Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Kanyarodáskor veszélyes-e a...

Kanyarodáskor veszélyes-e a kuplungot nyomni és úgy kanyarodni és hátra kell-e fordulni vagy elég a tükrüket nézni?

Figyelt kérdés

Vezetni tanulok egy új oktatóval, aki szerint úgy kell kanyarodni, hogy ha éles kanyar jön, akkor is 2-esbe tenni a sebességet, és a kuplungot benyomni, ami lelassítja az autót. Majd a kanyar után gázzal gyorsítani.

A volt oktatómmal ( akivel több mint 25 órát vezettem a forgalomban) úgy tanultam, hogy kanyarodáskor index, motorfék, lassítok (láb)fékkel és kuplung be, ha éles kanyar jön 1-esbe tenni,( ha nem éles,2-esbe) hátranézek, de a tükröket is nézem és úgy fordulok a kuplung nyomása nélkül jobbra és a kanyarból kifelé jövet egy kicsi gázt adok, majd a kanyar után 2-esbe és gyorsítok.

Kuplungot azért tilos nyomni, mert az autó kicsúszhat, főleg jeges úton, ezt mondta a volt oktatóm és az ismerőseim is.

Viszont az új oktatóm nem engedi az autót 1-esbe tenni, olyan kanyarok esetében sem, ahol eddig 1-essel kanyarodtam. Kettessel kell kanyarodnom és nem kell hátrafordulni. Nagyon nehéz átállni erre a technikára és szerintem balesetveszélyes télen. Leírnátok légyszi,hogy melyik technika helyes, és a vizsgabiztos szerint melyik szabályos, és a kanyarodást lépésről lépésre? Hátra kell fordulni vagy elég a tükröket nézni? Össze vagyok zavarodva teljesen :(((


2012. jan. 9. 22:11
1 2 3 4
 11/31 anonim ***** válasza:
100%

Utolsó: ne bunkózz, azért tanuló, mert nem tudja :) az oktató dolga lenne megtanítani, aki meg idióta, de erről nem a kérdező tehet. Inkább örüljünk neki, hogy kérdez, az mindig jó ha bevallja hogy nem tudja és inkább megkérdi.


Kérdező:

Amúgy ténleg az összes oktatód idióta már nem azért....


Alapszabály szerint valóban nem illik már mozgó autót 1-esbe tenni. Lehet, meg semmi baja sem lesz ha elég kicsi sebességnél rakod vissza, de nem illik.


Kanyar ELŐTT lassítunk motorfékkel, ha kell lábfékkel lassítunk még egy kicsit az autón, majd még a kanyar előtt vissza 2-be. 2-ben hagyjuk még motorfékkel lassulni (persze mindezt az aktuális forg. helyzet és az ív viszonya befolyásolja) 2-ben bekanyarodunk, majd utána gázt adva gyorsítunk.


Alapszabály szerint az autót nem a tengelykapcsoló pedállal (ügye ez a hivatalos neve) lassítjuk, hanem egy olyan pedállal aminek ez a neve: fékpedál :) A tengelykapcsolásnak semmi köze a lassításhoz.


Kuplungolni alapvetően csak váltás előtt kell, illetve vészfékezésnél, ekkor kell megszüntetni a hajtásrendszer és a motor kapcsolatát, amire a tengelykapcsoló szolgál.


Azért nem szoktuk a kuplungot benyomni kanyarban mert:

- ha nincs összekapcsolva a hajtásrendszer, az autót csak a fékpedállal lehet lassítani, nincs motorfék hatás


- hirtelen gázadásra az autó nem reagál


- benyomott kuplungnál az autó instabilabb. Direkt kipróbáltam 50-el szlalomozva benyomott kuplung mellett és simán haladva. Valóban instabilabb az autó benyomott kuplungnál!


Az új oktatód azért jobb. 1esbe ne tedd, max ha annyira nagyon leesik a fordulat, de nem kéne neki. 5 km/h-nál még el kéne csorognia 2-ben, esetleg ha úgy érzed egy kis gázfröccsel "meg lehet támasztani", akkor már el fogja húzni az autót.


A hátrafordulás kanyar és szitu függő: de nem árt ha megszokod a nézelődést. Elég egyetlenegyszer elfelejteni, amikor van egy veled párhuzamos kerékpárút, ahol mondjuk holtteredben jön a bringás, rákanyarodsz az útra már ki is vasaltad...

2012. jan. 9. 23:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/31 anonim ***** válasza:

Szerintem a mostani oktatód jobb. Nekem anno minden élesebb kanyart 2-esbe kelletett bevenni, kanyarból kifele menet pedig finoman gyorsítani. De mióta megvan a jogsim elég sok kanyart 3-asba veszek be, ugyanolyan autóval mint amivel tanultam vezetni. Szóval kanyarfüggő a dolog.

Kanyarba 1-est meg ne használj. Nekem úgy tanították hogy ha kanyarba indulok el akkor is váltsak fel 2-be kanyar közben.És ez érezhető is a kocsin, 1-esbe 10km/h-val már rángat meg nem megy.

2012. jan. 10. 13:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/31 A kérdező kommentje:

Nagyon köszönöm az értelmes válaszokat. Azért kérdeztem meg itt, mert az oktatóm nem magyaráz, illetve szerinte már tudnom kellene, csak ha ő nem magyarázza el, akkor honnan tudnám. A válaszok megegyeznek abba, hogy kettesben vesszük az éles kanyarokat is, és kanyarban nem nyomjuk a kuplungot, mert megszűnik a kapcsolat, és nem lehet korrigálni.

De ha a kanyar túl éles, és a kettes túl gyors,akkor fékkel lassítsam az autót???

Bár az oktatóm -(ha én nem is)- benyomná a kuplungot, ami nem lassításra való, de ő ezt állítja.

Tehát hogyan lassítsam éles kanyarban az autót??

2012. jan. 12. 12:15
 14/31 anonim ***** válasza:
Mondjuk szerintem amíg vezetni tanulsz hallgass az oktatódra. Aztán ha meg lesz a jogsid akkor kanyarba a kuplungot felejtsd el.
2012. jan. 12. 13:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/31 anonim ***** válasza:
0%

"De ha a kanyar túl éles, és a kettes túl gyors,akkor fékkel lassítsam az autót??? "


Mutass már egyetlen egy kanyart amit nem lehet 10 km/h-val bevenni...

2012. jan. 12. 14:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/31 anonim ***** válasza:
0%

>> A válaszok megegyeznek abba, hogy kettesben vesszük az éles kanyarokat is, és kanyarban nem nyomjuk a kuplungot...


A válaszok nem egyeznek meg ebben... Olvasd el még egyszer. Te magad írtad a kérdésben, hogy mindkét oktatód kérte a kuplung benyomását (és nem nyomva tartását)!! Hogy a fenébe nem nyomjuk a kuplungot, ha egyszer 2-esbe kell váltsál ? Kuplung nélkül nem megy.

2012. jan. 12. 16:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/31 anonim ***** válasza:

Gondolom hallottál már arról (ha nem akkor most hallasz) hogy vakvezetés tilalma, ami ügye azt jelenti, hogy mindig látjuk ELŐRE az utat, és tudunk számítani arra, hogy mi fog történni. Az éles kanyart is tudhatjuk előre! Főleg ha még ki is van táblázva, esetleg seb. korlátozás, stb... Még ha esetleg egy kicsit nagyobb tempóval is "esel be", a tempó különbségnek nem kéne nagyobbnak lennie 20 max 30 km/h-nál mint ami a kanyarodáshoz megfelelő. Gondolj bele, hogy egy kicsit jobban megtermett ember 20-al tud futni is... Nem hiszem el, hogy ilyen seb. különbséget ne tudnál (akár hirtelen is) fékezéssel ledolgozni. Ha túl nagy a tempó, rátaposol a fékre, és az autó lassulni fog. Ilyen egyszerű...


Utolsó: persze a kanyarodás ELŐTT illik 2-be váltani, de az már régen rossz, ha valaki kanyarodás közben pakolgatja még a sebességet, meg azon "izmozik" hogy az autó a kellő sebességgel haladjon. Ezt a kanyarodás megkezdése előtt illik megtenni, tehát a kanyarnál már semmilyen okból sem kéne benyomni a kuplungot...

2012. jan. 12. 20:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/31 A kérdező kommentje:

Köszönöm ismét a válaszokat. A volt oktatómmal a kanyar előtt közvetlenül váltottam kettesbe természetesen a kuplung benyomásával,(máshogy nem is lehetne), de a kanyarba behajtáskor nem nyomtam a kuplungot, és a kanyarból kifelé jövet adtam gázt. A jelenlegi oktatómmal pedig jóval a kanyar előtt kell kettesbe kapcsolni és kettessel fordulok, de a kanyarbahajtáskor be kell nyomnom a kuplungot éles kanyar esetén és nem sebességváltás céljából (hiszen kettesben megyek),hanem az autó lassítása végett, viszont a kuplung nem lassításra való, ezt írtátok is.

Ellenben az oktatóm szerint éles kanyart a kuplung benyomásásával lehet bevenni, mivel a kuplung benyomása lassítja kanyarban az autót.

2012. jan. 12. 20:30
 19/31 anonim ***** válasza:
45%
Aki kuplunggal kanyarodik azt azonnal megbuktatják a vizsgán. Nem véletlenül.
2012. jan. 12. 23:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/31 anonim ***** válasza:

Gondolkodjunk már egy kicsit:

Mikor lassul jobban az autó?

Motorfék esetében vagy benyomott kuplunggal, amikor majdnem olyan, mintha üresben gurulna az autó (igazából még ügye rosszabb mert üresnél legalább még a váltót is át kell forgatnia, kuplungolva meg még az sem...)


Motorfék esetében lassul jobban az autó, tehát ez a kuplung nyomkodás egy baromság. Lehet amúgy direkt akarja hogy így csináljad, hogy kivágjanak a vizsgán, nem tudom. Én ha VB lennék nem engednék át olyat, aki ész nélkül (pláne kanyarban) kuplungolgat...

2012. jan. 12. 23:39
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!