Elsőbbségadás mindenáron?
Tegyük fel a következő esetet: autóval megyek, egy kereszteződéshez érve elsőbbséget kell adnom a jobbról érkezőnek (stop tábla + jobbkéz szabály miatt is), csakhogy amikor odaérek azt látom, hogy a jobbról érkező autó még olyan távol van, hogy biztonságosan tújuthatok az adott kereszteződésen. Továbbgurulok az autóval, viszont még mielőtt elhagynám a kereszteződést, egy hirtelen forgalmi helyzet változás miatt (pl megáll az előttem haladó autó közvetlenül a kereszteződés után) nem tudok tovább menni, vagyis a kereszteződésben ragadok. A jobbról érkező autó eközben viszont odaér és belémhajt oldalról, mivel ő a sebessége megválasztásakor arra számított, hogy addigra én már nem leszek útban és kellően rutintalan ahhoz, hogy egy gyors fékezéssel elkerülje az ütközést.
Ilyenkor ki mulasztott? Kinek jár a büntetés?
A kérdés az, hogy mennyire gondolod az autót távolinak? Értelemszerűen féktávon belül semmiképp sem jövünk ki, akkor sem, ha nincs előttünk másik autó. Ha meg tényleg "messze" van, akkor ő sem hülye, hogy ne álljon meg csak azért mert "elsőbbsége van".
Szóval én úgy gondolom, hogy ilyen helyzetben legalább az egyiknek NAGYOT kell hibáznia, hogy ütközés legyen belőle.
Azt próbálom meg egzaktul behatárolni, mikortól beszélünk elsőbbségadási kötelezettségről.
A fentebbi példámat kicsit átalakítva: behajtok a kereszteződésbe, mert látom hogy még bőven féktávon kívül van a jobbról közeledő jármű. (Tegyük fel, szemre legalább 8 mp, amíg normál tempóban a kereszteződéshez érne). Közben viszont meg kell állnom, mert a kereszteződés másik végében egy gyalogátkelő van, és megindult egy gyalogos keresztbe. A gyalogos nagyon lassan megy át, és amíg várakozok rá, a másik autó odaér és kénytelen miattam megállni; dühödten rámdudál.
Ez esetben én elmulasztottam az elsőbbségadási kötelezettsségem?
"nem győződtél meg arról, hogy el is tudod-e hagyni"
Tegyük fel, a gyalogos akkor fordult rá a zebrára egy hirtelen elhatározással, amikor már becsorogtam a kereszteződésbe. Vagyis amikor behajtottam, a forgalmi helyzet még tiszta volt; úgy látszott, hogy kb 2 mp alatt nyugodt tempóban el tudom hagyni a kereszteződést.
Lehet offnak fogjátok tartani, de dobjuk el a vázolt összes helyzetet. Előjövök egy másikkal, ahol ugyanúgy fel lehet tenni a kérdést, hogy elsőbbségadás minden áron?
Párhuzamos parkolás, szeretnék kiállni, de előttem és mögöttem szorosan állnak mások.
A kiálláshoz legyen szükség mondjuk 6 másodpercre. Az 50-es sebességen 84 méter.
Tehát, ha 84 méteren belül nem jön senki, akkor el is kezdhetem a műveletet.
Mögöttem 25 méterre van egy keresztutca.
Csak akkor indulhatok el, ha megkérek valakit, hogy menjel e a sarokig, ott mérjen le 84-25=59 métert. Jelőlje meg, hogy jól lássa. Jöjjön vissza a sarokra, és akkor intsen, ha sem egyenesen, sem a mellékutcából 84 méteren belül nem jön senki.
Ez életszerű?
Tök mindegy, hogy a kérdező szituációját vesszük, vagy sem. Aki nincs OTT, annak nem kell elsőbbséget adni, illetve nem is lehet. Nem értelmezhető.
tegyük fel, tegyük fel....
Neked filozófusnak kellett volna menned....
"a kereszteződés másik végében egy gyalogátkelő van, és megindult egy gyalogos keresztbe"
Ha ott a gyalogátkelő, akkor a gyalogosnak is utána kell nézned: ha van gyalogos a környéken, akkor számítanod kell rá, hogy esetleg át akar majd menni; ha bokor takarja a járdát, akkor számítanod kell rá, hogy a bokor mögött lehet valaki; persze ha jól belátható és nincs is ott senki, akkor pl. ejtőernyősökre nem kell számítanod. Tehát ha a szabályos (de esetleg lassú) gyalogos miatt kellett megállnod, akkor nem adtad meg megfelelően az elsőbbséget. A baleset elkerülése persze még mindig feladata a keresztbe jövő járműnek, és ha nem is hagytál elég tartalékot, azzal súlyosbítod a saját hibád.
Ha másvalaki szabálytalankodása miatt kell megállnod (motoros előz, ahol nem kéne), vagy előre nem látható ok miatt (pont eléd dől ki egy fa vagy leáll az autód az út közepén), akkor nem a te sarad, csak annyi, hogy hagytál-e elég biztonsági tartalékot, hogy a keresztbe menő meg tudjon állni.
Amiről #16 ír, illetve a kérdező is, a 6 meg 8 másodpercek, ez nem elsőbbségadás kérdése. Ekkora idő már legfeljebb akadályozás.
Például a #16-os esetében: nyilván nem kell teljesen tiszán kitolatnod, de nem veszélyeztetheted azzal, hogy egyszercsak előtte teremsz pl féltávon belül. Amikor az érkező érzékeli maga előtt a manővert, akkor nyilván lassít, hogy be tudd fejezni (vagy kikerül, ha van rá lehetőség).
A kérdező esetében is: ha valaki messze van, és kimész elé, de mégsem tudsz "eltűnni" előle, akkor ő is le fog lassítani, szükség esetén megáll. Vérmérséklettől csuklani fog édesanyád, illetve dudálni fog, de a legtöbb esetben zéró probléma lesz.
Ezek amúgy olyan szituációk, amibe valószinűleg mindannyian kerültünk már, csak annyira nincs probléma velük, hogy nem is emlékszünk rá. Persze ehhez az kell, amit többször is írtam, hogy felmérjük, hogy mennyire van messzire az érkező autó.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!