Miért van a villanymozdonyokon két áramszedő? Nem elég egy? Vagy így több áramot kap?
egyrészt más az érintkező a kettőn. ez egyiken egy puhább nyári van, ami kiméli a felsővezetéket, a másikon meg egy kemény téli, ami képes levakarni a jeget a vezetékről, viszont nem tesz jót neki.
másrészt az egész áramszedő eléggé sérülékeny dolog, úgyhogy nem árt a tartalék belőle. (az aszimmetrikusaknál meg még az sem mindegy, hogy melyik irányba megy a vonat)
szóval sok oka van a dolognak.
07:10: látszik hog nem vagy villamosmérnök: szerinted hogy lehetne ugyanaz a vezeték egyszerre a fázis is meg a nulla is?
A vezeték a fázis, a sín a nulla, ennyi...
Az első válaszolónak üzenném, hogy hülyeséget írt, nincs semmiféle nyári meg téli áramszedő.
Egyszerre egy áramszedőt kell használni, a szabály szerint mindig a MENETIRÁNY SZERINTI HÁTSÓT! Ez azért van így, hogyha megrongálódna, eltörne, akkor ne a mozdony tetején lévő dolgokra essen, hanem a mozdony mögé.
Ez nem jelenti azt, hogy nem mehetsz menetirány szerinti első áramszedővel, tolatásoknál, szerelvényre való rájárásoknál gyakran van fent a "helytelen" áramszedő, aztán majd az összeállított vonat indulása előtt átkapcsolja a géptérben lévő szelektáló váltóval.
Egyébként a géptérben lévő kapcsolóval lehet kiválasztani, hogy első, hátsó, mindkettő vagy egyik áramszedő se legyen fent.
Az pedig, hogy asszimetrikus, vagy szimmetrikus (régebbi típusú, "ollós"-ként is hívják), lényegében mindegy, tehát az nem akadály, hogy ollóval hátra "könyököl".
Mutatom képeken:
Ez a régi típusú áramszedő, helyesen, a menetirány szerinti hátsó kiválasztva: [link]
Ez pedig az újabb, "félpantográf"-nak nevezett áramszedő:
Tehát a második képen látható, hogy az áramszedő úgy van fordítva, hogy gyakorlatilag csak összecsuklani tud. Ebből gondolnánk, hogy csak így lehet, viszont erre ellenpélda ebből a típusból a V43 1366, mutatom képen:
Vagy a híres neves Siemens Taurus mozdonya is ilyen formában szereli fel az áramszedőit.
Üdv!
Csak mellékesen jegyezném meg, hogy a 6-os Giganton (V63) is "fordítva" állnak az áramszedők.
Továbbá a több áramnemre is alkalmas gépeken akár 4 elektronkapkodó is lehet.
Ja, és nem minden villanymozdonyon van 2 áramszedő (V46)
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!