Biztonságosabb az autóban anyósülésen bukósisakban, csuklóvédőben, fogvédővel és térdvédőben utazni?
Autó balesetem volt. Nem én vezettem, anyósülésen ültem, ami a legveszélyesebb.Igaz épen szálltam ki az autóból, de az oldal légzsák megsértette a halántékomat, bevérzett. Biztonsági öv megsértett. Fogaimat kellemetlenül gyengének éreztem az ütés miatt 1-2 hétig, ami persze lehet a rágóizmok megrándulása miatt volt, de ennyi erővel fogaim is kitörhettek volna kormánylégzsák miatt.
Kérdéseim:
1. Snowboard bukósisakkal nem sérültem volna meg. Ez okozhat egyéb veszélyes szituációt baleset kapcsán? Vagy tényleg biztonságosabb? Rally versenyzők hogyan védik magukat?
2. Fogvédőt ha berakok, engem nem zavar és akár védhet is. De egy sima éjszakai műanyag fogsín is védett volna, ha lett volna fogásztól. Praktikus lenne csináltatnom? A boxolók hol veszik a sajátjukat?
3. Üvegszilánkoktól akár a csuklóm is sérülhetett volna, ott erek vannak, még ha semmi bajom nincs, szerencsétlen helyzetben ott el is vérezhetek.
Praktikus műanyag csuklóvédőt felraknom?
4. Térd. Ha a térd beütődik a műszerfalba, és ha látszólag nem sérül, attól még hetekre fájhat vagy térdkalács sérülés lehet, az is tök gáz.
Egy sima görkoris térdvédő okos dolog?
5. Biztonsági öv. Ha körbetekertem volna 3-4 cm vastagon anyaggal, nem sértett volna meg. Ez akadályozza a funkciójában? Szerintem nem.
Kiemelném, nem én vezetek soha. Anyósülésen ülök, úgymond számomra nem baj, ha korlátozva vagyok a mozgásokban.
Valamint: nem vagyok paranoiás, de azért mikor 3 országon keresztül megyek Európa autópályáin, és mindenki száguld, én simán telipakolnám magam mindennel.
Lehetőleg olyanok is írjanak, akik autótervezők, mérnökök, és tanultak ilyet. Vagy mentősök. Köszi!
Nem értek pár dolgot. Ha épen szálltál ki, pár horzsolással, akkor ezen mit szeretnél még javítani? Az autók aktív és passzív utasbiztonsága nem arról szól, hogy lebontod a Brandenburgi kaput és a hajad sem kuszálódik össze, hanem arról, hogy nagy csattanásnál megsérülsz ugyan, de csak könnyebb, múló sérüléseket szerzel, sokkal kisebbeket, mintha nem védene semmi.
Például megsértette a halántékodat az oldallégzsák. Kellemetlen, de a B-oszlop nagyobb sérülést okozott volna, mert kicsit keményebb anyagból van. Ha így nézed, egy bevérzés egész jó egy koponyaalapi törés helyett. A fogaidat érezhetted gyengének, de légy nyugodt, a légzsák nem fogja kiverni őket. A légzsák nem bokszkesztyű, amit a gonosz ellenfél direkt a szád felé irányít. Ha kinyílt, biztosan láttad, mekkora marha nagy párnáról van szó: nem a száddal támasztod meg, hanem az egész felsőtested felfekszik rajta. Nem tudsz olyan ütést kapni tőle, amitől csak a fogaid törnek ki, semmi más bajod nem lesz. A biztonsági öv is megsért, ez is természetes: nem kell Híradóba illő, kettészakadt autókkal teli horrorkarambol ahhoz, hogy megközelítsd a 10 g-s lassulást. Ilyenkor csak a tenyérnyinél keskenyebb övön függsz, persze, hogy véraláfutásokat okoz. De itt is azzal kell összehasonlítani, ami akkor várna, ha a műszerfalra lapulva vagy a szélvédőn kirepülve az aszfalton hemperegve várna.
A kérdésekre a válasz szerintem az alábbi - igaz, hozzáteszem, én nem értek a témához, nem vagyok internetdiplomás fotelmérnök, azok az igazi szakemberek.
"1. Snowboard bukósisakkal nem sérültem volna meg".
Vagy igen. A sisaktól nehezebb a fejed, jobban megrántja a nyakizmaidat. Ha olyannyira meg kívánod kímélni magadat, hogy még az öv se horzsoljon meg, akkor számodra ez is egy plusz sérülési kockázat. Cserében a sisak biztonságot ad, ha kemény felülethez csapódsz - de ha előtted és melletted légzsák van, nem indokolt, ezek nem annyira kemények, hogy indokolt legyen sisakkal védeni tőlük a fejedet.
"2. Fogvédőt ha berakok, engem nem zavar és akár védhet is"
Ha nem zavar, akkor engem sem fog. Csak feleslegesnek tartom, mert olyan lassulásnál, ahol pukkan a légzsák, a fogvédő különösebb ellenállás nélkül repül ki a szádból. Ha pont akkor nem véd, mikor kellene, akkor meg minek rágcsálod?
"3. Üvegszilánkoktól akár a csuklóm is sérülhetett volna, ott erek vannak, még ha semmi bajom nincs, szerencsétlen helyzetben ott el is vérezhetek.
Praktikus műanyag csuklóvédőt felraknom?+
Tört az üveg? Gondolom, igen. Ha tört, próbálj meg visszaemlékezni, hány éles üvegszilánk volt szerteszéjjel. Ha nincsenek emlékeid, akkor ajánlom figyelmedbe, hogy keress képeket vagy videókat a biztonsági üvegről. Fogod látni, hogy nem veszélyes. Ütésre pókhálószerűen bereped, de egyrészt nehezen hullanak szét a szilánkok (a szélvédő laminált, az oldalablakok nem mindig) és a keletkező szilánkok sem élesek. Tehát felesleges védened a csuklódat, nem fogsz elvérezni. Volt már szerencsém pár edzett autóüveget összetörni szándékosan és véletlenül és minden végtagom megvan, pedig húgommal annak idején még válogattuk is a legszebb szilánkokat, hogy karkötőt gyártson belőlük - mindezt kesztyű nélkül. Volt olyan elvetemült, hogy egyiket-másikat fel is vette, a fene a jó dolgát és köszöni szépen, ma is jól van, nem vérzett el. Nem veszélyes a biztonsági üveg.
"4. Térd. Ha a térd beütődik a műszerfalba, és ha látszólag nem sérül, attól még hetekre fájhat vagy térdkalács sérülés lehet, az is tök gáz"
Az. De megint csak visszautalok a korábbira: ha nem vagy beütve és elrepülsz, mint a vadludak, a térded nem ütődik be a műszerfalba, hanem majd esetleg az út menti fába rúgsz bele. Az sem jobb. Már jó pár évtizede puha, párnázott műszerfalak "várják" a balesetnél érkező utasokat, ha nem csukódik rád úgy a bódé, hogy a tűzoltóknak kell kivágniuk, akkor valószínűleg zúzódásnál komolyabb bajod nem lesz - holott mondjuk 90-ről lassítasz 0-ra nem egészen egy méteren. Szerintem jó arány egy ilyen lassulás túlélésénél pár zúzódás, de te tudod, mik az elvárásaid. Egy régi, lemez műszerfalas púpos Wartburgban más a helyzet, de mondjuk abból görkoris térdvédőben se nagyon szállsz ki a saját lábadon, ha 90-nel lenullázod.
"5. Biztonsági öv. Ha körbetekertem volna 3-4 cm vastagon anyaggal, nem sértett volna meg. Ez akadályozza a funkciójában? Szerintem nem"
Szerintem meg igen. Az öv ütközésnél nem mereven megfog, mert ha így tenne, most nem tudnál gépelni a szilánkosra tört kulcscsontodtól. Az öv - jó esetben - meg van rajtad feszítve és mikor előrelendülsz, nyúlni kezd. Az erőhatároló nélküli öveken ilyenkor felszakadtak a varrások az alsó bekötési pontnál, hogy valamennyire csak engedjen, az új automata öveknél a beakadás után az övfeszítő meg is húzza a gurtnikat, hogy megfelelő feszességgel fogjanak. A nyúlás során aztán csökkentik a lassulásodat, hosszabb idő alatt lendülsz előre, mint öv nélkül - csak mivel keskenyek, kicsit megnyomnak itt-ott. A lényeg: nem szabad nagyon felgyorsulnod, mielőtt az öv elkezd nyúlni, mert akkor nem szép, egyenletes lassulásod lesz, hanem először meglódulsz, majd az öv hirtelen megránt, esetleg eltör ezt-azt és mivel vesztesz pár centit, lehet, hogy az előrelendülés végén kicsit megfejeled a műszerfalat.
Hogy jön a képbe a "betekerem 3-4 cm vastagon anyaggal" sztori? Úgy, hogy ez a 3-4 cm vastag anyag lesz a "holttér" közted és az öv között. Koppan az autó, te elindulsz előre, az öv meg nem fog az elejétől lassítani, mert először a textilt, polárt vagy mást nyomod össze. Szert teszel némi lendületre, a légzsák vezérlője indítja az övfeszítőt, az öv tekeredik (ha tud a felső bekötési pontnál begyűrődő anyagtól), félúton találkoztok és ránt rajtad egy jókorát ahelyett, hogy fokozatosan épülne fel a lassítóerő. Olyasmi a helyzet, mint annak idején, mikor az okos sofőr ruhacsipesszel vagy övre szerelhető "fogóval" akadályozta meg az automata öv visszacsévélését, hogy ne szorítson. Meglendült, a kelleténél nagyobbat rántott rajta az öv, aztán szentségelt, hogy "ez a sz*r eltörte a kúccsontomat, én be nem kötöm többet".
"Valamint: nem vagyok paranoiás..."
Aláírom, valószínűleg nem vagy paranoiás. Ennek a tünetegyüttesnek szerintem más a neve, de tény, hogy a hozzáállásod nem teljesen egészséges.
Beteg vagy, menj orvoshoz.
Ne izgulj, kinyomhatod a kocsit purhabbal és nem ütöd meg magad, de egy nagyobb baleset alkalmával a belsőszerveid leszakadnak és meghalsz, hiába védted a tested mindennel. Esetben magadba is nyomhatsz purhabot, bár elég kellemetlen érzés lehet.
Én több alkalommal vezettem 10+ órát egyhuzamban, nem kell ilyen komoly felszerelés. Teljesen mindegy hogy 10 km után borulsz fel a pályán vagy 1010km után.
Legközelebb ülj be hátra, csatold be magad és kész.
Amúgy ha ezt ennyire nem tudod feldolgozni akkor tényleg beszelgess orvossal. Ismerősöm terhesen ütközött frontálisan. Hála a légzsáknak és az autó ALAP biztonsági kialakításainak a térdén kívül semmelyiküknek sem esett baja. Az autókat törés tesztelik. Nem lehet mindent kivédeni, de ha a sofőr figyel a környezetére és figyeli a háta mögött zajló dolgokat is, nem mellesleg nem ittas vagy fáradt, akkor nagy eséllyel kivédhető.
Elnézést kérek, itt néhányan lehet félreértették a gondolataimat. Nem azért írtam regényt, mert paranoiás vagy és nem azért, mert ezeket mind be akarom szerezni, és így utazni ezután életem végéig. Egyszerűen eszembe jutottak ezek a tárgyak és kíváncsi voltam hogyan viselkedhetnek ütközéskor, ha rajtam lennének.
A kérdés nem az volt, hogy mi a véleményetek erről a problémámról, hanem úgymond egy tudományos kérdést írtam ki, mérnökök és mentősök részére,akik értenek hozzá, hogy ezek a tárgyak hogy viselkednek a testen egy ütközéskor.
Köszönöm az 1. válaszoló részletes leírását, hasznos.
Pontosítanék. Fényes nappal egy kis faluban, egy egyszerű figyelmetlenség miatt egy egyszerű koccanás történt, és senki nem volt részeg.
A problémám az, hogy megcsapott a légzsák, ami számomra óriási hátrányt jelentett, mert végig dolgoznom kellett a sérüléssel, és egyszerűen csak arra gondoltam, hogy ez szar kis légzsák ütéstől ennyi ideig szenvedek, és sajnálom, szóval hogyha rendesen összetöröm magam, azt viselem, meg minden, de most egy szar légzsák miatt sajnálom a rá pazarolt energiát.
Lassan mentünk, nem volt veszélyes helyzet, de attól kinyílt a légzsák, és ez ugyanígy bármikor megsérthet, mert egy ilyen buta baleset máskor is simán előfordulhat.
Csak erre gondoltam, hogy tudnék-e rakni valamit a fejemre, a halántékomra, hogy védjem.
De akkor egyszerűbb, ha csak simán felrakok 1 téli vastag fejpántot, az pont a halántékomat takarja. Az ütés nem volt nagy, nem is fájt, akkor sem, utána sem, de attól még elpattant az ér. Én csak ezt akarnám kivédeni máskor esetleg annyival, hogy valami szövetréteget vagy valamit rakok a fejemre.
Ugye a gond az volt, hogy nyáron volt, alig volt rajtam ruha, és mindenhol a csupasz bőrömet érte sérülés.
Ha télen történt volna, lett volna rajtam sapka, kabát, az azért védett volna.
#6: Csakhogy versenyautókban nincs légzsák, ezért viselnek bukósisakot. Egy hétköznapi autóban inkább csak súlyosbítja a balesetet, ha telepakolod magad ilyen védőfelszerelésekkel. Arról nem is beszélve, hogy az emberek hülyének fognak nézni.
A kérdezőnek azt tudom javasolni, hogy ne ilyen hülyeségeken gondolkodjon, hanem heverje ki a megrázkódtatást és nyugodtan utazzon tovább az anyósülésen. A balesetre az autók fel vannak készítve, az meg természetes velejárója egy balesetnek, ha sérüléseid lesznek utána. A leírásod alapján az autó, amivel baleseted volt, tökéletesen megvédett téged, ennél többet egyszerűen nem várhatsz el, mert ahhoz semmissé kéne tenned a fizika törvényeit.
Egyes kérdéseidre válaszolva:
2.) Fogvédő: Nem életszerű. Ha hosszabb távra mentek 2-3 órás útra, akkor addig nem beszélsz, nem iszol, nem eszel semmit menet közben? Mert egy fogvédővel a szádban ezek nem fognak menni. Meg aztán állandóan tisztítani is kellene. Sőt, azt is megkockáztatom, hogy egy szerencsétlenebb baleset esetén még akár fulladásveszélyt is okozhatnak.
3.) Nettó tudatlanság. Az autó üvegei nem tudnak élesre törni, ennél többet erről nem is érdemes mondani.
6.) Dehogyisnem sértett volna meg. Ha 10G-vel lassulsz, tekerhetsz köré bármit, az úgy leszorítja a köré tekert anyagot is, hogy olyan mintha ott sem lenne.
"Lehetőleg olyanok is írjanak, akik autótervezők, mérnökök, és tanultak ilyet."
Akik tanultak ilyet, azok kinevetnek, mert ha biztonságosabb megoldás létezne, akkor azok lennének az autókban. Sőt, ha egy bukósisak akár pár tucat halálos balesetet kivédett volna, akkor kötelezővé lenne téve a használata.
Nem sok értelmét látom az ilyen "védő" cuccoknak rendes közuti kocsiban , pedig volt balesetem ahol eléggé durván megsérültem , sìpcsontom szilánkosra tört , gerincem zuzodott , 4 bordám el tört meg csomo vágás és horzsolás meg zuzodások , nem én vezettem a szembe jövő kaiont ki előzte egy autós amikor mi a kamion mellet voltunk és belénk csapódott , lábamban egy kb 40centis fémrúd van rengeteg csavarral . Konkrétan élet-halál közt voltam , de talpon vagyok és nem félek a közlekedésben 2 hónapja van jogsim azóta kb 10ezer km-t bele tettem a kocsimba egyedül annyi marad bennem , hogy amikor szembe jövőt előzik amikor közel vagyok akkor lassitok meg le huzodok a sáv jobb szélére és remélem , hogy ne csapodjanak belém , de ezen kìvül no para . Pedig a kocsimban se légzsák se semmi ilyen passziv biztonsági rendszer .
Soha sem tudni , hogy mikor mi történik , ha ennyire félsz kocsiban akkor gyalogosan is okod lenne félni mert nem tudni , hogy mikor csapnak el .
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!