Érdemes lenne a TramTrain teljes szakaszát 600V egyenárammal villamosítani ?
"Tiltja valamilyen vasúti jogszabály hogy nagyvasúti pályaszakasz fölé 600V egyenáramú felsővezetéket húzzanak ki ?"
Jogszabály nem tiltja, a józan ész viszont igen.
Éppenséggel jogszabály is tiltja. Vagyis előírja, hogy egy vasúti pályának hogy kell kinéznie. Ha 600 voltos tikbelet húznak fölé akkor az már nem vasúti pálya. Megvannak a vasúti pályának is az ismérvei, hogy minek kell ott lenni, milyen méretekkel, egyebekkel. Ha nem az van ott, akkor nem lehet vasúti pályának minősíteni, nem fogják kiadni rá az engedélyt mint vasúti pálya.
Úgy képzeld el mint a lakóházaknál amikor megvizsgálják, hogy alkalmas-e az épület arra, hogy emberek ott lakjanak, megvannak-e a törvényileg előírt feltételek.
Egyébként tervben is volt véve a felsévezeték kiépítése HMVásárhelyig, de a világ pénze nem lett volna rá elég.
Azért pedzegettem a tramtrain "tesco gazdaságos" villamosítását mert előfordult hogy alig tudott elindulni a szerelvény népkert állomásról mert amint elindult a dízelgenerátor szinte azonnal le is fulladt, és ez ment 10-15 percen keresztül miközben a vezető az utastérben egy kapcsolószekrényben babrált telefonos segítséggel. Végül sikerült tartósan beindítani a dízelgenerátort és megkérkeztünk szegedre. Eszembe jutott ha nem kellene üzemmódváltás a városközi szakaszon akkor a hasonló kellemtlenségeket el lehetne kerülni. De akkor ezekszerint körülményes vagy lehetetlen lenne a 600V-os villamosítás a nagyvasúti szakaszon. Bár a főváros környéki HÉV-ek meg 900V-on mennek, és több mint 10km-en ha jól tudom. Szóval valahogy csak meg lehetne oldani azt a 20km-t 600V-on, akár úgy is hogy nagyvasúti szabványú oszlopokat és felsővezetéket telepítenek(ez a 100km/h miatt amúgy is indokolt szerintem), de 600V-ot vezetnek bele, és a szerelvények kapnának + 1 nagyvasúti áramszedőt, talán ez lenne a legolcsóbb "tesco gazdaságos" megoldás a villamosításra. Nyilván villamosmérnököknek meg kellene vizsgálni a kérdést mi lenne az optimális megoldás.
A szabványkövető megoldás az lenne ha ezt a 20-25km-t Vásárhely népkerttől Szeged nagyállomásig villamosítják 25kV-on, és átalakítják két áramneművé a szerelvényeket. A szerelvények átalakítása eltartana egy darabig, ha nincs elég munkaerő akár 1 évig is, és szerintem nem is lenne olcsó.
1000V egyenárammal mennek a főváros környéki HÉV-ek:
Valahogy csak megoldható akkor a 600V egyenáram betáplálása vásárhely népkert és szeged rókus között.
A HÉV villamosítás sem hasonlít a nagyvasútéra, tehát tárgytalan beszélni erről is, a nagyvasúti villamosítás az nagyvasúti villamosítás, mást nem fognak kihúzni a pálya fölé, mert már ott elkezdődik a probléma, hogy nem fér be alá a vonat.
Sokkal egyszerűbb lenne ha ezeket a dízel motor problémákat orvosolnák rendes karbantartással, vagy verni kéne a stadlernél az asztalt, hogy kérem ez nem megbízhatóan működik.
A tramtrain biztos nem lehet 2 áramneműre alakítani, egyszerűen nincs hely egy nagy teljesítményű transzformátornak sehol a szerelvényben, ha lenne hidd el a gyártó alapból így gyártaná.
Egyszerűbb lett volna a tramtrainre fordított pénzből rendbe rakni a 135-öst, villamosítani, venni az ottani telepekre 10-10 motorvonatot, vagy ha nem is villamosítanak akkor dízel motorvonatból a környékre még többet venni és egy jó helyi ütemes menetrendet létrehozni végig a 135-ösön. A városoknak meg max pár buszt kellett volna venni, hogy rá lehessen hordani a vonatra az utazókat. Nem olyan elterjedt sehol a tramtrain pont az ilyen hibái miatt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!