Ki (k) hibáztak?
Valós szituációról van szó egy kanyargós főúton:
* Bal sávban halad egy traktor, mögötte egy furgon és mögötte egy Ford személyautó.
* Jobb sávban egy Peugeot személyautó (innen nézve történik az esemény).
A Peugeot arra lesz figyelmes egy kanyar után, hogy szemből a Ford személyautó előzi a sort. Beletapos a fékbe, mire a Ford éppen csak befér az előzött traktor elé és folytatja az útját. Igen ám, de közben a traktor is padlóféket nyomott és a mögötte lévő furgon belecsapódott, mert ő már nem tudott megállni mögötte. A Peugeotnak egyébként szerencsére semmi baja nem esett, folytatta az útját.
A kérdés hogy ki(k) és miért volt hibás ebben a szituációban? A Fordnak nem kellett volna megállnia? A traktor mögött lévő haladónak nem kellett volna számítania a hirtelen fékezésre? A Peugeotnak meg kellett volna állnia ahelyett hogy otthagyja a karambolos párost?
Méterre rámászol, majd átmész a szembe sávba, és ott
gyorsítasz... szerinted 30-nál mennyire fog gyorsulni
az a kocsi?
Vagy ha mögötte vagy 10-20 méterre, kikandikálsz a trak-
tor mögül, elkezdesz gyorsítani, már a szembesávban mész,
elhagyod a traktort, majd vissza...
Szerintem az utóbbi a jobb megoldás, természetesen bele
kell kalkulálni azt az időt, amíg a traktort beéred, mert
addig megjelenhet idegenlégiós a szembesávban, de ha
normálisan be tudod mérni az utat, nem lesz gondod.
Ez nem úgy működik, hogy nyomod a W-t és 30-ról 100-ra
gyorsul 1 mp alatt... :)
Ok, érthető, mindenkinek ment a zöld pacsi!
És ilyenkor mit tesz a rendőr ha kijön? Feltételezem, hogy a Fordost nem tudja megbüntetni mert senki nem tudja a rendszámát... Akkor egyedül a furgonos kap büntit a követési távolság miatt? A Peugeot egyébként nem baj hogy nem állt meg segíteni nekik?
Mi a helyzet a biztosítóval? Gondolom a traktoros kárát a furgonos biztosítója fizeti, de a furgonosét ilyenkor ki fizeti ki, ha nem tudják beazonosítani a főbűnöst? Hülyeséget kérdezek ezzel?
KRESZ:
"Személysérülést okozó baleset és jármű kigyulladás esetében a balesettel nem érintett járművek vezetői is kötelesek a tőlük elvárható segítséget nyújtani."
Ha nyilvánvaló volt, hogy ez egy lájtosabb koccanás, akkor nem kellett megállnod.
Ha kétséges volt a dolog, akkor meg kellett volna állnod, és megnézni, történt-e valami komoly dolog, és ha szükséges, intézkedni, elsősegélyt nyújtani.
A traktoros kárát a furgonos biztosítása fizeti, a furgonosét meg a furgonos, ha nem volt CASCO-ja, mert a Fordos nemigen jelentkezik utólag.
És ha jelentkezne a Fordos, akkor is a furgonos viszi el a balhét.
Teljesen mindegy, hogy a traktoros miért fékezett, a furgonosnak kellett volna olyan távolságra menni a traktortól, hogy ilyen vészhelyzetekben biztonságban megtudjon állni.
Ilyen sebességnél nagyon kicsi a fékút, és nehezen tudnám elképzelni, hogy a traktornak jobb fékje lenne, mint egy modern, tárcsafékes, ABS-es autónak.
Mindenképp vagy a Casco-ja, vagy maga fedezi a saját kárát. A Fordosnak ilyen szempontból semmi köze hozzá.
Az autópályán, vagy főutakon amikor a ködben egymásra fut 8-10 autó, akkor is az autó elejéért maga felel, a hátuljáért a mögötte lévő. Nem a legelső autós fizeti az összes kárt, "aki miatt" a többi autós belement az előtte lévőbe.
#17
Ebben igazad van, hogy tömeges ráfutásnál mi a helyzet.
Unokatestvérem részt is vett egy ilyen tizen-valahány autós ráfutásos meetingben, és ott mindenki kárát a mögötte haladónak a biztosítója fizette. (Kivéve az utolsóét, aki a saját kárát fizette.)
Ebben az esetben viszont a Fordos okozott egy veszélyhelyzetet, ami miatt a baleset megtörtént.
Ha mondjuk a furgonos azt állítja, hogy a kivágódó Ford megijesztette, és rosszul reagált, a kellő követési távolság ellenére nem fékezett időben, így máris árnyaltabb a helyzet.
3. § (1) Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles
c) úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon.
A Fordos rendeletet sértett, tehát a baleset okozójaként felelősségre lehetne vonni. (Ha előkerülne.) Legalábbis megosztott kártérítés lenne.
A biztosító nem fogja ezt mérlegelni.
Nekem egyszer volt egy ráfutásom/rácsúszásom, és akkor sem érdekelte a biztosítót a sztori.
Jeges úton mentem, előttem kb. 20 méterrel ment egy autó, és a jómadárnak a kereszteződés előtt 5 méterrel jutott eszébe, hogy ott balra leakar kanyarodni, és nyomott egy satuféket, mivel a kereszteződés sózva volt plusz homokkal le volt szórva, ő pár méteren belül megállt, megfogta a homok, én meg tehetetlenül csúsztam még 20 métert. Nem ABS-es autóm volt akkor, ezért semmit nem tudtam tenni.
Ez egy "aranyszabály", hogy mindig a hátsó a vétkes. Talán az lehet kivétel, ha bevág eléd valaki, és és rögtön befékez.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!