Érdemes lenne (újra) létrehozni személyszállító kisvasút-hálózatot?
Azért az 1968-as, sok szempontból már a maga korában is joggal kritizált közlekedéspolitikai koncepció számai alapján kijelenteni , hogy “ha megérte volna, most is működnének”, elég meredek.
Inkább azt kell figyelembe venni, hogy ma már minden jelentősebb méretű lakott hely szilárd burkolatú úton elérhető, míg a vasút ritkább hálózatot alkot. Ez egy adottság. Nyilván ott, ahol egy tengely mentén koncentrált utazási igenyek jelentkeznek, érdemes újra vasutat építeni a jó eséllyel meglévő közúti mellé, de ez mondjuk az említett tanyás térségben ma már teljesen irreális, mert pont a koncentrált kereslet nincs meg hozzá.
A kisvasúti hálózatokat anno általában a teherforgalom számára építették ki.
Ráadásul azért volt keskeny a nyomtáv, mert olcsóbb és egyszerűbb volt. A kis forgalom miatt a normál nyomtáv kiépítését már akkor sem lett volna gazdaságos. A személyforgalom mindenhol másodlagos szerepet játszott. Ha valahol esetleg komoly személyszállítási igény merülne fel, ott normál vasutat kell építeni, még akkor is, ha személyszállítás mindenhol ráfizetéses.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!