Vitézy Dávid fb-posztja szerint Nyugat-Európa sok városában már tilos mélygarázst építeni új bevásárlóközpontok alá. Egyetértetek ezzel?
Általában egyetértek Vitézyvel és az autóforgalom csökkentését célzó nyugati intézkedésekkel.
De ez azért jó pár kérdést felvet.
Van, aki például nem képes cipekedni. Időseknek, mozgásszervi megbetegedésben szenvedőknek már az is megerőltető, hogy vásárol egy pár cipőt és 3 új kardigánt, és azt haza kell cipelnie. Pláne, ha át is kell szállnia + gyalogolnia párszáz métert.
Tömegközlekedéssel hogyan intézel el időtakarékosan egy Karácsony előtti nagybevásárlást? Vagy úgy általában, a havi nagybevásárlást? Havi 1 nagy bevásárlás helyett mehetnél havi 5-10 alkalommal (attól függően, mekkora a család) kis tételű bevásárlásokra, ami sokkal több idődet emészti fel.
Van persze Tescos házhozszállítás. OK, ezzel meg lehet spórolni némi autóhasználatot. De ha el kell vinned 3 nagykabátot a tisztítóba aztán pár nap múlva elhozni? Milliónyi hasonló példa hozható.
Én azt gondolom, hogy ahhoz, hogy valós alternatívája legyen az autóhasználatnak, alapvető, hogy az életedet úgy szeretnéd megoldani autó helyett más közlekedési eszközzel (gyalogosan, kerékpárral, tömegközlekedéssel), hogy az életminőségedet közben nem szeretnéd lerontani. Ha eddig havi 5 órát töltöttél bevásárlással, nem szeretnéd, hogy abból havi 15 óra legyen. Ha eddig havonta elvitted a télikabátodat a tisztítóba, erről nem szeretnél lemondani.
Személy szerint olyan megoldásokat támogatnék, hogy a lehetőség meglegyen, de kellően fel legyen árazva. Hogy kétszer is meggondolja az ember. Ilyenre jó példa a dugódíj. Eltántorítana a napi szintű autóhasználattól a belsőbb kerületekben. Ha viszont a beteg nagynénit viszem orvoshoz vagy költözködni/cipekedni kell, olyankor kifizetném. Aki beteg, idős vagy más módon korlátozott az pedig kedvezményeket kaphatna ezekből az összegekből. Aki a környezetet és a várost kevésbé terhelő személygépkocsit (tisztán elektromos járművet, kétszemélyes kisautót, közösségi autót) használ, szintúgy.
Mi a véleményetek?
Vitézy az nem rossz az és nem hülye. Vele csak egy gond van: zsigerből utálja az autókat, nincs autója, nem közlekedett autóval és kényszeresen ki akarja tiltani az autókat mindenhonnan. Na ez így rossz.
A dugódíj is rossz, nem old meg semmit. Ez csak rizsa.
A probléma megoldásának kulcsa - amihez egyébként talán Vitézy tette eddig a legtöbbet - a normális tömegközlekedés kialakítása. Ott, ahol baromi jó a tömegközlekedés, gyors, kényelmes, tiszta, kiszámítható ott az emberek maguktól is azt választják. Nekem is van autóm, motorom, bringám használom mindhármat és általában keveset tömegközlekedem mert amerre az életem élem az útjaimat nem keresztezi a tömegközlekedés.
Viszont vannak helyek, programok, irányok ahova eszembe nem jut autót használni pedig jóval olcsóbb mint a vonat, de a vonat annyival gyorsabb és "kényelmesebb" az adott irányokban hogy hülye leszek autóval menni.
Nem látom azt a posztját ami az európai mélygarázsok tilalmáról szólna, de látatlanban elég nagy butaságnak tűnik.
Azt értékelem, hogy ennyire küzd a főváros közlekedésével, mert az valóban nem túl jó. Azt viszont nehezményezem, hogy sok esetben nagyon bután csinálja, tudná ő jobban is.
A végletes megoldásoknak nem vagyok híve, nyilván egy bútoráruházhoz kell a parkoló és a mozgássérülteknek is nagy segítség, ha tudnak autóval érkezni.
DE:
- Kell-e újabb(!) bútoráruház, barkácsbolt a dugózónán belülre?
- Kell-e MINDENKINEK biztosítani az autózás lehetőségét?
- Ha igen, akkor hogyan lehet befolyásolni az emberek viselkedését úgy, hogy csak akkor autózzanak a bevásárlóközpontba, ha TÉNYLEG muszáj?
Én nem gondolom, hogy pl a Hungária körúton belül jó ötlet nagy parkolóval rendelkező intézményeket létrehozni. Egyszerűen odavonzzák azt a forgalmat, amit a megközelítésüket lehetővé tevő csomópontok sehogy sem tudnának kezelni. Meg lehet nézni, mi van karácsony előtt az Arena vagy az Allee környékén. Sőt, egy átlagos szombat délelőttön is bedugul az M5 áruházi lehajtója Soroksáron... Nem látom, hogy ez egy fenntartható helyzet lenne.
Sokan itt félreértik a helyzetet. Az közel sem nagy probléma, ha autóval megy valaki bevásárolni a bevásárlóközpontba vagy a plázába. Az a nagy probléma, hogy mi anno engedtük hogy ezek oda épüljenek ahol vannak. Más nagyvárosokban - ahogy épült pl nálunk az új Ikea is - a nagy bevásárlóközpontok a városhatáron vannak.
A belvárosi forgalom nagyon kis részét adja az Alle, Arena, Westend.. Felesleges ezen rugózni, mert nem ezek jelentik a problémát.
A mélygarázsok hiánya is lényeges kérdés. Ha megnézzük a belvárosi társasházas részeket szinte egyiknek sincs mélygarázsa ami miatt az egész környék egy baromi nagy parkolóház. Ahhoz, hogy élhetőbb városunk legyen ahhoz a parkolók jelentős részét meg kell szüntetni, egyirányúsítani kell és akkor lesz hely a közútnak és a kerékpárút hálózatnak. De nem lehet azt mondani minden budapesti lakosnak: hé, add el a kocsid mert nem fogsz tudni hol parkolni! Szükség van egy megoldásra, mert ez így nem mehet a végletekig.
A belváros járműforgalmát csökkenteni kell, de ehhez az elsődleges a tömegközlekedés további fejlesztése, jobb integreálása, P+R hálózat kiépítése! Amíg ez nincs meg addig csak álmodozunk, addig nem lesz változás.
Más országokban működik az, hogy kiteszik az utca elejére a behajtani tilos táblát alatta kiegészítve, hogy "célforgalomban megengedett". Máshol ezt tiszteletben is tartják és nem csinálnak a belvárosi kis utcákból tranzitautópályát - nem tudom ez itthon mennyire működne.
Okos szabályozással és értelmes fejlesztéssel simán felezni lehetne az autóforgalmat, de csak pusztán tiltással és demagógiával ez nem fog menni. Sokaknak - köztük Vitézynek is - ezt kellene először belátni.
"De nem lehet azt mondani minden budapesti lakosnak: hé, add el a kocsid mert nem fogsz tudni hol parkolni!"
Ezt lehet, hogy így nem lehet mondani, de azt nyugodtan, hogy "Kedves lakó, 7 négyzetmétert elfoglal a közterületből az autójával egy olyan városban, ahol az ingatlanok ára négyzetméterenként az egymilliót közelítik, tehát legyen már szíves valamit perkálni a területhasználatért, ahogy azt például az éttermek teszik a teraszaik után. Kösz". Ehelyett az önkormányzatok osztogatják a matricákat az ingyenes parkoláshoz a helyi lakóknak, aminek eredményeképp a belvárosi szűk utcákban két oldalon áll a kocsisor, ami egyrészt borzalmas ronda, másrészt helypazarló, harmadrészt a gyalogosokat helyenként fél méter széles "vájatokba" kényszeríti a járdán az autók és az épületek között. El kéne már felejteni azt, hogy a belvárosi lakóknak jár a parkolóhely a lakásuk százméteres körzetében. Nem jár. Aki belvárosban lakik annak el kell fogadnia, hogy ha autózni akar, akkor gondoskodnia kell az autója tárolásáról, az önkormányzatok meg tegyenek meg mindent, hogy a tárolás ne az utcán történjen. Az utcán csak a rövidtávú parkolást szabadna engedni, például kirakodáshoz. Ideális esetben a belvárosi lakos ha elmegy nagybevásárlásra a Tescóba autóval, akkor hazaérve leparkol a háza előtt, szépen kifizeti a parkolási díjat arra a 10 percre amíg kipakolja a cuccot, majd visszaszál a kocsiba és elviszi a parkolóházba/mélygarázsba, ahol éves/havi bérletet fizet a kocsi tárolásáért. Aztán, és most nagyon merészet fogok mondani, a parkolóháztól hazasétál (úristen, séta??) a lakásához, esetleg felszáll a trolira. Ha meg ez nem tetszik, akkor tényleg nincs más hátra, el kell költözni a kertvárosba. Senkinek nem kötelező belvárosban lakni.
"Ehelyett az önkormányzatok osztogatják a matricákat az ingyenes parkoláshoz a helyi lakóknak"
Az a matrica sem ingyenes ám, bár a parkolási díjhoz képest tényleg filléres tétel.
"El kéne már felejteni azt, hogy a belvárosi lakóknak jár a parkolóhely a lakásuk százméteres körzetében. Nem jár. Aki belvárosban lakik annak el kell fogadnia, hogy ha autózni akar, akkor gondoskodnia kell az autója tárolásáról, az önkormányzatok meg tegyenek meg mindent, hogy a tárolás ne az utcán történjen."
Nahát pont ezt írtam én is, csak más szemszögből. Előbb a belvárosi parkolóhelyek problémáját kell megoldani és utána fel lehet számolni a közterületi parkolóhelyeket. Lassan 50 éves probléma a mélygarázsok hiánya, ezzel orvosolni lehetne a problémát. Nyilván nem ingyen járna a parkolás itt sem,de ez még benyelhető tétel. De azt nem lehet mondani fél millió embernek: holnaptól old meg ahogy tudod vagy add el, hűt a városházát azonnal felgyújtanák - jogosan :D
Ugyanez a baj a tömegközlekedéssel is: beszélünk róla nagyban, radikálisan de lófszt sem teszünk a részproblémák valós megoldásáért. Én tisztelem és becsülöm Vitézy munkásságát, ő küzd leginkább az autók kitiltásáért. Akkor számoljuk már össze hány darab P+R parkolóhely létesült a városhatáron, a tömegközlekedési végcsomópontokon illetve vasútállomásokon amióta ő porondon van!
Pl most zajlik a 80a felújítása, Pécel állomás és Rákoscsaba mh is az M0 közvetlen szomszédságában van. Épül valamelyik megállóhoz komolyabb P+R? Tervben van? A paraszt lejönne az M0-ról, gurulna 500 métert, lerakná a kocsiját és menne vonattal a belvárosba de nem tudja hova. Halló, ezt most megint elbsztuk és csodálkozunk hogy miért nem maradnak városon kívül az autók? :D
Valós megoldások kellenek és akkor ki lehet szorítani a forgalmat, nem kuruzslás és ráolvasás. Miért van az, hogy Svájcban ezt meg tudták oldani? A régi felhagyott már nem használt rakodóterületeken P+R van, a megállóknál P+R van... nálunk miért nincs?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!