Hogy lehetne a vasutat fejleszteni, utasszámot növelni, rendbehozni a MÁV-ot?
500 milliárt erre semmi kb.
Nagyon le van épülve a pálya és a pályaudvar hálózat is.
Ekkora szerzetet érdemben megmozdítani ilyen múlttal pedig szinte lehetetlen. Nagyon komoly munkaerőfejlesztés kell, amire megint csak nem elég ez a pénz.
Egyébként pár kulcsmomentumok szerintem: Keleti átrakó régiót fejlesztése, a tranzit forgalom fejlesztése. Pl. Kína felől ne Lengyelország legyen a tehervonatok végállomása, hanem Magyarország, délkelet-nyugat irányú tranzit biztosítása, Rola, kombinált szállítás fejlesztése, jön a Brexit, itt a lehetőség újra Rola-zni pl. De eleve a tranzitidők, kezelési idők stb drasztikus csökkentésen és még sorolhatnám
Nem vagyok nagy szakember, de az eddigi véleményekkel nagyrészt egyetértek!
Általában a világ boldogabbik részén a nyereséges teherszállításból finanszírozzák a közel veszteséges személyszállítást!
Nálunk persze ez sem működik, mert egy barom a tulajdonjogokat össze vissza értékesítette, mire észbe kaptak csak a csődtömeg maradt, meg a lepukkant járműpark.
Az első az lenne, hogy vissza kellene állítani a tulajdonjogokat, majd a vasúti teherszállítást akár jogilag is preferálva át kellene súlyozni a teherszállítást, hogy éjszaka állandóan mehessenek a tehervonatok. Az 5 nagyvárost (Debrecen, Szeged, Miskolc, Pécs, Győr) óránkénti intercitykkel összekötni, elosztó szerepüket megnövelni, és a helyi érdekű vonalakat innen (is) indítani!
A személyszállításnál előtérbe helyezni a kényelmi viszonyokat és szolgáltatásokat:normális méretű székeket, fülkéket, tiszta környezetben, WIFI-vel... és visszaállítanám az étkező és büfékocsi szolgáltatást - ellenőrzött árakkal!
Hirtelen ennyi, de ez csak a jéghegy csúcsa...
Én két dologgal kezdeném.
Egy: gyakorlatilag betiltanám a közúti árufuvarozást. A határon az összes kamiont fel a vonatra, és áruszállítás belföldön csak a legközelebbi vasútállomástól célforgalomban. Persze a nyers tiltás durva, tehát a teherautók útdíját kellene brutálisan megemelni.
Kettő: az összes párhuzamos Volán járatot azonnal megszüntetném, azaz busz csak oda megy ahol nincs vonat.
Természetesen mindezek előtt rendbe kell szedni a vasúti járműparkot, mert a jelenlegi infrastruktúra nem tudná lekezelni ezt a terhelést.
A 160-as tempó (már ahol van egyáltalán) szép, de nem akkora durranás, de van fontosabb mint ennek a növelése.
A menetidő általános érvényű betartása sokat javíthatna a megítélésen, majd a forgalmon.
Különben a legegyszerűbb: összeírni azokat, amik elriasztják az embereket a vasúttól: kosz, mocsok, pontatlanság, rossz menetidő, rossz indulási idők, ritka járatsürüség, lepukkant szerelvények stb.stb. stb. - ezeknek pont az ellenkezőjét kéne megvalósítani...
Nem mondanám magam hozzáértőnek, csak egy vasútbarát vagyok, de nekem ezek lennének az ötleteim:
- Ahol még nincs, vagy hiányos, ott ki kellene terjeszteni az ütemes menetrendet, befoltozni a lyukakat, illetve ahol kétórás ütem van ott megvizsgálni az órás ütem lehetőségét. A buszok közlekedését pedig ehhez igazítani, hogy legyen ráhordás. Ez csak tarifaközösséggel működhetne hatékonyan, amihez az informatikai hátteret is meg kéne teremteni, a díjszabáson és pótjegyeken is lenne mit újragondolni.
- Az alibimenetrendes mellékvonalaknál meg kellene vizsgálni, hogy érdemes lehet újraindítani rendesen a szolgáltatást legalább kétórás ütemmel, mellé esetleg hivatásforgalmi kiegészítő járatokkal, vagy gyorsabb és feltáróbb eljutást biztosítanak-e a buszok megfelelő csatlakozásokkal, mert akkor viszont be kellene zárni ezeket a vasútvonalakat, ill. csak a teherszállításra meghagyni, ha van.
- Nagyberuházások helyett kisebb, de menetrend alapú fejlesztésekre lenne szükség. Elrettentő példa az északi-part villamosítása, ami mögött semmi menetrendi fejlesztési koncepció nincs. (vagy ha valaki tud ilyenről, írja meg nekem :D )
- Rugalmasabb forgalomszervezés, gyorsabb reagálással zavarhelyzetek esetén. Ahol nincsen, és a forgalom indokolja, szükség lenne KÖFI kiépítésére is. Mellé részletes és közérthető utastájékoztatás.
- Leginkább felújítandó vasútvonalak szerintem a 142-es nagy elővárosi potenciállal, illetve a 110-es ami a Mátészalka környéki térség gerince lehetne, emellé a Kőbánya-Kispest és Nyugati közötti szakaszra is ráférne felújítás, jobb biztosítóberendezéssel így csökkenő zavarérzékenységgel.
- Az IC+ fejlesztése, és a KISS-ek, FLIRT-ök mellett érdemes lehet használt kocsik beszerzésén is gondolkodni, mint pl. a Gysev-es raabercity kocsik.
- Vonzóbbá tenni a munkakörülményeket, a fluktuáció megállítása, akár a részmunkaidős foglalkoztatás lehetőségét is meg lehetne vizsgálni.
Nagyjából ezek jutottak eszembe.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!