Miért véditek a mellékvonalakat?
Amikor a XIX. században kiépült a vasúthálózat, még nemigen volt más lehetőség a személyes és áruk 'gyors' szállítására. Ha jól tudom, lényegében közúton akkor még csak lovak erejével vontattak.
Ma már gyors, aránylag környezetbarát buszok állnak rendelkezésre.
Szeretem a vasutat, utálom a buszokat, ennek ellenére mégis azt mondom, hogy egy közepes nagyságú várost kis községekkel nem éri meg vonattal összekötni. Fenntartani az infrastruktúrát ott, ahol óránként egy Bz is sok. Sok lenne akkor is, ha nem Bz lenne, hanem kényelmesebb vonat, ami gyorsan menne. Mert egy szóló busz is elég lenne kétóránként...
Sajnos itt nem látok érvet a tényleg kihasználatlan mellékvonalak fenntartása mellett... :(
Az ilyen helyeken jár egyáltalán óránként busz?
Szóló?
Mennyire kihasznált?
Tisztában vagyok azzal, hogy lassúak, koszos BZ jár és rossz a menetrend, egy-két kirándulás, tábor során volt alkalmam ilyeneket kipróbálni.
Csak tényleg azt nem tudom, a lakosság mekkora része ingázik egyáltalán, mekkora egyáltalán a lakosság...
A másik gond szerintem az hogy rengeteg kis faluban az állomás jóval a faluhatáron kívül van, míg a busz simán bemegy és a központban felveszi az embereket.
Egyértelmű, hogy többen választják ezt a megoldást.
Én ugyan nem mellékvonal mellett lakom:
Itt a Budapest - Szolnok vasútvonal megy.
Én amúgy kocsival járok évek óta, nagyon, de nagyon ritkán tömegközlekedem, de ha úgy adódik akkor is inkább a vonatot választom.
Felénk a busz egy heringjárat, azaz, az első pár kiválasztottnak jut hely utána pedig állni kell akár 1 órát is, és azt se kényelmesen.
A vonaton bár számomra putri körülmények között, de legalább némileg komfortosan tehetem meg, ez esetben azt jelenti, hogy leülhetek és még az aurámba se áll bele senki.
Lehet nem kifejezetten nekem szólt a kérdés, de azért próbáltam megvédeni a vonat közlekedést :)
A fővonalak - meg a többi, sok települést nagyobb városokkal összekötő vonalak - más tészta.
Azokat én is védeném.
Nem kell a 19. századig visszamenni, a legtöbb vegetáló vonalon az 1990-es években is még rendes forgalom folyt.
Arról meg nem a vasútvonalak tehetnek, hogy a MÁV képtelen rendesen üzemeltetni őket. A legtöbb magyar mellékvonal forgalma 3-5x-ös lehetne egy rendes üzemeltetői szemlélettel. Lásd a Szlovákiában a Regiojet által üzemeltetett komáromi vonalat.
Van egy kiadvány, város vidék vasút ahol Németországból vannak példák sikeres mellékvonalakra. Pedig ott a legtöbb ember megengedheti magának hogy kocsival járjon.
"Németországban 1995-tõl 2008-ig a regionális vasúti
közlekedés teljesítménye utaskilométerben kifejezve több
mint 33 százalékkal növekedett, ugyanakkor az utasszám bõ
50 százalékkal nõtt ezekben az években. Ez azt jelenti, hogy
a kereslet erõsebben nõtt, mint a vasúti kapacitás, ami ebben
az idõszakban 26 százalékkal bõvült. Tehát a vonatok kihasználtsága
javult, a térségi vasútközlekedés egésze hatékonyabbá
vált."
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!