Miért nem csinálnak normális utakat?
Szélesíteni, karban tartani azért nehéz mert nagyon drága. Neten megtalálod hogy mennyibe kerül 1 km út! Persze ha normálisan lenne beosztva a pénz, akkor több maradna utakra, de ezen nem tudok változtatni.
A másik szomorú dolog, hogy a megépített út sem ér semmit. Friss jogsival mikor először mentem az M5 irányából az M0-on az M3 felé, nem tudtam elképzelni hogy mitől ráz az autó. Hát a 2005-ben átadott szuper minőségű úttól (én 4 évvel később jártam arra).
A magyar pályák amúgy nagyon jók, "csak" a többivel van a baj. Esőben csattantam bele olyan kátyúba ahol csodálkoztam hogy nem esett ki a komplett futómű. Pestet jobb nem is említeni...
Azt ne hidd hogy külföldön nincs kátyú. Az angoloknál összességében jobb, de ott is vannak kátyúk, Londonban is rengeteg szakaszon majdnem szétesik az autó, egyes utakon pedig sportot üztek hogy mennyi csatornafedél fér el egy sávban. Persze, sokkal több útra kell figyeljenek, de a fagyás sem okoz annyi problémát és anyagilag is jobban áll az ország.
Ne keverjük össze a dolgokat! Az M0 általad említett szakasza azért ráz, mert azt nem aszfaltút, hanem vasbeton ( mármint van alul egy rendes 10-15 centis aszfalt és arra van felhúzva a kb 50 centis vasbeton szerkezet- ezt csak szemre, nem mértem meg) amiben dilatációs hézagok vannak keresztirányban, aminek érzel. A legrosszabb ~70km/h körüli tempóban menni rajta, akkor rendesen rosszul vagy pár km után, de 100 felett más "kisimul". Az M0 az direkt olyan.
A "miért nem csinálnak normális utakat" dolog több részre bontható. Van ennek egy történelmi része is. A régi rendszerben nálunk nem ugyanazok voltak a standardok, mint Nyugat Európában ( nem is volt akkora forgalom ) ezért nálunk az utak is máshogy épültek, 7,5-8-9 tonna tengelyterhelésre. Akkoriban elég volt. A rendszerváltás után megszaladt a forgalom,leginkább a tranzit, de a belföldi nehéztehergépjármű forgalom is többszöröse szerintem. Ezek a járművek viszont már a nyugat-európai standardoknak megfelelően épültek ( nekünk is volt ilyen régebben is, csak kevés), ahol a megengedett legnagyobb tengelyterhelés 11,5 tonna. A nagy számú és jelentősen "túlsúlyos" jármű hamar megette az utakat, amik a sózás miatt még rosszabbak lettek. Lényegében az ország összes útját át kellett ( volna ) építeni és nem csak burkolatcsere volt szükséges, hanem komplett alépítmény csere is. Magyarul: minden utat eldózerolni a "pcsába" és új alépítményre új burkolatot kellett volna húzni.
Sok út alapból nem olyan széles, amekkora elvárható lenne. Nem ritka, hogy a főút papíron hozza a 2.75-ös minimál sávszélességet, de az aszfaltcsík széle már le van töredezve a padka süllyedése miatt. Ez azért problémás, mert egy jármű 2.50 széles lehet erre jön még rá a bal tükör. Aztán a kamionosok centizhetik egymást a 13-as úton.
Ezek kiváltására bár épülgettek a pályák, de a belföldi forgalom még mindig nem tud elkerülni minden utat.. Hát ezért olyanok a főutak, amilyenek.
A felújításnál meg mindent jó magyarosan csináltak - már ahol megtörtént - kicsi mutyi, kicsit kilopunk ezt azt és már alapból rosszul épülnek az utak, időközben az építő csődbe megy, mert lelépnek a pénzzel,a kivitelezők nem lesznek kifizetve a garanciális problémákat meg nem lehet kin leverni...
Az már csak hab a tortán, hogy mi képesek vagyunk európai áron olyan hulladék autópályát építeni, hogy az már szégyen, aminek a szükségesen előírt időközönkénti burkolatcseréjére meg nincs pénz. Most épp az M1-est tákolták, mert pl Biatorbágy és Tatabánya között a külső sáv helyenként olyan , mint a szántás. Ugyanez elmondható az M7 siófok környéki részeiről is.
A települések belterületén össze-vissza szabdalják az utakat mindenféle közműmarhasággal, amit később csak összetrógerkodnak. Tudok olyan településről, ahol a 90-es évek eleji-közepi nagy gázvezeték hálózat fejlesztése közben az összes utat katasztrofális állapotúvá tették. Feltúrták ősszel, utána eső fagy hó minden játszott a félig visszatemetett árokban, végül húztak rá egy aszfaltcsíkot, de szörnyen rossz lett :D
Az aknafedlap szintbe építése az nálunk nem lehetséges. Az okát senki nem tudja miért :D
De az már tényleg rejtély, hogy nem sikerült az M6-oson egyetlen egy felüljárót sem normálisan szintbe hozni az úttal... :D
Miért nem tesznek az ügy érdekében? Mert gyakorlatilag senkinek nem érdeke. Az országban csak néhány nagy útépítő cég van, amelyek vezetőinek érdekeltsége van valamelyik nagyobb pártban ( vagy épp fordítva, de ez lényegtelen). Az egyik kormány esetén az egyik, a másiknál a másik nyer több közbeszerzést. Többet lehet "lopni", nekik több marad. Szerinted érdekel valakit, hogy a paraszt két évente komplett futóművet cserél? Hogy ezeken az utakon elértéktelenednek pár évesen az autók, mert széthullanak? Nem baj az, annyival több áfát fizetsz :D
Ha idealisták vagyunk, akkor belátható hogy ezt az útdíjrendszert más sokkal korábban be kellett volna vezetni és a befolyt összeget NORMÁLISAN a közúthálózatra fordítani.
Emlegették itt a nyugatot.. Én általában Szlovéniában töltöm a mindennapjaimat, kisebb részben Ausztriában ég és föld a kettő(három). Még a szlovén országút is messze jobb, mint ami itt van, persze nem mondom ott is akadnak ramaty szakaszok, de nem annyi, mint nálunk. Ők is síkba tudják építeni a csatornafedlapokat az út szintjével. Észrevehető még egy apróság: nálunk azok az utak is rosszak, ahol nincs teher vagy autóbusz forgalom,náluk meg nem.
Több okból sem. A nagyobb teljesítmény nem lehet ok, hiszen a sebességhatárok ugyanazok.
Az adóelkerülés nemzeti sport, a bliccelés szintén. És túlságosan is sokan kapnak mindenféle címen utazási kedvezményeket, segélyeket stb.
A gazdaság fejlődése részben a nehéz világgazdasági helyzet, részben elhibázott gazdaságpolitika miatt nagyon lassú.
Ha a hatalom pénzt von el bárhonnan, nagy a felháborodás.
És nagyon sok mindent kellene felépíteni, felújítani stb.
Pl. olvastam egy adatot arról, hogy jó ütemben (!) is a teljes magyar vasúti hálózat felújítása 70 év lenne.
Közútból sokkal több van.
Nem vagyok fuvarozó, nem járom állandóan az utakat, de sokfelé találkozom munkálatokkal. Biztosan lehetne még több építkezés egyszerre, de azért csak folyik útépítés.
"spricc2 nevű felhasználó válasza:
S sülysápi út meg jó hogy nem megy tönkre a napi 3 autótól."
Picit többen járnak arra, no meg 40 tonnás mixrek is, de ne csak azt nézd, hanem mondjuk szorozd meg a napi forgalmat nyolccal és akkor 40 év alatt menetk annyit rajta,mint másutt 5 év alatt, és még add hozzá a 40 telet minden fagyával. De még akkor se esett szét, míg az újabb utaknak 5 év után végük! Az M0-át is állandóan javítgatják, pedig pár éve adták át...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!