát az utasok számára is, márpedig ez egy igen fontos tulajdonsága a közlekedési rendszereknek. És ne feledd: az utasok nagyobb része bérletes, átalánydíjas utas, így aztán aligha tudod a zsúfoltságot egy ilyen jegyrendszerrel megszüntetni, elosztani.
Gondold már végig.
Attól tennéd függővé az árat, hogy mennyien vannak? Tehát nem tudja az utas előre mennyit fizet...
Ráadásul pont fordítva, minél többen vannak annál olcsóbbnak kellene lennie.
Másrészről az általad megálmodott utasszámlálás réges-rég működik, létező dolog. Csak nyilván nincs sok értelme, mert túl költséges és nem az egyes járatok forgalma az érdekes, hanem inkább az egyes viszonylatok időbeli lefutása, amihez pedig nem feltétlenül szükséges az összes eszköz összes utasának nyomonkövetése minden pillanatban.
Harmadrészt, utazásarányos fizetési rendszerek már működnek szintén régóta pl New York metró
Nem lenne igazságos.
Nekem van éppen 350 forintom, se több se kevesebb. Nincs honnan tudjam, hogy a következő busz tele van vagy üres. Miért kellene én többet vagy kevesebbet fizessek??
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!