Ha mentő, vagy rendőr vagy kék lámpás autó csak villogva megy, akkor nem kell semmit csinálnom?
Úgy van a KRESZ be hogy fény és hangjelzés együtt, akkor kell félrehúzódni, megállni, félreállni.
De múltkor, azaz tegnap jött egy merntő mögöttem és csak villogott, de nem is repesztett, kb olyan tempóban jött mint ahogy én mentem.
Most ilyenkor mi a teendőm? Semmi?
Ha sietett volna, akkor felnyomja a szirénát, hogy takarodjak félre az útjábl ugye?
Épp a múltkor volt itt egy témához kapcsolódó kérdés. Egy mentőautó majdnem eltaposott egy csapat gyalogost a zebrán, mert takarásból érkezett, hangjelzés nélkül (csak fényjelzéssel).
A KRESZ szerint csak akkor kell elengedni, ha mindkét megkülönböztető jelzést használja, különben ugyanazok a szabályok vonatkoznak rá is, mint a forgalom többi résztvevőjére. Ha csak a fényjelzést használja, az azt jelenti, hogy fokozott óvatossággal kell megközelíteni, illetve megelőzni és megállhat meg várakozhat tilosban is.
Ezt a "ha nem muszáj, nem zajonganak" felfogást nem tudom megérteni. Igenis zajongjon! Azért van az a sziréna, hogy azok is fel tudjanak rá készülni, akik nem látják, hogy jön. Ez pláne éjszaka lehet veszélyes, amikor kevesen vannak az utakon és bátrabban, dinamikusabban közlekednek az emberek.
De egyébként, ha azt látnám, hogy mögöttem egy mentőautó csak fényjelzéssel jön és látszana, hogy siet, én is elengedném. Ők is emberek, lehet, hogy csak elfelejtette a sofőr (vagy akinek kell) felkapcsolni a szirénát.
No, akkor találgatások helyett vegyük szépen elő a rendeletet.
Magatartás a megkülönböztető vagy figyelmeztető jelzéseket használó járművekkel szemben263
42. § (1)264 A megkülönböztető jelzéseket (villogó kék fényjelzést és szirénát vagy váltakozó hangmagasságú más hangjelzést) használó gépjármű, illetőleg minden ilyen gépjárművekkel kísért (közrefogott) zárt csoportban haladó, megkülönböztető fényjelzést használó gépjármű részére minden járművel, minden helyzetben elsőbbséget kell adni, és akadálytalan továbbhaladását - félrehúzódással és a szükséghez képest megállással - lehetővé kell tenni.
(2)265 Megkülönböztető fényjelzést használó, álló járművet megközelíteni, illetőleg mellette elhaladni csak fokozott óvatossággal szabad.
(3)266 Megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművet előzni tilos. Az ilyen gépjármű mögött a követési távolságot úgy kell megválasztani, hogy az ne járjon a közlekedés többi résztvevőjének zavarásával.
(4)267 A figyelmeztető jelzést (sárga villogó fényt) használó járművet fokozott óvatossággal szabad megközelíteni, mellette elhaladni, vagy megelőzni.
(5)268 Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van kijelölve, az azonos irányban valamennyi forgalmi sávban - egymás mellett haladó - hó eltakarítást végző és figyelmeztető jelzést használó járműveket tilos megelőzni. Az ilyen gépjárművek mögött a követési távolságot fokozott óvatossággal kell megválasztani.
Őszintén szúlva nem értem, a sok hülyeség amit összehordtak itt egyesek és a kérdésre választ adó rendelet miért lett egyformán lehúzva.
Mint látszik, a KRESZ nem szabályozza közvetlenül a csak csak fényjelzést használó mozgó járművel szembeni viselkedést, csak az állóról tesz említést.
Orvosként én arra kérem az autóstársakat, hogy akkor is segítsék a mentőt a továbbhaladásában, ha csak a fényjelzés működik. Ezt csak a betegszállító nem használja. A vonuló kocsi vagy beteghez megy, vagy már szállít.
Helyesen írja valaki, ha sürgős, akkor úgyís használja a jangjelzést.
De gondoljatok bele, mennyire rossz mondjuk dugóban áldogálni. Épen, egészségesen. És most képzeljétek el mondjuk lábtöréssel feküdni a mentőben. Ügye, hogy szeretnétek minél előbb valami békésebb helyre kerülni!
Az egyik hozzászólás száguldozó mentőről ír. Tudom, nem rosszindulattal teszi, de mentő nem szokott száguldani. A megengedett sebesség átlépése nélkül is gyorsabban jut céljához, mert folyamatosan halad. A sebességhatár jelentős túllépéese mindenkire veszélyes.
Csak egy kicsit gondoljuk végig logikusan! Vajon miért megy csak a kék?
- A sofőr elfelejtette felkapcsolni a hangot? --> Ez egy b@romság, ilyen nincs!
- Nem "annyira" fontos esete van (ami indokolná), de azért szeretne haladni? --> Szerintem egy kis segítő manőver nem kerül semmibe.
- Esetleg elromlott a technika (de nagyon vonulni kéne), vagy kénytelenek lekapcsolni, mert rádiózni kell? --> ld. előző
Én azt mondom, ilyen esetben inkább megérdemel egy kis segítséget, mint a jogszabályi "miért nem"-et vadászni! (Ez nem a kérdezőnek szóló kritika volt, inkább általános vélemény. Főleg, hogy nem is írtad, végül is hogyan reagáltál.)
Akkor a szirénahasználatról egy kisokos:
A mentőautóban a megkülönböztető jelzés NEM arra van, hogy 200al száguldozzon. Azért van, hogy egyenletes haladást biztosítson. Pl ha olyan sérült van hátul akinek nagy fájdalmai vannak és ez a mozgástól jobban fáj akkor a csodálatos utakon nem fogunk száguldani. Villogó kéklámpa föl, hogy lássák, lehúzódjanak, elengedjenek a kereszteződésben.
Van vagy 20 topic itt is ami arról szól mi a francért szirénázik a mentő éjjel. No komment. A gépkocsivezető bajtársak jó többsége tudja, hogy mikor kell használnia úgy, hogy az jó legyen a köznek a betegnek és a személyzetnek. Egy jótanács nem véletlenül megy a villogó. És a mentésirányítás engedélye nélkül nem is mehet. Ha ilyet látsz engedd el a mentőt.
Egy érdekesség. Kérdezzétek meg a mentőápolókat mi a véleménye a sofőrökről. Én az életemet bízom arra aki a mentőt vezeti. 12 órában nap mint nap tőle függök, mert ha hibázik könnyen ottmaradhatok a betegtérben vagy az anyósülésen. Én bízom bennük, mert látom, hogy mennyire koncentrálnak és vezetnek, biztos kézzel. Sajnos mindenki hibázhat. De tudom, hogyha beüt a szívás akkor az nem gondatlanságból, vagy bénázásból fakad.
Üdvözlettel:
Egy mentőápoló
Én azért amellett vagyok, hogy, ha lehet, akkor a mentős gépkocsivezető inkább használja akkor is a hangjelzést, ha az látszólag nem éppen indokolt. Vagyis inkább úgy fogalmazok, hogy akkor ne használja, ha arra tényleg jó oka van. Személyes negatív tapasztalat miatt alakult ki bennem ez a vélemény.
Országúton haladtam, a kis régi Swiftemmel, édesanyám mögöttem ült. Épp egy nem belátható kanyar előtt jártunk, amikor egyszer csak bevágódott a kanyarba egy villogó mentőautó, egy az egyben az én sávomban. Ha az szemből eltrafál, akkora sebességgel, se én se, anyám nem szállunk ki az autóból. Elég groteszk halál lett volna, ha egy mentőautó ront belénk. Szerencsére hamar kapcsoltam (ahogy ő is) és lehúztam a kocsit az útról és ő is félig vissza tudott menni a saját sávjába. De a mp töredékén múlt, hogy nem mentünk össze. Ha hallom, hogy jön, akkor rákészülök, hogy valószínűleg le fogja csapni a kanyart és lehúzódok. Szóval egy mentőautó vezetőjének is lehet hibás az ítélőképessége, ő is ugyanolyan ember, mint bármelyik autóvezető. Nyilván nem találta indokoltnak, hogy egy üres országúton szirénázzon. Pedig az lett volna...
Kedves előttem szóló! Valóban el-el térnek az eredeti kérdéstől, de maga a kérdező is nyitva hagyja ezt a lehetőséget. A kérdése elején a KRESZ-ről ír. A KRESZ ide vonatkozó szövegét belinkeltem. Nem foglalkozik a csak fényt használó mozgó mentővel, csak az állóval.
A kérdése másik fele meg szubjektív megítélést firtat.
Úgy látom, abban egység van, hogy illik segíteni akkor is, ha nem szirénázik.
A hírekkel kapcsolatos részt meg nem értem. Ha az MKJ-s jármű a standardtól eltérően elsőbbséget kér, akkor használnia kell a hangjelzést is.
Útkereszteződésbe piroson át csak így hajthat be. És úgy tudom, hogy egy belső rendelkezés szerint így is csak 5 km/óra sebességgel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!