Hogyan működik a távolsági volánbuszon a leszállásjelző?
Attól függ. A rövidebb távokon közlekedő buszokon mindig van leszállásjelző a kapaszkodókon is. Hosszabb távok megtételére tervezett buszokon általában nincsen, mivel azon nem szokása álldogálni az embereknek, helyette viszont van jelzőgomb vagy a komfortelektronika paneljén (ahol a lámpa/szellőző is van), vagy az ülések feletti csomagtér vízszintes kapaszkodóján (ha van neki).
Azt nem hinném, hogy kizárólag egyetlen gomb van az egész buszon az ajtó fölött. De ha mégis, hát akkor meg nyomd meg az ajtó feletti gombot, mi azzal a probléma?
Össze-vissza, ahova épp sikerült felrakni a kivitelezőnek. Azokat a parasztvakítós turistabuszokat amiket a Volánbusz újabban vesz nem menetrend szerinti közlekedésre tervezték, hanem - ahogy a neve is mutatja - turistabuszoknak. Következésképp tervezéskor nem is gondolnak arra, hogy valaki majd leszállásjelzőt akar rájuk telepíteni. Mikor megjön a gyárból akkor még van egy sor folyamat: matricázzák őket, felszerelik a kapaszkodókat, külső viszonylatjelző rendszert (ugye egy 120 milliós buszon elég ciki lenne A4-es papírral meg táblával jelezni hova megy, de igazából már a 2000-es évek eleji EAG-Ikarusokat is pont-mátrixos kijelzőkkel tervezték forgalomba helyezni), a belső kijelzőket és egyéb sofőr-segéd rendszereket, a jegypénztárat - s ha valami nem kell a gyári felszereltség közül azt meg kiszerelik. S a leszállásjelző is ekkor kerül kialakításra: vannak típusok, amik jobban támogatják, de a mai turistabuszok nagyon specializáltak, nem igazán lehet akármit akárhova felfúrni rajtuk (meg ugye az a kivitelezési színvonal, amin a magyar buszos alvállalkozók dolgoznak sem épp illik össze a gyári minőséggel), úgyhogy ahogy esik úgy puffan módszerrel kerül fel valahova, logikát nem érdemes keresni.
A te esetedben az ajtó fölött gondolom csak a visszajelző fény volt, a gombot máshol kellett volna megnyomni. Általában ha megállóhoz közeledtek és valaki a vészjelzőt nyomja meg (a vészjelző általában gyári kialakítású, könnyen láthatod) a sofőrök vágják, hogy valójában leszállást akarnak jelezni. Már ha persze pont ezért nem iktatták ki a vészjelző rendszert, mert zavarta a sofőrt. A Credók és Mercedes Benzek rendszerei valamennyire konzekvensek, de a MAN, Volvo és egyéb luxusbuszokban garantáltan nem fogsz megtalálni semmit.
Hát igen, finoman szólva sem egységes és nem is mindig az ember szeme elé kerülő a jelzőgomb. Az ajtó fölött egyre inkább csak jelzőfény van, ami nem billenőkapcsoló is egyben.
Felszálláskor meg szoktam nézni, hogy látok-e ismerős helyen jelzőgombot, ha nem, mivel több megállót utazok, kilesem, hogy mások hol, hogyan jeleznek.
Van, hogy egy-két megállóig csak a kiabálás, zsúfolt buszon a hanglánc a megoldás, míg össznépi játékként sikerül megtalálni a jelzőt. Van, hogy a sofőr elrontja a játék izgalmát, és elárulja a megoldást.
Aki azt állítja , hogy mindig egyértelmű , hol a gomb, az egyszerűen nem utazott még eleget Volánbusszal. Néha egészen hihetetlen helyekre sikerül eldugni, de olyannal is találkoztam , hogy egyáltalán nem volt. (Mondjuk az extrém volt, ott az űrjegyet is golyóstollal töltötte ki a sofőr, 2021-ben…)
Én az ajtó fölött, majd mellette a kapaszkodókon, utána pedig a csomagtartók hosszanti rúdján szoktam keresni , de néha a komfortgombok között van elrejtve az ülés fölött.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!