Miért véditek a mellékvonalakat?
Amikor a XIX. században kiépült a vasúthálózat, még nemigen volt más lehetőség a személyes és áruk 'gyors' szállítására. Ha jól tudom, lényegében közúton akkor még csak lovak erejével vontattak.
Ma már gyors, aránylag környezetbarát buszok állnak rendelkezésre.
Szeretem a vasutat, utálom a buszokat, ennek ellenére mégis azt mondom, hogy egy közepes nagyságú várost kis községekkel nem éri meg vonattal összekötni. Fenntartani az infrastruktúrát ott, ahol óránként egy Bz is sok. Sok lenne akkor is, ha nem Bz lenne, hanem kényelmesebb vonat, ami gyorsan menne. Mert egy szóló busz is elég lenne kétóránként...
Sajnos itt nem látok érvet a tényleg kihasználatlan mellékvonalak fenntartása mellett... :(
21. század felgyorsult világában élünk, feltalálták az autót...
Amíg nincs megoldva, hogy minden vonalon a vonatok rendezetten óránként járjanak, az agglomerációban pedig félóránként, addig olyan, mintha nem lenne semmi. Az ilyen napi három vonatpár és hasonlókkal ki lehet türülni. Mennél 8-ra, és van egy vonat 5:30-kor meg 8:30-kor? Amikor A-tól Z-ig mindenkinek jelenése volt 6-kor a nagyállomás mögötti gyárban, abban a világban ez lehet, hogy elműködött, ma nem működik el. Ma mindenki máskor, és másfelé megy. Mondjuk, a zseniálisan vasúttól és mindentől 5 km-re telepített zöldmezős ipari parkba. Ennek az lett a következménye, hogy végignézni az utakon és: olyan semmi emberek, hogy foga nincsen, de autója van(!) és mondanám, hogy minek az neki... Hát ezért.
Azzal legyünk tisztában, hogy ma már rég nem a mellékvonalakat csipegetik, hanem a másodlagos fővonalhálózatot. Ami azt jelenti, hogy már vasúthálózatról sem lehet beszélni, mert szigetszerűen működnek a fővárosból kifutó vonalak. Például ma már nem csak Gödöllőről nem lehet átmenni Vácra, de már Aszódról sem. Vagy Szegedről Pécsre, Vagy Dunaföldvárnál a Dunán. Vagy Szegedről Temesvárra, vagy Miskolcról Csapra, vagy Drégelyről Ipolyságra... Bezzeg mikor napi húsz percekkel hosszabra nyúlik a vonatozás a sok Pesten keresztüljáró tehervonat bevárásától, akkor az fxszottul nem érdekel senkit, meg minden mindennel szintben kereszteződik, sokszor 5-6 vonatot be kell várni egy-egy nagyobb állomás előtt...
És amikor egy mellékvonal megszűnik, akkor egy időben valamelyik fővonal mellékvonallá silányul, mert átpakolják oda a bézét. Valójában a nagyvonatot nyírják el. Ha a fővonalakról a gyorsvonatokat leszámoljuk, akkor már ott sincs semmi közlekedésnek nevezhető. A vonatpótló volánbuszokról meg olyan alapvető szolgáltatás hiányzik, mint a poggyászkocsi. Hogy viszi Pista bá haza, amit vett a tüzépen? Rendel tehertaxit? Nem megdöglik már ott, ahol van. Hát mi is anno a házunkat ott hordtuk össze a vonaton! És hogy viszi az ember a kerékpárját a buszon? Mert aztán a buszmegállótól itt is ott is kilométerek következnek! Az, hogy ilyenkor hogy nyomorítanak meg néhány életet, az semmit nem számít, ugye? Ezt onnét a Svábhegyről meg a minisztériumból agyalva nem érteni.
Ki lehet számolni, hogy a potenciális utasok (állomás 1km-es körzetében élők és onnan a végállomás 1 km-es körzetébe járok) közül is csak 10-20% van a vasúton. (Szinte kizárólag középiskolások.) Vajon miért? Hát mifelénk például 20 km/h az átalag előrejutási sebesség az elképesztő pályaállapotok, és az ellenvonat + csatlakozás bevárások végett. Ehhez a napi 2-3 óra utazáshoz adjunk még hozzá újabb 2 óra holt időt, vagyis a vonat nem akkor megy, amikor én szeretném. Fizess havi 30 ezret a semmiért, miközben a BKV harmad árért 68 millárdszor több járatot tesz le az asztalra. Töröljük el a menettértit, hadd kelljen visszafelé is beállni a sorba. Pest körül meg évek óta mást sem csinálnak, mint ész nélkül rövidítik a vonatokat. Eddig is 30-an álltak ajtónként. Ha fele akkora lesz a vonat, akkor is annyian fognak, mert újabb ezreknek elegük van ebből a rettenetből, és költöznek el a csudába másfelé, vagy oldják meg másképp az életüket.
Nem úgy van, hogyha kétszer annyi vonat jár, akkor fele annyian ülnek majd benne. Le lehet számolni, hány kocsi megy az utakon, Pest megyében már annyi, hogy nem lehet átmenni egy falu főutcáján az egyik oldalról a másikra. Egyszer majd lesz ebből egy forradalom, aztán mennek onnét a kocsik a pxcsába, régen a csirkék szemeztek az út közepén, nem pedig ez a rettenet zaj uralkodott. Nem kétszer meg háromszor akkora a potenciális forgalom, amije lehetne a vasútnak, hanem nagyságrendekkel több. Csak érteni kéne hozzá, hogy kéne azt megfogni... Meg akarni kéne megfogni. És nem elverni még a vasútra szánt pénzeket is olyan egy állatságokra, hogy az eszméletlen.
Érdekes, hogy a közúthálózat (nagyságrendekkel többe lévő) fenntartását mért nem verik rá a volántársaságokra? Már hogy úgy kvittek legyenek a dolgok. Mindjárt nem lenne az se olyan hú de gazdaságos. Mi kerül olyan sokba a MÁV-ban? Mikor mai napig van olyan forgalom alatt lévő sínszál, amit a Monarchiában dátumoztak, amit a Ferenc Jóska alatt raktak le, és jó ha meghúzták egyszer a csavarokat '62-ben utoljára. Meg egyszer kisétált valaki '92-ben kitűzni az 1/2-es lassújeleket, ott helyben talált görbe akácfa karóra feldrótozva. Hát kinyilik az embernél a bicska, mikor szóba kerül a MÁV "pályafenntartásának" az a hú de hatalmas költsége. A köröshegyi viaduktot nem emlegetik? Trilliárdokért? Meg az M31-est? Minek az? Hát ilyenekre lopják le a 30ezer forintos MÁV havibérletekből bejött összeget? Autósok meg mennek a sztrádákon 3ezer forintokért? Vonat alatt meg 10 centiket süllyed a sín mikor rájár? Rossz nézni...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!