Az autósoknak nehéz lenne bal lábbal fékezgetni?
Azt mondta ismerősöm, annyira hozzászoktak az emberek, hogy ballal kuplung jobbal, gáz, fék, mert így tanulták ezt szokták meg, hogy ha bal lábbal kellene fékezni, akkor nem tudnák jól nyomni, meg kellően érzékelni a pedált.
Igaz ez? Próbálta már valaki, hogy baal lábbal fékezget valaki vezetésnél?
A helyzet a következő:
- a versenyzés egy dolog, a normál utcai tempó meg megint egy másik
- néha jól jön a bál lábas fékezés, DE!
- az emberbe azt verik bele (nagyon helyesen) hogy bal láb csak kuplung, jobb pedig váltakozik a fék és a gáz között. Ennek van egy nagyon nagy haszna: vész esetben kisebb az esélye annak, hogy mindkettő pedált fogod nyomni. Vagy csak a gázt fogod, vagy csak a féket, de inkább a féket fogod intenzíven taposni. Jobb esetben hozzá nyomod még a kuplungot is, hogy ne álljon le a motor. Roszzabb esetben a kuplung elmarad, de a féket nyomod. Ez még mindig a jobb eset, mert max. a motor áll le, szervó elmegy, de lényeg hogy fékezel, és a kocsi lassul.
Mivel alapvetően a ballal a kuplungot nyomod (amihez jóval nagyobb erő kell mint a gázhoz/fékhez) hozzászokik a lábad a pedál erősségéhez, és ha ballal akarsz fékezni, önkéntelenül is a már jól bevált kuplungos reflex-el élve beletaposol a fékbe, ami satuzás formájában jelentkezik. A bal lábas fékpedál kezelés tanlható, rövid idő alatt megszokható, én is szórakozok vele néha. Azonban a jól beidegződött "bal csak a kuplungon, másik kettő fék és gáz között váltakozik" láb kezelést megborítja, ami veszély esetén gondot okozhat. Ezért ha meg is próbálod, utána gyakorolni kell ahelyes fékezést is, hogy az is rögződjön. A rally versenyzők éppen elég rutinosak ahhoz, hogy tudják mikor melyik járgányt hogyan kell vezetni.
előző vok:
A rallysok azért fékezgetnek bal lábbal, mert olyan gyorsan kell váltogatni a fék és a gáz között, hogy a láb pedálról pedálra tétele több időt venne el, mint amennyi idő alatt átsuhannak az akadályon. Ráadásul a modern rally autóknál a váltásnál nem kell kuplungot nyomni, így ez nem kényszer számukra.
Nagyon rossz minőségű utakon ezt néha én is próbálom, hát való igaz, hogy gyorsabban ki lehet így kerülni egy akadályt. De a fontos mégegyszer az, hogy hétköznapi használatban a jól beidegződött reflexek lépjenek érvénybe.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!