Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Index helyes használata...

Index helyes használata előzéskor! Hogyan is kell?

Figyelt kérdés

Nagyon sok autós az alábbi technikát alkalmazza: jelzi előzési szándékát bal index 3x villogtatással, majd megelőzi a járművet (nincs folyamatos index) és a végén a megelőzőtt autós elé besorol ugyancsak index NÉLKÜL. Ez szabályos-os, mert nagyon sokan ezt csinálják?!


Kell-e folyamatos index az előzés során, illetve mikor visszasorol a saját sávba a megelőzőtt autós elé? Erre vonatkozóan valami KRESSZ szabály???


Köszönöm a válaszokat!



2015. júl. 20. 07:10
1 2 3
 21/28 anonim ***** válasza:
a mindent/bármit úgy értem, hogy gyalogost is, úton lévő kukát is... tanulóktól ez a követelmény, forgalmi vizsgán ez a követelmény (nincs végig előzésnél/kikerülésnél index, csak az irányváltás idejére).
2015. júl. 20. 22:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/28 anonim ***** válasza:

Előzésnél, kikerülésnél akkor kell irányjelezni, ha a manőver irányváltoztatással jár. Irányváltoztatásnak jelen esetben a sávváltás, a terelővonal átlépése minősül. Tehát akár előzök, akár kikerülök, a balra sávváltásnál balra jelzek, amíg a bal sávban megyek addig nem, majd a jobbra sávváltásnál jobbra jelzek, FÜGGETLENÜL attól, hogy párhuzamos közlekedésre alkalmas-e az út vagy sem.


Természetesen ha az előzés vagy a kikerülés nem jár irányváltoztatással, akkor nem kell jelezni. Előzésből ilyen pl., ha egy nyomon haladó járművet előzök sávon belül, kikerülés pedig ha olyan akadály van, amely mellett való elhaladáshoz nem kell érinteni a terelővonalat/az úttest képzeletbeli felezővonalát.


A szabály ez, természetesen ezzel nem a valódi helyzetet próbáltam vázolni, illetve az is elképzelhető, hogy nem ez a leglogikusabb megoldás. De hogy szabályszerűen így van, és ezt is oktatják, az biztos.

2015. júl. 20. 23:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/28 A kérdező kommentje:
Elég sokféle véleményt olvashatunk a hozzászólások között; eléggé megoszlik a vélemény. Valahogy 13 éve úgy tanították nekem (azért kérdeztem, mert azóta már 40x biztosan módosították a KRESZ-t), hogy indexelni előzés megkezdése előtt időben kell, majd megelőzöd az előtted haladó járművet és az előzés befejezése után - mikor visszamész a sávodba - már nem kell, mert úgysem maradhatsz a szembejövő sávban. Gyakorlatban viszont tényleg jobb, ha folyamatosan index megy előzésnél és a jobbratartásnál is bevillantjuk az indexet, mert így egyértelműbb, illetve jobban látszik nagyobb távolságból is!
2015. júl. 21. 07:05
 24/28 anonim ***** válasza:
77%
Miért jobb, ha folyamatosan megy az index? ez egyáltalán nem fér a fejembe... és ha közben balra van pl egy torkolat, földút, tecsóparkoló, mittudomén, akkor a szembejövőt arról tájékoztatom, hogy oda akarok bekanyarodni... az előzendőt meg arról, hogy nem kell esetlegesen arra számítania, hogy vissza akarok sorolni elé, mert hogy majd úgyis lekanyarodok balra.
2015. júl. 21. 18:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 25/28 anonim ***** válasza:
52%

Én egy régi teherautót vezetek. A gyorsulása egyenlő a nullával. :)

Igyekszem segíteni a mögöttem lévőket, de nekem is segítség, ha látom, hogy mit akar.

Mellesleg, ha már már világításnál járunk: a ködlámpa mi a f+szomnak kell?!?!? Valaki monja már meg!!!!

Az első is rohadt zavaró tud lenni, de hogy annyi emberség nincs a másikban, hogy a hátsót levegye?! Sok kilóméteren keresztül követni egy ilyen majmot kimondott élvezet!

2015. júl. 25. 22:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 26/28 Visityu válasza:
76%

#9

Hát engem ma megállított a rendőr két falu között. 50-55 km/h sebességgel poroszkált este 10 óra körül, és én megelőztem.

Hát nem tetszett neki, és tolta utánam (85 km/h körül mentem) egyszer elkezdett villogni meg szirénázni.

Megállított és mondta hogy nem használtam az indexet az előzéshez. Én meg mondtam, hogy az nem igaz, mert mindíg használom, nem csak egy rendőrautó előzésekor.

Akkor jött azzal, hogy de nem használtam végig. Mondtam, hogy nem is kell mert az index csak az irányváltoztatási szándék jelzésére szolgál a manőver befejezéséig. A sávváltással pedig a manőver befejeződött. Akkor jött, hogy de a visszatéréskor nem jeleztem. Mondtam, hogy ez igaz, de én úgy tanultam, hogy mivel kötelező jobbra tartás van a nem párhuzamos közlekedésű úton nem is kell. (hozzáteszem, csak ketten voltunk az úton, sehol senki más.) Végül is elengedett egy figyelmeztetéssel, és nem büntetett meg. Mikor visszaadta a papírjaimat, azért megjegyeztem neki, hogy az előbb a faluban bezzeg semmit nem szólt a kerékpárosnak, hogy sötétben világítás nélkül közlekedik, velem meg egy ilyen jelen pillanatban nem is balesetveszélyes dolog miatt kötözködik. Hát köpni nyelni nem tudott. :-)

2017. aug. 7. 23:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 27/28 anonim ***** válasza:
Én nem tudom, 15 éve folyamatosan jelzek előzéskor, amíg azt be nem fejezem, vissza pedig három jobbra villantással térek. Így tartom a legbiztonságosabbnak, és a legtöbben így csinálják. Szerintem nagyon nem jó, ha előzés közben nem megy az index, de na, mindegy is.
2017. aug. 8. 15:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 28/28 Vitányi Gábor válasza:
Sziasztok.1998-tól van jogositványom.Mikor vizsgáztam az oktatóm konkrétan arra tanitott hogy,az előzés a megkezdésétől a befejezéséig folyamatos balra indexel történik!Persze nem szeged meg a kresz szabályait ha az előzött jármü mellett elhaladva jobra indexelve huzódol vissza a saját sávodba.ezt egyébként teherautósok használták ha nemtudták befejezni az előzést,jobra indexeléssel jelezték az előzött jármü sofőrjének hogy,vissza akarnak térni.Sajnos ma már a tulképzett sofőrők előszeretettel használják a jobraindexet,illetve nem használják a folyamatos bal indexet előzéskor.1/1975(II.5.)KPM-BM EGYÜTTES RENDELET A KÖZUTI KÖZLEKEDÉS SZABÁLYAIRÓL:előzés fogalma:Jármüvel az uttesten azonos irányba haladó jármü melletti elhaladás.párhuzamos közlekedés esetében a külömböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó jármüvek egymás melletti elhaladás nem minősül előzésnek!!!Tehát előzés csak egy sávos uton történik ahol nem sávváltás hanem felezővonal átlépése történik és a manőver befejezéséig jármüvünkel szembejövö forgalmi sávot használjuk!párhuzamos közlekedésre alkalmas utton csak elhaladás illetve sávváltás lép életbe,irányjelző használata sávváltáskor:a sávváltás elkezdése elöttindexelünk arra ahol az érinteni kivánt sáv elhelyezkedik,mikor átsoroltunk az adott sávba megszüntetjük az irányjelzést és haladunk ebbe ha ismét sávot szeretnénk váltani ismét jelezni kell a manőver irányát PL:Magyar autópálya 2sáv párhuzamos közlekedés céljából,1.manőver a jobb oldali sávon haladva utolértem egy nálam lassabb jármüvet kiteszem az indexet balra a tükör használatával és a vállam fölött oldalrapillantva meggyőződőm róla hogy nincs senki a belső sávban abba besorolok ezzel a manővert befejezem index kikapcs haladok ebbe a sávban ha akarom elhaladok a külső sávon közlekedő mellett majd a jobra tartási kötelezettség miatt ha nincs akadálya visszasorolok a jobb sávba ez is index használat mellett történik és a két sávváltás kettő egymástól különálló manőver. IRÁNYVÁLTOZTATÁS,IRÁNYJELZÉS:aki jármüvel irányt változtat(terelővonalat,az uttest szélét,képzeletbeli felezővonalat átlép,sávot változtat,stb)a manőver megkezdése elött kellő időben és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni.
2017. okt. 23. 18:22
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!