Vonaton, ha gond van a helyjeggyel, azért lehet a kalauznál reklamálni?
Egy érdekes dolog történt múltkor. Nem velem, de kiváncsi lettem.
Szóval valami hiba folytán eladták ugyanazt a helyet kétszer.
Az egyik utas egy idős hölgy volt. Azt mondta, ő már nehezen mozog, nem tud leugrani a vonatról és szaladni a pénztárhoz reklamálni. A másik utas egy fiatalabb ember volt, de ő azt mondta, hogy nem mer visszamenni, mert fél, hogy mire ezt elintézi, elmegy a vonat (ráadásul most már kígyózik a sor a pénztárak előtt, nehezebb átverekedni magad a tömegen, hogy reklamálj).
Elindultunk, jött a kalauz és fél füllel azt hallottam, hogy erről beszélnek.
Azt mondta a kalauz, hogy ez nem az ő felelőssége és, ha az utasnak gondja van a jegyével vagy a helyjeggyel, akkor igenis szálljon le és menjen a pénztároshoz reklamálni.
De, ha a kalauz is ugyanannál a cégnél dolgozik, ahol a pénztáros, akkor nem úgy van, hogy az ő felelőssége is?
Illetve, mi van akkor, ha én pl a Balatonon megveszek egy Bp-Balaton jegyet és az indulás napján Budapesten a helyemen ül valaki, lobogtatva a jegyet, hogy neki is odaszól a jegye? Teleportáljak le a Balatonra vagy verhetem Budapesten az asztalt a pénztárosoknál?
"De, ha a kalauz is ugyanannál a cégnél dolgozik, ahol a pénztáros, akkor nem úgy van, hogy az ő felelőssége is?"
Ha te a Tescoban lejárt szalámit vettél, azzal az éppen a vásárlói wc-t pucoló takarítónőhöz mész oda? Végülis ugyanannál a cégnél dolgozik, biztosan az ő felelőssége is...
Tudtommal ilyenkor mindkét utasnak mennie kell a pénztárhoz bemutatni a helyjegyét.
Valószínűleg akárhol jelezheted ezt az incidenst, nem az a célod, hogy jól megmondd a magadét annak a pénztárosnak, aki rossz jegyet adott el, hanem, hogy új helyjegyet szerezz, ezt meg akármelyik pénztárosnál megteheted. Az más kérdés, ha mindketten az előző héten megvettétek a jegyet erre a vonatra és már nincs hely. Az egyik Balatonra közlekedő vonat nyaranta helyjegy köteles (a gyorsvonat kocsik is), hogy ne utazzanak ezren egyszerre. Ott az aznapi utazásnál simán járhatsz úgy, hogy nulla jegy maradt arra a vonatra. Na itt eldönthetitek a másik utassal, hogy valamelyikőtök áll vigyázzban az út alatt vagy az egyiknek jó az, ha egyel későbbi járattal megy.
Az első esetben a kaller nem büntethet meg se téged se a másikat, mert helyjegy köteles a vonat, nektek meg van helyjegyetek arra a vonatra, az részletkérdés, hogy nem tud az egyikőtök leülni. :D
Az magától értetődő, hogy, ha 08:05-kor indul a járat, Te 07:45-kor felszállsz és leülsz, majd izzadtan, csaholva felugrik a másik utas 08:02-kor a vonatra és akkor derül ki, hogy oda szól a jegye, akkor nem fogtok tudni elmenni a pénztárhoz. Nincs ilyen szabály, hogy utazás előtt 15 perccel legyél a vonatnál. Ahogy Az sem elvárás, hogy a három gyerek anyuka meg a 80 éves Bözsi néni másszon le a vonatról és menjen el a pénztárhoz. :D
De a kaller ez esetben sokat nem tehet.
1. nem ő adta el a jegyet.
2. az ő fő feladata ellenőrizni a jegyeket és a szabálytalanul utazókat leszállítani vagy megbírságolni,esetleg csak figyelmeztetni.
Jegyet adhat el, de inkább azoknak az utasoknak, akik olyan helyen szállnak fel, ahol nincs pénztár vagy bezárt a pénztár. Pécsett, ha felszállsz, jó, ha jeggyel a kezedben szállsz fel, Pécsudvardon nem tudsz hol jegyet venni, nyilván a kallertől veszed.
Még annyit elmesélek, hogy egyszer egy barátom ment vonattal és olyan helyre adtak neki jegyet, ami nem volt a vonaton. xD
Két nehéz táskát cipelt, azt mondta, halálnak volt kedve visszamászni a pénztárhoz.
Leült egy random helyre, Kelenföldön fel is szállt a hely tulajdonosa.
Utána kiült oda, ahol le- meg felszálltak az utasok (ahová a budit is szokták rakni). Lepakolt a földre, leült oda ő is. Ha állomásra érkezett a szerelvény, felállt, hogy elférjenek tőle. Semmi nem volt belőle. A kaller simán elsétált mellette. Az utazás végén vette észre, hogy ő is létezik és lekezelte a jegyét.
Elég sokat utazok vonattal, eddig mindig kiderült, hogy az egyik fél nem is az adott vonatra vagy kocsiba szóló helyjegyet lobogtatja. Sőt, egy ízben kiderült, hogy visszaváltotta azt az online jegyet, amit kinyomtatva lobogtatott, így nem csoda, hogy újra eladták a helyét.
Mindenesetre nem tilos ilyenkor más helyre leülnie a később érkezőnek, legfeljebb egész úton át fogják ültetni mindig máshová a különböző állomásokon. Vagy veszel új helyjegyet online és igazoltatod a kalauzzal, hogy foglalt volt az eredeti helyed, aztán visszatèrítteted az eredetit.
A kalauz helyjegyet tudomásom szerint nem ad, csak helybiztosítàs nélküli pótjegyet, azt is inkább azon ritka esetekben, amikor helybiztosítàsos vonatra pénztár nélküli állomáson száll fel valaki vagy ha egy utas eleve helyjegy nélkül szállt fel (pl. mert nem volt màr hely a vonaton, de mindenképp utazni akar) és hajlandó pótdíjat fizetni.
Ha tényleg ugyanoda szól a jegy (és nem csak az utasok néztek be valamit, vagy trükköznek visszaváltott jeggyel), akkor utólag is lehet emailben panaszt tenni. Elérhetőséget cseréltek, lefényképezitek egymás jegyét, aztán mehet a panaszlevél. Sőt, már a vonatról meg lehet írni :-)
(Nyilván a helyzet akut megoldása mellett: az egyik személy későbbi vonattal megy/másik helyre ül/áll/stb.)
De elég sokszor láttam már, hogy valakiknek úgy tűnt, ugyanoda szól a jegyük, aztán kiderült, hogy másik napra, másik órára, másik kocsiba stb. szól valójában. Olyat még sosem, hogy tényleg ugyanoda adtak volna ki két jegyet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!