A mozdonyvezetőknek mindent szabad?
Szerintem ideje szemészhez is menned, arról nem beszélve, hogy egy felvételném kismillió tényező közbeszól. Biztonsági kara felvételt láttál már, mikor másodpercenként ugrik egyet a képkocka...
Bár teljesen mindegy, én többet ehhez nem szólok hozzá, ha nem sikerül felfogni, hogy a valóság és a fizika számít, akkor nincs mit tenni.
Egy idevágó idézettel zárnám, el elhet dönteni mi vonatkozikmár erre a kérdésre...
Aki tud, és tudja hogy tud, az veszélyes. Tőle féljetek.
Aki tud, és nem tudja hogy tud, az bölcs. Tőle tanuljatok.
Aki nem tud, és tudja hogy nem tud, az okos. Őt tanítsátok.
Aki nem tud, és nem tudja hogy nem tud, az hülye. Őt hagyjátok ..
Pedig megígértem, nem írok többet.... nem, nem pont erre írtam, hanem azt írtam, hogy a biztonsági kamerák felvételei sosem arról híresek, hogy 60 képkocka / másodperces tempoval folyamatosan, jó minőséggel rögzítenek, a a biztonsági kamerás egy képkockás csak egy PÉLDA volt...
De komolyan, totál mindegy feladom, igen, nekünk mindent szabad, nem fékezünk, direkt átdózerolunk mindenen ami a sínekre kerül, sőt ha lehet még gyorsítunk is.
Na megnyugodott a lelked?
Ez fordítva is így van. Nem vagy hajlandó megérteni, hogy a vas és vas közötti tapadási együttható nem egyenlő a gumi és aszfalt közötti tapadási együtthatóval. Nem akarod megérteni, hogy 1500 tonnának rosszabb tapadási viszonyok között nagyobb a fékútja, mint 1,5 tonnának.
Nem akarod megérteni, hogy egy vonatnál más a legnagyobb elérhető lassulás, mint egy autónál ezért többszöröse a fékút.
Autónál is, ha féktávon belül lép le eléd valaki és nincs mód a kikerülésre akkor el fogod ütni. Itt ugyanez a szitu csak a fizikai korlátok miatt másak a távolságok. Ezt magyarázzuk az elmúlt x oldalon, de te csak hozol egy nevetségesen rossz felvételt ami alapján szerinted...
Ilyen alapon a hajós kapitányoknak is szabad mindent, mert egy 400 méteres olajtankernek több, mint 5km a fékútja és majd 3km a fordulási sugara. A Space shuttle esetében a féktáv meg 17 000km, ők miért nem állnak meg 500 méteren? Az űrhajósoknak is mindent lehet? :D
Kedves Kérdező!
Mivel a fizika nem az erősséged, nézzük meg a dolgot más oldalról! Komolyan el tudod képzelni, hogy a mozdonyvezető nem fékez, ha meglát maga előtt egy akadályt? Mert én nem! Még egy nyilvánvalóan öngyilkos esetén is gyorsfékezést alkalmaznak, nemhogy egy a testi épségét, az életét veszélyeztető síneken tartózkodó jármű észlelésekor!
Leírom, hogy ilyenkor mi történik, higgy nekem, nem ok nélkül teszem! Szóval robogsz gyanútlanul, mint mozdonyvezető, egy nem túl gyors (mondjuk 90 km/h sebességű), nem túl nehéz (mondjuk 1650 tonna tömegű tehervonattal). A "derűlátás" kedvéért szép szikrázó napsütés van, és már jó ideje forog alattad a kerék ahhoz, hogy füllel meg tudd állapítani, hogy esetleg lassul, vagy gyorsul a vonat. Ettől függetlenül rápillantasz a műszerekre, mert az a biztos. Amint ismét kimeredsz a szélvédőn, hirtelen feltűnik a távolban (ez mondjuk 500-1000 méter) valami nagy világos tömeg, pont azon a vágányon, amin haladsz. Lehetőségek milliói futnak át az agyadon, mi lehet az, talán nem is előtted van, majd távozik, ha kürtjelzést adsz, stb. Mindenesetre eltelik 1-2 másodperc, mire leesik a tantusz, és akkor is csúnya szavak fognak kipottyanni a szádon, ha előtte életedben soha nem káromkodtál, miközben eszeveszettül dudálsz. Újabb 1-2 másodperc, és keserűen felismered, hogy az ütközés elkerülhetetlen lesz! Mindeközben a vonat halad! Bevágod a gyorsféket, mérlegeled: kell áramszedőt lehúzni, kell-e menteni az irhádat. Miután mindent megtettél, és látod hogy ütközés lesz, megnyugtatlak, hogy annak ellenére nem az életed fog leperegni előtted, hogy közvetlen életveszélyben vagy! Vegyesen kavarog a fejedben, hogy miért történik mindez, miért pont Veled, miért nem lassul ez a rohadt vonat, talán mégis elmegy a kamion, és nem lesz csatt... Az időt nem fogod érzékelni. Szörnyen rossz érzés, hogy előre látod a következményeket, mégis tehetlenül állsz, mert ennél többet NEM TUDSZ tenni! Hidd el, még a fenekeddel is fékeznél, mint mindenki más! Mégegyszer átvillan a fejeden, hogy többet nem tehetsz, ugrás a géptér, de rájössz, hogy ott sem lehetsz biztonságban... AZTÁN HATALMAS CSATTANÁS, DURRANÁS, CSIKORGÁS... A szemedet becsukva, szádat összeszorítva, vagy ordítva várod a folytatást, mi jöhet még? A vonat már lassul, aztán megáll. Közben az agyad is felfogta a dolgot, a szíved a torkodban kalapál, mindenhol por, üvegtörmelék, még a telefonod sem találod. Ha szerencséd van, nem szorulsz be sehová, nem metél ketté a vezetőasztal, bár a szó szoros értelmében több sebből vérzel, és rendszerezni sem tudod hány helyen fáj majd mindened.
Ha gondolod, nagyon szívesen leírom azt is Neked, hogy ezek után mit KELL még tenned, mert nem szaladhatsz világgá, nem hisztizhetsz, nem mondhatod akkor és ott, hogy köszi, mára nekem ennyi elég, hazamegyek. Helyzettől függően élete(ke)t mentesz, tüzet oltasz, biztosítod, hogy ne legyen nagyobb baj (például megállítod, megállíttatod a melletted levő vágányon közlekedő vonatot, értesítesz mindenkit, akit kell, mentőt, tüzoltót, rendőrt hívsz, felelsz a rendőrök kérdéseire, nem egyszer...
A balesetnek lesz még "utóélete". Járhatsz meghallgatásokra, kihallgatásokra, kezelésekre, akármivel foglalkozol, napjában ezerszer megismétlődik Benned az egész, rágódsz, hogy mindent jól csináltál-e, álmodban is előjön.
A fentieket bonyolíthattam volna köddel, sötéttel, jóval közelebb becsúszott autóval, vagy az elvesztett végtagoddal, de hidd el, így is óráknak tűnik, mire az ütközéstől odáig jut a dolog, hogy nem vagy egyedül!!! Arról meg ne is beszéljünk, hogy milyen halál az: lassan tehetetlenül, beszorulva meghalni, miközben sorra eszedbe jutnak azok, akiket többé nem fogsz látni...
Száz szónak is egy a vége: A MOZDONYVEZETŐK IGENIS FÉKEZNEK!!!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!