Baleset helyzetben mennyire szabad a kormányt félre kapni?
Nem rég kaptam jogsit, és nagyon érdekel az, hoghy ilyenkor tényleg mit kell tenni...
Sok filmben van, hogy autós üldözés pl. és akkor kigurul egy autó a másik, elé egy kereszteződésben, kormányt félre, és benn az árokban, vagy erdőben, vagy tengerben vagy akárhol.
A valóságban persze nem száguldozok, meg nem üldöz senki. De, ha van egy olyan, hogy megyek egy 50-60 as tempóval és pl hirtelen egy bringás kligurul elém vagy teherautó, vagy busz, vagy kutya, vagy gyalogos.
Na ilyenkor tudom, nem lehet előre eldönteni, hogy "na ha most jön valaki, akkor nem kapom el a kormányt, de... Most ha felrántom a kocsit mondjuk a padkára, akkor lehet kapásból a villanyoszlopba megyek, vagy esetleg egy gyalogost ütök ott el, vagy ha szembe jönnek, és szembe húzom el, akkor megint csak....
Szóval úgy tanultam a kreszt, hogy "az emberi élet megóvás a legfontosabb" vagy hasonló. DSe, most megéri azht, hogy pl egy bringásnál nem ütöm el, de átmegyek a szembe jövős sávba, és ott töröm össze a kocsit?
Ls mnondjuk lakott területen kívűl ahol egy vad pl este kijön elém, akkor most melyik a jobb? le a kocsival a szántásba=ha nincs erdő) vagy telibe kapjak egy 200 kilós vaddisznót?
Általában az emberi élet védelme kell, hogy elsődleges legyen. Ezért ha már elkerülhetetlen az ütközés, akkor olyan "célpontot" kell választani, amelynek eltalálása a legkevesebb kárt okozhatja az emberi életben. E tekintetben a legjobbak a nagy felületű, minél puhább tárgyak, amelyek mögött nem áll senki. Ez az etalon. Aztán jönnek a nehezebb ügyek. Az a körülményektől függ, hogy az általad felvetett egyik esetben a biciklis elgázolását vagy a frontális ütközést "célszerű" választani és ha az ember nem közlekedésbiztonsági szakember, bizony nehéz a volán mögül megjósolni, mi a legkisebb rossz: a védtelen biciklist elkapni vagy a jóval magasabb ütközési sebességet jelentő frontális ütközést bevállalni, bízva a gyűrődési zónában és az autó aktív és passzív biztonsági rendszereiben... A vad esetében egyszerűbb a válasz, mert a szántóföld biztosan puhább és kevésbé durván lassítja le a kocsit, mint a 200 kilós vadkan, azonban ott a kockázat, hogy valami megdobja az autót és fejreállás lesz a vége.
Ezek mind nagyon gyorsan meghozandó döntések persze és igazán jó döntés rendszerint nincs is.
Annyira, hogy elkerüld a balesetet:DD
Ezt nagyon sok gyakorlással lehet csak tudatosan irányítani, amúgy meg reflexből jön..
Sajnos ez tipikusan az a dolog ami nagyon jól hangzik leírva, de nem lehet így megtanulni. A valós szituban kb. 0,2-0,4 sec alatt kell dönteni, ott nincs időd mérlegelni, és nem is vagy olyan lelki állapotban. Szóval valamit csinálsz aztán majd valami történik :P
Én fékezés párti vagyok, mert akármi is lesz, egy lassabban haladó autó mindenképpen kevesebb kockázatot rejt magában mint egy gyorsabban haladó. Persze a teljes megállásig valóban eltelik 40-100m is, viszont ha esetleg azt a szegény bringást nem 50-el, hanem mondjuk csak 40-el kapod el, az lehet már elég ahhoz hogy túlélje. A kormány elrántósdihoz nagy lélekjelenlét kell és szerintem jóval több veszélyt hordoz magában (felborulás, az autó nem arra fog haladni amerre szeretted volna, elkapod oldalról a villanyoszlopot, stb...
De mielőtt ilyeneken filózol egy jó tanács:
Tanulj meg legalább vészfékezni. Menj ki egy üres placcra, felgyorsít 50-re, majd satufék, padlóig... Tudd hogy milyen...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!