Nemrég szereztem meg a jogosítványom. Mit tanácsoltok nekem, akik már régóta jól vezetnek? Pl. konkrét helyzetekben mit kell tenni, hogy elkerüljük a baleseteket










Ha kiugrik eléd egy vad akkor fékezz de semmiképp se térj le az útról és ne menj a másik sávba sem. Igen, kárt tehet az autódban egy őz de valószinűleg te épséggel megúszod és ez a lényeg.
Amit még tanácsolok hogy tarts elegendő követési távolságot és ne foglalkozz azokkal akik mögötted türelmetlenkednek. Idegesítő tud lenni de ne hagyd hogy gyorsításra késztessen.
Sok autós nem tart elég követési távolságot. Egyszer hirtelen kellett fékeznem autópályán és a mögöttem jövő nem bírt megállni, elrántotta a kormányt és csak a szerencséjén múlott hogy nem ment neki senkinek. Ott kóválygott a 2 sáv között, driftelt egyet és lesodróott az út szélére.
Az utóbbi hónapban 2 ráfutásos balesetnek is szemtanuja voltam.










Ha már autópálya, autóút:
Közlekedj "dinamikusan" értem ez alatt, hogy mehetsz 120-al a külső sávban, de ha előzöl a belsőben akkor fokozd a tempót akár 140 környékéig.
Ha látod tükörből, hogy jönnek, időzíts úgy, hogy vagy előre gyorsítasz, vagy lassítasz és úgy sorolsz át belsőbe. Néha elég elvenni a gázt egy picit és már nem akkor érsz oda pl. kamion mögé amikor a másik.
Én azokra tudok nagyon haragudni, akik konstans sebességgel mennek, előznek ha "odaérnek" és bármikor kivágják eléd az autót, majd ugyanazzal a konstans +1 km/h sebességgel elkezdenek elhaladni a másik mellett begyűjtve a sort.
Ebből kifolyólag a belsőben is ésszel kell menni, ha várható, hogy valaki ki fog jönni eléd, akkor inkább számolj vele.
Tömött sornál tedd ki az indexet és várj türelmesen, előbb utóbb lesz aki csinál neked helyet és jelzi, hogy besorolhatsz elé.
Ha látod, hogy valaki siet, lehetőség szerint engedd el, egyszerűbb kisorolni, majd vissza mögé, mint belemenni egy felesleges kakaskodásba.
Plusz követési távolság és előre tekintés, lehetőleg ne csak az előtted haladót figyeld, hanem több autónyival előre "monitorozd" a forgalmat.





A kanyarnak, ugye, az a lényege, hogy ott kormányt fordítani KELL, akár jön az őz, akár nem.
Nagyjából azt tudod tenni, hogy az állat távolsága, a sebességed, a kanyar íve, stb. alapján gyors fejszámolást végzel, hogy mennyire szabad fékezned, hogy ne pördülj meg a kanyarodás közbeni fékezés miatt, meg mennyivel tudsz kintebb húzódni, hogy még ne menj az árokba.
Ez így leírva lehetetlennek tűnik, de a valóságban, ha nem alszol, meg nem túl rosszak a reflexeid, meg nem kaptál védőoltást vezetés ellen, akkor menni fog valamilyen szinten. Folyamatosan, minden századmásodpercben meg kell próbálni kontrollálni a kocsi mozgását, és ha úgy érzed, hogy félremegy a dolog, akkor változtatni. Aztán majd eldől, hogy mennyire van szerencséd...
Nekem a legdurvább kanyarodós esetem nem vaddal volt, hanem egy Fiatot vontattak ki előttem egy olyan elágazásban, ahol az általam használt védett út balra kanyarodott. A vontatott kocsi vezetője érezte, hogy már nem fognak kiférni, és ijedtében belefékezett, mert féltette a tyúkszaros életét, aztán a vontató persze a fékezéstől lefulladt, előttem maradt a Fiat. Az út kanyarodott ugye, és megpróbáltam a kocsi meg a mély, betonlapokkal kirakott árok közti sávon átcsusszanni. De közben rájöttem, hogy az túl éles kanyar lenne, és szépen becsúsznék az árokba, azt meg vagy túlélem, vagy nem. Úgyhogy a fékezés meg a kormányzás kombinálásával próbáltam megtalálni azt a legkülső ívet, ami még jó eséllyel nem okoz kicsúszást, aztán reménykedtem, hogy hátha addigra elmozdul az újból elinduló Fiat. Hát nem jött össze, de se nem totálban mentem a Fiatnak, se meg nem pördültem, se az árokkal nem kerültem ismeretségbe, hanem csak szépen végighúztam a Fiatot az orrától a végéig, plusz még a jobb hátsó kereke is kitört. Ennyitől szépen lefékeződtem, még az úttesten maradva. Apám Ladájának csak a bal első sarka nyomódott be kicsit, a lámpa kitört, de simán tovább tudtam menni, miután egy ott talált deszkával elhajlítottam a kerékjáratot a gumitól.
Ennek már több, mint 30 éve, akkoriban még csak 2-3 ezer km tapasztalatom volt, és mégis végig kontrollálni tudtam a kocsi mozgását, és folyamatosan a lehető legjobb döntést hoztam. Mivel nekem, egy tapasztalatlan és amúgy se túl tehetséges sofőrnek ment, gondolom, a többségnek is megy. Ha nem száguld ész nélkül.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!