Ha létezik a bizalmi elv, akkor miért életveszélyes a leállósávban tartózkodik az autópályán?
#10
De a kresz alapján ilyesmit nem feltételezhetünk, nemdebár?
"a bizalmi elvet kb ki is lehetne venni a kreszből"
Hát az a helyzet, hogy soha nem is volt benne.
Volt régen egy magyarázó füzetecske, azzal a címmel, hogy A közúti közlekedés szabályai és értelmezésük. Közlekedési jogászok írták, a KRESZ-t értelmezték benne, de a leírtak nem minősültek jogszabálynak, csak véleménynek. (Ennek ellenére, közlekedési ügyek tárgyalásakor minden eljáró bíró asztalán ott volt.)
Ebben volt benne a bizalmi elv.
Viszont az előzetes információk szerint a jövőre kiadandó új KRESZ-be bele fogják venni a bizalmi elvet.
Kresz magyarázatból:
"Az ún. „bizalmi elvet” a jogszabály konkrétan nem fogalmazza meg, csak a bevezetőben utal rá. Nyilvánvaló azonban, hogy a bizalmi elv alkalmazása nélkül folyamatos és biztonságos közlekedés nem képzelhető el. Ennek lényege, hogy minden közlekedő joggal számíthat arra, hogy a közlekedés szabályait mások is megtartják. A bizalmi elv alól azonban vannak lényeges kivételek:
– aki maga is szabálytalanul közlekedik, eredményesen nem hivatkozhat arra, hogy bízott mások szabályos közlekedésében;
– senki sem bízhat abban, hogy a szabályokat mások is megtartják, ha a szabályszegés ténye számára már kellő időben felismerhető. Aki tehát már látja, vagy az „adott forgalmi helyzetben szükséges figyelemmel és elővigyázatossággal” történő közlekedés mellett látnia kellett, hogy a közlekedés egy másik résztvevője megszeg – vagy meg fog szegni – valamilyen szabályt, nem bízhat tovább a másik szabályszerű magatartásában, így abban sem, hogy a másik meg fogja szüntetni a szabályszegést, hanem köteles minden tőle telhetőt, elvárhatót megtenni a veszélyhelyzet megszüntetésére, a baleset elhárítására;
– nem szabad biztosan számítani arra, hogy a közlekedés szabályait olyan személyek is megtartják, akiktől a szabályos magatartás koruk, testi fogyatékosságuk vagy más ok miatt felismerhetően nem várható el [vö. 43. § (4) bek. b) pont].
Az, hogy a szabályozás a „szükséges figyelemmel és óvatossággal” szövegrészt nem tartalmazza, nem jelent a korábbiakhoz képest tartalmi változást. A szükséges figyelem és óvatosság a 3. § (1) bek. c) pontja alapján továbbra is követelmény. Egyebek között erre alapozva továbbra is érvényes, hogy a bizalmi elvvel való kapcsolata változatlan, vagyis a vezetőtől a biztonságos és fegyelmezett közlekedés érdekében elvárható, hogy a mások által előidézett veszélyhelyzetet is köteles a konkrét lehetőségéhez képest elhárítani, illetve csökkenteni."
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!