Megbüntethet a rendőr azért mert nappali menetfényt használok?
figyelj analfabéta, még egyszer, lassan:
(3)145 A nappali menetjelző lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy a lámpa automatikusan bekapcsolódjon, ha a motorindító kapcsoló a motor indítására kész állapotában van, de - kivéve a 42. § (5) bekezdése szerinti esetet - automatikusan kapcsolódjanak ki, amikor a fényszórókat bekapcsolják.
Amit te írtál, az azt jelenti, hogy amikor a gyújtásra bekapcsol a nappali menetfény, akkor a helyzetjelző és a rendszám világítás nem kapcsolhat be.
Minden E-jellel rendelkező menetfény utólag beszerelve is szabályos. Neked csak a semmi agyadra nagy pofád van. Nekem itt van a forgalmazó által mellékelve a konkrét OSRAM típusról at NKH illetékesének a levele, hogy a konkrét típus a leírás szerint bekötve teljesen megfelel a magyarországi szabályozásnak. Pontosan azért adták a termék mellé, hogy legyen mit a hülye rendőr orra alá dörgölni.
Véletlenül nem egy butábbik fajta rendőrnek tetszik lenni? Azoknak van ennyi eszük.
Ja, kedves okostojás, megkerestem az általad hivatkozott rendelet általad írt pontját. Kár hogy semmi nincs benne abból, amit írtál. Tipikus rendőragy. Előástál valahonnan egy hatályon kívül helyezett verziót, ami potizív, mert legalább a betűket ismered.
De most jöjjön a lényeg:
5. § Az MR. 55/B. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A nappali menetjelző lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy a lámpa automatikusan bekapcsolódjon, ha a motorindító kapcsoló a motor indítására kész állapotában van, de - kivéve a 42. § (5) bekezdése szerinti esetet - automatikusan kapcsolódjanak ki, amikor a fényszórókat bekapcsolják."
ENNYI
A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendeletben (MR.) az elektromos kapcsolásra vonatkozó 55/B. § (3) bekezdés korábban az alábbiakat tartalmazta:
„A nappali menetjelző lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy csak a helyzetjelző lámpákkal együtt legyenek bekapcsolhatók, de – kivéve a 42. § (5) bekezdése szerinti esetet – automatikusan kapcsolódjanak ki, amikor a fényszórókat bekapcsolják.”
Mint látható a helyzetjelző lámpák egyidejű bekapcsolása tekintetében az MR. előírása eltért a 48.R.-ben előírtaktól.
Ez az ellentmondás a nappali menetjelző lámpák utólagos felszerelésekor az elektromos kapcsolást tekintve bizonytalanságot okozott. Ennek eredményeként kétféle bekötést is alkalmaztak (helyzetjelző lámpákkal együtt, helyzetjelző lámpák nélkül).
Az ellentmondás feloldása okán a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosításáról szóló 26/2010. (XII. 22.) NFM rendelet 5.§-a az alábbiakat rendeli.
5. § Az MR. 55/B. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A nappali menetjelző lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy a lámpa automatikusan bekapcsolódjon, ha a motorindító kapcsoló a motor indítására kész állapotában van, de – kivéve a 42. § (5) bekezdése szerinti esetet – automatikusan kapcsolódjanak ki, amikor a fényszórókat bekapcsolják.”
A módosítás megszüntette a 48.R. és az MR. előírásai között az elektromos kapcsolás tekintetében fennállt különbözőséget.
Tehát „a helyzetjelző lámpákkal együtt legyenek bekapcsolhatók” kitétel törlése egyértelműen azt jelenti, hogy a nappali menetjelző lámpák bekapcsolásával egyidejűleg a helyzetjelző, méretjelző, valamint a rendszám megvilágító lámpák nem világítanak.
Megjegyzendő, hogy a fényszórók meghatározás az útmegvilágító fényszórók bármelyikére vonatkozik, azaz tompított fényszóróra, vagy távolsági fényszóróra, vagy akár a ködfényszóróra. A meghatározott kivétel esete, pedig nem más, mint a távolsági fényszóró un. „fény kűrt” üzemmódja.
Mi a teendő az olyan régebbi felszerelésű nappali menetjelző lámpákkal melyek elektromos kapcsolása eltér a 48.R., valamint az MR. jelenlegi előírásaitól?
Hazánkban még üzemelhetnek egykor északi országok piacára készült gépkocsik melyek gyárilag alkalmazott lámpáinak elektromos kapcsolása a jelenlegitől eltérő, de azt a jármű gyártója az egykori előírásoknak megfelelően tervezte. Ezek elektromos bekötését nem kell megváltoztatni.
Ugyancsak nem kell megváltoztatni azoknak az utólag felszerelt lámpáknak az elektromos bekötését, melyeket még a fent hivatkozott módosítás előtt, az MR. egykori előírásainak megfelelően alkalmaztak a járművön.
A fenti esetekben azért nem szükséges a kapcsolási módozat megváltoztatása mert azok egykori nemzetközi, vagy nemzeti előírásoknak megfelelően készültek.
Azonban a módosítás után felszerelt lámpa kapcsolási módja csak a jelen előírások szerinti lehet.
Megjegyezendő, hogy az MR. módosítását megelőzően utólag felszerelt lámpa korábbi kapcsolási módozatának önkéntes megváltoztatása — a módosított szabályozás szerint (automatikus bekapcsolódás, helyzetjelző lámpák nélkül) — lehetséges.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!