Pesten tömegközlekedők, szeretitek, vagy hátránynak érzitek ha mindennap BKV-tok?
#3-mas vagyok.
először az #5 és #9-re reagálnék: Az említett szakadt Swift-es példa a 79-es trolira vonatkozik, ugyanis azon emberke ennek a busznak az útvonalát járja autóval. Ezen a járaton kizárólag önjárásra képes SST-k közlekednek, melyek közül a legidősebb is 2015-ös gyártású, ezen felül egy színvonalas jármű, még különösen tömött járatnak sem mondanám. Másra az autót nem használja, kizárólag ezen az útvonalon jár. Ezen felül heti 1-2 alkalommal elugrik erre-arra a belvárosban, és ennyi. Szerinted itt érv az, hogy trágya a tömegközlekedés? Szerintem egyáltalán nem, ez csakis a szűk látókör eredménye. Főként a #9-nek, ezek a trolik nem szakadtak, modern járművek, a menetrend relatív pontos (autóval ugyanannyit, vagy többet állnál a dugóban, hiszen szakaszosan van buszsáv).
Nyilván külső kerületekből bejárásra lehetnek problémák, megértem, akiknek onnan nem jó választás jelen pillanatban a tömegközlekedés, viszont az is tény, hogy az emberek többsége már kínosan keresi magának a magyarázatot, hogy miért nem jó opció a tömegközlekedés. Bár Bécsen kívül nem jártam más külföldi nagyvárosban, de egyetértek a #11-es hozzászólóval is, hogy Budapesten az éjszakai közlekedés is jól meg van oldva.
Nem mondom azt, hogy ne lenne min fejleszteni (akár az éjszakai járatokon is ezen felül, hogy már most is jók), viszont van egy nagyon jó rendszerünk, amit valamiért sokan képtelenek felfogni. Hosszútávon csakis az lesz fentartható, ha minél többen térnek át a közösségi közlekedésre, és ehhez kell az, hogy az emberek ne úgy álljanak hozzá, hogy "Már pedig csak azért sem...". A fenntarthatóságot itt nemcsak a környezetre/emisszióra értem, hanem a város élhetőségére is. Semelyik magyar város nem arra lett tervezve, hogy ennyi autó közlekedjen az útjain. És itt nem az USA-féle megoldást kell alkalmazni, hogy bontsunk le épületeket vagy szűkítsük a járdákat/zöldfelületeket plusz sávok létrehozásának érdeképen, hanem csökkenteni kell az autózók számát. Kedvenc idézetem ezzel kapcsolatban: "An advanced city is not one where even the poor use cars, but rather one where even the rich use public transport."
Én a #11-re reflektálnék, maximálisan egyetértek, és szerintem a #12 nem volt külföldön, vagy torzítja a valóságot. Tavaly voltunk Rómában 5 napot, gondolná bárki is, hogy Rómában, ami területét és lakosságát tekintve is nagyobb, mint Budapest, ennek ellenére rosszabb a tömegközlekedése?
Ott tartózkodásunk alatt a metrót használtuk a leggyakrabban. 3 metróvonaluk van, melyből az egyiknek a felső szakasza kettéválik. Ebből turistaként a C vonalat kevesen használják, mi sem vettük igénybe. Ami viszont megdöbbentő, az a tömeg. A leghosszabb szerelvény cca. 110 méter hosszú, kapacitása a 3-mas metrónkkal nagyjából azonos. Gondolná az ember, hogy mivel itt eleve nagyobb a lakosság, illetve nyáron amikor több a turista, jó gyakran jár, de a valóság nem ez. A legsűrűbb követés 5 perces, ha valaki élt már heringpartyt, akkor az itt alap. A kiírt követési időket kár figyelni, teljesen random a dolog. Volt, hogy 10 percig nem jött semmi, míg a kijelző szerint 3 metrónak kellett volna elmennie. Ezt nem egyszeri tapasztalatból szűrtük le, hanem minden nap megéltünk ugyanezt. Az alatt az 5 nap alatt ráadásul egyszer le is rohadt a B vonal, azóta sem tudjuk, miért, alkalmazottaknak az angolt nem értik. Már úgy értünk oda az egyik megállóhoz, hogy a kapuk zárva voltak, kiírás sehol sem volt, az amúgy a bejáratnál tobzódó dolgozók pedig szőrén-szálán eltűntek. Még a rómaiak sem tudták, hogy mi a helyzet, honnan indul pótlóbusz, ha jön egyáltalán. 10 percig agyaltunk, hogy mi legyen, addig egy pótlóbusz sem jött. Google Maps-en próbáltam okosabb lenni, de nagyon kevés római járat van feltöltve oda, azok is hiányosan. 30 percet vártunk egy megállóban egy elvileg 10 percenként közlekedő járatra, melyből egy sem érkezett. Végül kiderült, hogy a pótlóbuszok egy 500 méterre lévő térről indulnak, de időközben befutott valami expresszbusz, amire felszálltunk. Kemény 70 perccel később értünk célba a Termini vasútállomásra, 2 perccel lekésve a vonatunkat, így 120 EUR-ba fájt a vonatjegy átfoglalása egy későbbi járatra.
Buszokat nem sokat használtuk, mivel tervezni nem lehet velük. Az ATAC webes tervezője viccesen gagyi, majdhogynem a használhatatlan kategória. Más appokkal is hiába számol az ember, mert a menetrend csak dísznek van. Legjobban egy villamospótló, a 8BUS égetett ki, amire egyik irányban 20 percet vártunk, visszafelé meg nem hazudok, KILENC busz jött konkrétan egymás után. Szóval ennyit a menetrendről és a menetrendszerűségről. Amúgy vannak egész új buszok, de jó sok régi is. Ami a legnagyobb baj, hogy utastájékoztatás az egyiken sem volt, szóval folyamatosan a Google Maps-et kell bújni, merre járunk éppen.
A szállásunk egész pontosan Ostián volt, ami olyan, mint Pomáz vagy Szentendre. Megy is ki oda ilyen metrószerű vasút, mint nálunk a HÉV, ráadásul a római napijegy, illetve a sima vonaljegy is jó a teljes útvonalon. A menetrendje nem a legjobb, kb. 20 percenként jár szinte mindig, ami napközben okés, de a csúcsidei sűrítés gyenge. Legalább nagy tömeg annyira nincsen, hiszen majdnem ugyanolyan szerelvények közlekednek, mint a metróvonalakon, kb 1200 fős befogadóképességgel. Az viszont vicc, hogy legkorábbi indulás is Róma felé olyan 5:20-kor van, míg nálunk a HÉV-ek már nem sokkal 4 óra után elindulnak. Amikor mi ott jártunk, akkor az utolsó vonatok 22:05-kor indultak ki Ostia felé, ami eléggé nevetséges. A busz, ami váltja a vonatot majdnem háromszoros menetidővel rendelkezik, így eléggé szívás, egyszer meg is tapasztaltuk, mert lekéstük az utolsót, amit menetrend szerint nem szabadott volna :D Ez a vonat is egyszer cserben hagyott minket, szerencsére akkor csak a belvárosba mentünk, így csatlakozó vonatunk nem bánta. A dolog itt is ugyanaz, amint lerohadt, a személyzet eltűnt, kommunikáció még olaszul sem volt. Egy utastól tudtuk meg, hogy nincs áram a felsővezetékben, de többet ő sem tudott, mert a dolgozók lerázták. Végül 1 óra várakozás után befutott kemény 1 pótlóbusz, ami már tele volt (ez a harmadik megálló a vonalon Róma felé), emlékeim szerint olyan 10 ember tudott rá felszállni. Végül 10 perc múlva egy helyi elüvölt magát angolul, hogy „Come, power is on”, visszafutottunk az állomásra, és már indult is a vonat, éppen fel tudtunk szállni. A személyzetből a kutya nem jött volna oda szólni, hogy emberek, amúgy már járnak a vonatok.
Ami még nagyon más, az az utastájékoztatás. Egyedül a magán a metrón volt, arra panaszom nincsen, de buszokon és a megállókban semmi nem volt, a metrómegállókban pedig megbízhatatlan. Átszállási kapcsolatokat nem mutat, buszmegállókban menetrend még papírformában sincsen, a Budapesten megszokott Futár kijelzőkhöz hasonlót pedig elvétve láttam csak, de azok is csak a statikus menetrendet mutatták, nem volt realtime menetrend. Ha Budapesten valami lehal és a megállóban van hangszóró vagy futárkijelző, az folyamatosan tájékoztatást ad. A BKK járatokon is bemondják a változást, ha terelés van, ha pótlás, vagy bármi más. Rómában meg annyit sem mondanak egy metró nem közlekedése esetén, hogy honnan megy a pótlóbusz. Sokan kiröhögik a BKK Facebook posztjait, amikor csomópontok utastájékoztatás fejlesztéséről írnak, hogy ne adjunk már el táblákat fejlesztésnek. A valóság pedig az, hogy mivel ez Budapesten természetes, így az emberek nem tudják értékelni, viszont ezek hiánya hatalmas bosszúságot tud okozni. Lemész bármelyik aluljáróba, tudod, melyik járatot melyik kijáratnál találod, na ezt Rómában el lehet felejteni, találd ki.
Szép nyaralás volt, élveztem, de rávilágított arra, hogy nem is vagyunk mi olyan rosszak közlekedés terén. Én korábban is meg voltam a BKK-val elégedve, de azóta mégannyira sem szidom, mint korábban. Vidéki vagyok (gyakran használok itt is tömegközlekedést), most fogok felköltözni Budapestre, autó nincs és nem is lesz tervben, ha nagyon kell évi 1-2 alaklommal, arra ott a GreenGO és társai.
Én éltem másfél évet Belgiumban, nem Brüsszelben, de közel hozzá. Hétvégén tök alap volt, hogy szinte alig jár busz. Gyalogoljál, biciklizz. Ha jön is a busz, ha nem integet neki három ember, akkor nem áll meg.
A másik kedvencem Írország volt, Dublin. Nagyon kedves nép az ír meg minden, de a tömegközlekedés korántsem baráti. Csak kápéval, azon belül is csak érmével tudsz felszállni a buszra. Vagy az arra való kártyával, de elsőajtós minden járat, mondanod kell a buszsofőrnek, hol akarsz leszállni, és ő benyomja a képernyőn, hogy hány zónát mész, jó összeget húzzon le a kártyádról a gép. Az tök jó, hogy szinte minden kisboltban, újságosnál, teszkóban lehetett pénzt tölteni a kártyára, DE én két órát bolyongtam, mire találtam egy boltot, ahol volt a készleten eladó üres kártya. Tehát turistaként igazából ha nem volt három euród fémpénzben, a reptérről a városba sem tudtál bejutni.
Vagy ott van Svájcban Zürich környéke, ahol két külön app a menetrend meg a jegy, és mindkettő kizárólag németül létezik. Genfben ha elmész szórakozni éjjel, átsétálhatod az egész várost, mert nem jutsz haza. Már alapból a budapesti taxiszolgáltatás is egész jó, mert felhívod őket, és küldik az autót, ehhez képest az Uber sokszor úgy működik, hogy csúcsidőben belvárosból belvárosba nem vállalnak, mert macera és nem tudnak hol parkolni, éjszaka túl hosszú utat nem vállalnak, mert nem éri meg nekik. Szintén Genf, olyan ritkán jár a villamos, hogy sokszor gyorsabb sétálni, mint megvárni egyet és menni 3 megállót.
Na, ezek után nekem ne mondja senki azt, hogy egyrészt a budapesti tömegközlekedés használhatatlan vagy szervezetlen, sem azt, hogy a BudapestGO alkalmazás ne lenne egy jó dolog. (Mondjuk az elavult Xiaomi telefonommal én még ott nem tudtam jegyet venni, de minden második megállóban ott van az automata, ami szintén kétnyelvű.) A 3-as metró tumultusa csúcsidőben kellemetlen, ráun az ember, ha azzal kell dolgozni járnia, azért szoktam flexitime-ban inkább hajnalban indulni és már a délután közepén hazaindulni, de összességében élhető. A HÉV-hálózat meg a kocsik életkorát leszámítva kb. olyan flottul és kiszámíthatóan kiszolgál, mint a párizsi. Talán egy dolgot tudnék mondani, ami jobbá tenné az életet, de belátom, hogy drága beruházás lenne: kötöttpályás összeköttetés a Liszt Ferenc 2-vel.
A római tömegközlekedésben a káosz és a tömegnyomor hasonló, mint a BKV-nál. Éjszakai buszok ugyanúgy vannak. A járművek viszont újabbak és jobb állapotúak.
A prágai tömegközlekedés fényévekkel jobb. Szinte mindenhova eljuthatsz átszállás nélkül, ritka a tömegnyomor, sokkal tisztábbak és átlagban újabbak a járművek. Éjszakai buszok is vannak.
A berlini tömegközlekedés még jobb. Még a prágainál is korszerűbb járművek vannak, jók az eljutási idők, és szintén vannak éjszakai buszok.
Szóval azokban a fővárosokban, ahol én Európában eddig tömegközlekedtem, messze a pesti a legrosszabb.
#14 vagyok.
#16: azért arra kíváncsi lennék, hogy hol tudsz Budapesten olyan szervezetlensétet és káoszt mutatni, mint Rómában. Nem mondtam azt sem, hogy éjszakai buszok nincsenek Rómában, csak azt, hogy sokkal rosszabb, illetve az éjszaka náluk legalább 1-1,5 órával korábban kezdődik, mint Budapesten. Illetve lehet az ATAC-nak jó sok csilli-villi új busza, ha maga a szolgáltatás meg gatya. Engem jobban izgat a járatsűrűség és a kiszamíthatóság, mint az, hogy 15 vagy 5 éves a busz, amin utazok. Budapesten szervezetlenséget és káoszt ritkán lehet tapasztalni, az is csúcsidőben történik, ha mondjuk leáll valamelyik metróvonal gázolás vagy hasonló miatt, mert csúcsidőben problémásabb a pótlás. De tavaly mentünk fel vonattal Budapestre, mikor leszálltunk olyan 15 óra fele, pont akkor zárták a 4-es metró kapuit Kelenföldön, mert gázolt a metró. Mindegyik bejáratnál álltak dolgozók, és tájékozatták az embereket, volt angolul beszélő is köztük. Mi 1-es villamos és 3-mas metró kombinációval kerültünk, a villamoson körülbelül 3 megállónként mondta be az automata, hogy lezárva a 4-es metró budai szakasza, és mely villamosok járnak sűrítve (nem kamu marketingszöveg, tényleg sűrítve jártak a villamosok), ugyanezt a 3-mas metró megállóiban is folyamatosan bemondták.
Amit meg a #15-ös írt, ki is hagytam, a BudapestGO. Ilyen szofisztikált és jól működő app ritkaság.
Èn szeretek tömegközlekedèssel járni, nyugis, nem kell figyelni, fèl óra alatt bent vagyok a lakásból kilèpèstől.
Ugyanabból a kerületből autóval járó kollègáknak hosszab jóval, vègigaraszolni a vácin, parkolóhely keresès, 10 perc sèta a parkolóból az irodaházig stb.
A külföldi tapasztalatokat csak erősìteni tudom, addig nyavalyog az ember, amìg meg nem tapasztal egy olasz vagy egy görög módit, ahol az ilyen utastájèkoztatás meg kiszámìthatóság valami ilyen cyberpunk fikció szintjèn lètezik csak 😁
Az itthon kiemelkedő ezekben, de mèg a legtöbb nyugat európai országhoz kèpest is.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!