Ha elém ugranak, lépnek, akkor honnan tudjam, hogy fékezzek, és vagy lerántsam a kormányt?
Még friss jogsis vagyok. Mondták, hogy van ez a féktávolságon kívűl/belűl dolog, de nem fogott meg annyira.
Most ha van egy ilyen szitu, hogy megyek valahol, és kirohan elél egy gyerek, kutya, vagy erdős utakon, lakott területen kívűl egy vad elém megy, akkor mit vcsináljak?
Oké, hogy megpróbálom kikerűlni, de és fékezek, de ez mennyire helyes megoldás?
Elég sok balesetet látok, hogy félre rántja valaki a kormányt, és ripityára töri a kocsit az erdőbe, vagy a szántófölden.
Most mikor járók rosszabbul, melyik a kissebbik rossz?
Elütök egy szarvast, őzet, a kocsi eleje szét törik, és az állat meghal, vagy félrekapom a kormányt, és bemegyek az erdőbe.
Akkor megint csak összetörik a kocsi.
Vagy ha egy kutya elém rohan egy utcából. Akkor elütöm, meghal, vagy félre rántom a kormányt, és a háznak, vagy a padkának megyek.
Az ilyen helyzeteket nem lehet előre megmondani?
Ezt abban a pillanatban kell eldöntenem?
Sok válasz volt, leírom az én véleményem:
Az egyik, hogy sokan azt mondták hogy 50-nél bármi is van, meg tudsz állni. Hát én ezzel nem értek egyet. 50-el úgy elütöttem egy macskát, hogy ugyan fékeztem, de esélyem nem volt megállni előtte.
Számoljunk csak!
50-el menve a fékút kb 30 méter, azaz kb 3 kertesháznyi. A macska kb 1 sec alatt képes eléd futni. Lehetetlen megállni előtte.
90nél pedig az országúton egy eléd ugró szarvassal szemben totálisan tehetetlen vagy, ugyanis akkora utat teszel meg 1 sec alatt, amennyiről adott esetben még nem is látod az állatot, azt meg pláne nem, hogy akár 1 sec alatt eléd ugrik... Mire meglátod, mire a fékbe taposol, már háromszor neki is mentél...
Nem lehet folyton 30al menni, nem életszerű.
Az első és legfontosabb, hogy tanulj meg vészfékezni. Mit is jelent ez? Kimész kihalt helyre, és egy adott pontban taposod a féket a padlóig, amig csak ki nem szakad a padlólemez. Ezt gyakorold párszor. A lényeg azon van, hogy hirtelen és minél nagyobb erővel, határozottan tudjad alkalmazni. Amikor forgalomban nem jön mögötted senki, kihalt az út, akkor is lehet néha (persze a megfelelő biztonság mellett) gyakorolni, hogy szokjad milyen... ( a vezetők nagy része nem tud vészfékezni...)
A kérdésre válaszolva nincs egységes és jó válasz. Nagyon nagyon sok dologtól függ, és az a rossz hír, hogy isten igazából ahhoz hogy jó döntés hozzál, sokat kell gyakorolni. Amíg nem gyakorold be, addíg csak ösztön alapján vezérelt döntéseket fogsz hozni.
Szépen hangzik hogy "próbáld meg kikerülni " meg " inkább üsd el" ezt abban a hirtelen helyzetben, hirtelen lelki állapotban, a másodperc tört része alatt nem tudod, lehetetlen végiggondolni...
Ösztönszerűen fogsz cselekedni. Persze az ösztön elegendő gyakorlással felül írható, de ahhoz ténleg sokat kell csinálni és próbálgatni a különböző vészhelyzeti szitukat...
Minden helyzet más. Függ az útburkulattól, a forgalomtól, mennyi helyed van manőverezni, milyen kocsit vezetsz, milyen az időjárás, milyen állat kerüld eléd, stb...
Én a következőt mondom:
Ha kistestű állat került eléd, taposs a fékbe, kormányt ne rántsd el, semmi értelme. Ha elütöd, hát elütöd nem nagyon tudsz mit tenni... Ha szerencséd van a kocsi csak kicsit sérül az állat pedig egyből szörnyet hal, nem szenved sokat. Utána pár napig lelkileg nagyon kileszel hogy megöltél egy élőlényt aztán rájössz hogy nem önszántadból, szó szerint baleset volt, nem lehet ezzel mit tenni, nem vagy sem jós, se mindenható... Oda került eléd, nem lehet egy 50el menő autót 5 méteren megállítani...
Rosszabb esetben az autó kisebb sebességgel találja el az állatot, ekkor még mindig két variáció van:
feláll, és elfut. Ekkor lehet hogy maradandó sérüléseket szenvedett, de úgysem tudsz utána menni az erdőbe...
Ha ottmarad de él, nos ez egy nehéz helyzet. Persze, vedd fel, vidd el állatorvoshoz. De vajon túléli-e, vajon találsz-e emberi távolságon belül állatorvost, stb...
Ha látszik hogy szegény állat nagyon kivan, talán az a leghumánusabb (bár hülyén hangzik és nagyon nehéz megtenni) ha agyon vered hogy ne szenvedjen szerencsétlen...
Nagyobb testű állat esetén (szarvas és társai) már nehezebb a helyzet mert ekkora állatnak neki menni már komoly sérüléseket okozhat benned is. Ez a legnehezebb döntés. Elvileg az a jó, ha az utolsó pillanatig csak fékezel és akkor próbálod meg kikerülni, amikor az autó már nagyon lassan halad, ekkor kisebb az esély a kicsúszásra stb... A probléma csak az, hogy ez így leírva nagyon jól hangzik, de megcsinálni rettentő nehéz, ugyanis a kormányozás idejére elvileg el kell engedn a féket, majd megint fék....
Szóval szerintem fék, és lesz ami lesz, túl sokat nem tudsz tenni.
A legjobb azonban a megelőzés:
A kocsi elejére vadriasztó, ha pedig kint van az állatokra figyelmeztető tábla, megpróbálsz kicsit lassabban menni, jobban figyelni az út szélére is. Aztán lesz ami lesz...
Fék, kormányt ne nagyon tekerd, mert sok jóra nem vezet, de mondom mivel ösztönből cselekdsz, simán lehet hogy el fogod rántani.... Ugyanaz mint amikor lefröcsköl másik autó vízzel. Ösztönösen becsukod a szemed holott tudod hgoy nem lehet vizes... De az ösztönök ellen nehéz tenni...
Még pár alap szabály:
- ahol egy állat kifutott eléd (és mondjuk annak nem mentél neki) ott több állat is kifuthat (hordában járnak), ezért utána fék amennynire csak lehet és pár száz méterig csak csorogj, ki tudja mi lesz még
- kirohanó kutya/labda, stb után jellemzően jön a gyerek is. Inkább potyára fékezz még akkor is ha láthatóan messze van és lassan haladj tovább... Lsd. dinómen helyzet...
- ha senki nincs körülötted de volt kint vadas tábla én néha a lassítás mellett néha szoktam nyomni egy-egy dudát is, főleg ha nagyon beláthatatlan kanyarok is vannak... az talán elijeszti az állatot, illetve reflektorozni és villogtatni (a semmibe) is célszerű lehet. Villogtatással jobban feltűnhet az állat mintha simán csak fel van kapcsolva, ugyanis a visszatükröződő fénykülönbséget te is jobban észreveszed...
- gyerek vagy felnőtt esetében inkább rántsd el a kormányt, törjön a kocsi ripityára minthogy meghaljon valaki...
- megelőzés: vakon vezetés tilalma: kanyar, bukkanó, stb előtt eleve illik lassítani országúton is, akár 50-re is, ha nagyobb táv nem látható be...
- ha ketten utaztok országúton nyugodtan kérd meg a melletted ülőt hogy ő is figyeljen és segítsen ha lát valamit...
Nekem mindig azt mondta az oktatóm, hogy csak fékezzek, soha ne rántsam el a kormányt!!
Pl ha kijön eléd egy kutya...elhiszem, hogy nem akarod elütni, de gondolj arra, hogy ha elrántod a kormányt, és nekimész egy fának, akkor a kutya ugyan túléli, de a kocsid totálkáros lesz, és te is meghalhatsz vagy mozgássérült lehetsz, és az utasaid is (ha vannak). Megéri???
De inkább ne menj túl gyorsan, és akkor kikerülheted az ilyen helyzetek nagyon nagy részét...
Én meg pont tegnap csaptam el egy fácánt.Két kezemen nem tudom megszámolni,hányszor kerültem el ilyen balesetet,de mégis megtörtént.Mindent megtettem,amit tudtam.Vészfékeztem,kerültem,dudáltam,mégis elcsaptam.
90-100-zalmentem,balról sétált át az úton.Besétált elém,megállt,majd megfordult.Olyan 50-re lassultam vissza,mire visszafutott az autó elé.Kapott egy jobb egyenest,aztán bevágódott az árokba.
Tehát ez semmi másnak nem köszönhető,minthogy túl gyorsan mentem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!