Megbüntethet a rendőr azért mert nappali menetfényt használok?
A legközelebbi alkalomra tanuld meg:
A forgalomban részt vevő járművek kivilágítása
44. §
(8)279 Lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval, mezőgazdasági vontatót és tompított fényszóróval felszerelt lassú járművet - tompított fényszóróval - nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani.
Viszont az 5/1990 KöHÉM rendelet szerint rendelkeznie kell műbizonylattal a beépített alkatrésznek, de:
(8) Műbizonylatként kell elfogadni a pótalkatrészen vagy annak csomagolásán feltüntetett gyártói jelet, szabványszámot, vagy az alkatrészkatalógusban szereplő cikkszámot, ha
a) a pótalkatrész a jármű gyártójától származik, vagy
b) a gyártó azt első beépítésű alkatrészként is használja, illetőleg más, hitelt érdemlő módon a gyári eredeti alkatrész helyett használhatónak elismerte.
Tehát ha szabványos "E" jelőlésű, akkor használhatod, persze csak akkor, ha megfelelő módon van beszerelve, és ezt hitelt érdemlően tudod is bizonyítani. Ezért nem árt, ha be van jegyezve a forgalmiba a változás, amihez a vizsgán meg kell feleljen!
Pontosan, ahogy az első válaszadó írja.
Az utólag rábarkácsolt, szabálytalanul bekötött (esetleg még helytelenül elhelyezett) DRL-ért szélsőséges esetben akár a műszaki érvényesség matricáját is lekaparhatná a rendszámról.
Az NKH alapvetően úgy áll hozzá mindenhez, hogy a jármű csak úgy szabályos ahogy kijött a gyárból. Azon kívül mindent engedélyeztetni kellene velük - múltkor felhívtam a területileg illetékes kirendeltséget és kértem az átalakítási és engedélyeztetési ügyekben kompetens kollégájukat. Pár perc után oda is ért a telefonhoz, aztán beszélgettünk vagy negyed órát, aminek a végére kijött, hogy a 40 éves motoromra a tárcsafék felépítése több költséggel járna, mint amennyiért a mocit vettem ha hivatalosan akarom a dolgot. De ha a karbit lecserélem egy újabb 250-es gépére, akkor is engedélyt kellene kérnem. Illetve bevizsgáltatni hogy nem nőtt-e meg véletlenül 0,2 lóerővel a teljesítménye.
Velkom tu Hángöri, kedves kérdező.
Pár jogszabályból kiollózva a lényeg.
Én tegnap találkoztam ilyen rendőrrel. Nem fizettem neki, de azóta ezt viszem magammal kinyomtatva.
5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról
2. § (3) Nem minősül átalakításnak
a) olyan tartozéknak a járműre történő felszerelése, amelynek felszerelését a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló rendelet8 (a továbbiakban: MR) előírja vagy megengedi;
6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről
A világító és fényjelző berendezések alkalmazására és működésére vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek
37. § (1)116 A járművön csak olyan fajta, olyan színű, oly módon elhelyezett és annyi világító-, illetőleg fényjelző berendezést szabad alkalmazni, amilyent és amennyit a rendelet előír vagy megenged.
A nappali menetjelző lámpára vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek125
55/A. §126 (1) A gépkocsit fel szabad szerelni két, menetirányban fényt kibocsátó nappali menetjelző lámpával.
(2) A nappali menetjelző lámpa csak színtelen (fehér) fényt bocsáthat ki.
A nappali menetjelző lámpára vonatkozó további műszaki feltételek127
55/B. §128 (1) A gépkocsira csak jóváhagyási jellel ellátott nappali menetjelző lámpát szabad felszerelni.
(2) A nappali menetjelző lámpákat a gépkocsin a következőképpen kell elhelyezni:
a) az átvilágított felület alsó széle az úttest szintjéhez 0,25 méternél közelebb és attól 1,50 méternél távolabb nem lehet;
b) az átvilágított felület külső széle a gépkocsi legszélső pontjától 0,40 méternél távolabb, a különböző oldalon lévő lámpák átvilágított felületének belső szélei egymáshoz 0,60 méternél közelebb nem lehetnek, azonban az olyan gépkocsin, amelynek a teljes szélessége nem éri el az 1,3 métert, a belső szélek közötti legkisebb távolság 0,40 méterre csökkenthető.
(3)129 A nappali menetjelző lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy a lámpa automatikusan bekapcsolódjon, ha a motorindító kapcsoló a motor indítására kész állapotában van, de - kivéve a 42. § (5) bekezdése szerinti esetet - automatikusan kapcsolódjanak ki, amikor a fényszórókat bekapcsolják.
1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet
a közúti közlekedés szabályairól
II. fejezet
A járművek kivilágítása
A forgalomban részt vevő járművek kivilágítása
44. § (8)279 Lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval, mezőgazdasági vontatót és tompított fényszóróval felszerelt lassú járművet - tompított fényszóróval - nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani.
ENSZ-EGB 87. számú Elõírás
EGYSÉGES FELTÉTELEK GÉPJÁRMÛVEK NAPPALI MENETJELZÕ
LÁMPÁINAK JÓVÁHAGYÁSÁRA
1.ALKALMAZÁSI TERÜLET
Ezt az Elõírást alkalmazzák L, M, N és T kategóriába tartozó jármûvek nappali lámpáihoz.
2.MEGHATÁROZÁSOK
A jelen Elõírás céljára:
2.1.Nappali menetjelzõ lámpa " olyan menetirányban elõre nézõ lámpát jelent, amelynek rendeltetése a jármûvet jobban láthatóvá tenni nappali vezetés közben.
5.2.A jóváhagyási jel összetétele
A jóváhagyási jel a következõ részekbõl áll:
5.2.1.a nemzetközi jóváhagyási jel, amely:
5.2.1.1.olyan kör, amely az "E" betût és utána a jóváhagyó ország számát veszi körül;
5.2.1.2.a jóváhagyási szám,
5.2.1.3."RL" kiegészítõ jel.
5.2.3.A jóváhagyási szám elsõ két számjegye, mely a jóváhagyás kiadása idején hatályos módosítások sorozatszámát jelzi, elhelyezhetõ a fenti kiegészítõ jelek közvetlen közelében.
5.3.2.1.ha megállapítást nyert, hogy a csoportos, egyesített vagy egymással kölcsönösen egybeépített lámpák kielégítik több Elõírás követelményeit, akkor egyetlen egy nemzetközi jóváhagyási jel alkalmazható, amelynek részei: egy "E" betût és utána a jóváhagyást kibocsátó ország megkülönböztetõ számát körülvevõ kör és egy jóváhagyási szám. Ez a jóváhagyási jel bárhol elhelyezhetõ a csoportos, egyesített vagy egymással egybeépített lámpákon olyan feltétellel, hogy
5.3.2.1.1.az jól látható legyen a lámpák beépítése után is;
5.3.2.1.2.a csoportos, egyesített vagy egybeépített lámpák fényáteresztõ felületének egyetlen része se legyen eltávolítható anélkül, hogy ugyanakkor el ne távolítanák a jóváhagyási jelet is.
7.FÉNYERÕ
7.1.Minden egyes lámpából kibocsátott fényerõsség fényessége ne legyen kevesebb 400 cd
-nél a vonatkoztatási tengelyben
8.ÁTLÁTSZÓ FELÜLET
Az átlátszó felület a lámpa vonatkoztatási tengelyének irányában ne legyen kevesebb 25 cm2 és ne legyen több, mint 200 cm2.
9.KIBOCSÁTOTT FÉNY SZÍNE
A fény színe fehér legyen. Olyan körülmények között mérjék, amit az alábbi 10. bekezdés ír le.
A szín a jelen Elõírás4. Mellékletében leírt trikromatikus koordináta rendszer határain belül
legyen.
"A tisztánlátás érdekében, a rendőrnek nem a menetfénnyel volt a gondja, hanem azzal, hogy lakott területen kívül, nem kapcsoltad fel a tompított fényszórót, ami kötelező, függetlenül attól, hogy van DRL vagy nincs."
A tisztánlátás érdekében szólok, hogy tévedsz! Olvasd csak el a KRESZ 44. paragrafusát! Persze ott nem DRL-t, hanem "Nappali menetjelző fény"-t írnak.
A 26/2010. (XII. 22.) NFM rendelet 5. §-a módosította a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 55/B. § (3) bekezdésének előírásait. Ennek következményeként egybehangzóak az ENSZ-EGB 48. számú Előírás és a nemzeti szabályozás nappali menetjelző lámpára vonatkozó követelményei.
ENSZ-EGB 87. számú Előírás (87.R.) 2.1. pontja szerint:
„Nappali menetjelző lámpa olyan menetirányban előre néző lámpát jelent, amelynek rendeltetése a járművet jobban láthatóvá tenni nappali vezetés közben.E lámpa használatát — a rendeltetésének megfelelően — lehetővé teszi a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ) 44.§ (8) bekezdése:
„Lakott területen kívüli úton a forgalomban résztvevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval, … nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani.”
A KRESZ elsőként a nappali menetjelző lámpát említi mivel e lámpák „rendeltetése a járművet jobban láthatóvá tenni nappali vezetés közben.” Ezért a lámpák minden szempontból kizárólag a meghatározott rendeltetésnek megfelelően kerülnek kialakításra.
Nappali menetjelző lámpa hiányában, mintegy lehetséges helyettesítőként, a tompított fényszórót kell bekapcsolni, mely azonban nem jelzőlámpa, hanem útmegvilágító berendezés.
Hali mindenkinek!
Engem a minap állított meg a rend őre Szeged külterületén és is készültem hogy , na vitatkozhatok a DRL (Opel Omega B) miatt a csajszival mivel nő volt. Kérdezte is hogy tudom e hogy miért állított meg , mondom a lámpa miatt? Azt válaszolta hogy nem mert azt látja hogy az szabványnak megfelelően van fölszerelve , de mivel ez volt a válaszom :-( azért előre ment és műbizonylat helyett megnézte a lámpán lévő jelöléseket "E4" "RL00" , ez igy minden rendben. Szóval a lényeg hogy ha elég tájékozott a rendőr a rendeletekről és időnként a "tornyot(agyát) " frissíti és nem a fánkot zabálja, akkor gond nem lehet a szabvány szerint elhelyezett lámpákkal! És végszó ként csak megvágott egy 5000-re mert benéztem a STOP táblát! Egyébként több közúti ellenőrzésen mentem át szó nélkül.
Szép napot mindenkinek!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!