Az új modern autók lámppái nem túl fényesek és ugyanúgy zavarják a szembejövőt, mintha reflektorral jönnének, mert van, hogy így néz ki?
Tesláknak pl brutál fényes a normál tompított lámpája. De ez csak egy a sok közül.
A sok xenon fényes fehér izzó, meg HID meg LED lámpák gyakran brutálisan vakítóak szemből.
És ezt nem csak én állítom. Az angol RAC weboldalon pl le van írva, hogy 90%-a a megkérdezetteknek panaszkodik erre, hogy az utóbbi években a modern autók lámpái olyan vakítóak, hogy amikor szembe koncert, az utat alig látni.
És még a 35 éven aluli autóvezetők is reklamálják ezt.
Csak mellékesen jegyzem meg, hogy még bicikliken is látok rendszeresen olyan brutálisan fényes villogót sötétben, mintha 10 fényképezőgép vakuval villognának egyszerre. Ezt így hülyeségnek tartom mert az nyilván a nappali láthatóságát célozná növelni, de sokan sötétben is ilyet használnak. Éjjel elég lenne kevésbé fényes a láthatósághot, látni akaráshoz meg nem kell villognia és nem felfelé kéne néznie hanem le az útra.
Autóknál sokszor azt látom, hogy iszonyatosan fényes a lámpa egészen addig amíg teljesen szembe nem tudom velem. És a 2 lámpa mintha egymás után nem pedig egyszerre autón venne vissza.
Nagyon sok olyan autót látok aminek már akkor zavaró a lámpája, ha éppenhogy csak egy kicsit is felfelé áll az orra hozzám képest, mert dombon jön szemből.
És ezt a helyzetet még rosszabbá teszi esős időben, hogy az amúgyis túl fényes lámpa fénye még megduplázódik ahogyan a vízee útról visszaverődik.
A lézer/LEP lámpáknál kötelező, hogy automatikusan állítsa, hogy hova világít. A probléma, hogy ez az automatika általában szar és azért vakít el a lámpa.
Ha az autó "látja", hogy jössz, akkor elvileg automatikusan úgy kellene állítania a lámpát, hogy ne vakítson. Viszont sok modellnél, ha nem teljesen szemből jössz, vagy nem autóval közlekedsz (szemből), akkor nem vesz észre. A sofőr meg nem állítja "tompítottra", mert úgy is automatikus, nem?
Az újabb, max 1-2 éves autóknál talán már kevésbé problémás, de ez csak saját tapasztalat és nem reprezentatív minta.
Vagy ha már van ennyi elektronika, akkor lehessen csökkenteni a fényerőt, pl olyan helyen ahol a közvilágítás simán kivilágítja az utakat. Egy városi kivilágított úton észre sem veszed ha nincs felkapcsolva a tompított, láthatósághoz meg elég a parkoló világítás, hogy egy kicsit jobban látszódj.
Valójában szerintem az lenne jó, ha változtatható lenne a lámpák fényereje sőt akár színe is (ugye léteznek színváltós LEDek de kocsiban még nem láttam ilyeneket).
Nekem amúgy jobban bejön a standard sárgásfényű halogén izzó színe. Az utat azzal is látom és legalább nem kriptahideg mint a kékesfehér
Sok sofőrnek a reflektor/tompított kezelése is gondot okoz. Szerinted egy még bonyolultabb megoldás segítene ezen a problémán? (Vajon hányan állítják a fényszóró magasságát az autó terhelése alapján, ahogy kellene?)
Azért olyan "kriptahideg" a modern autók fénye, mert az emberi szem arra a hullámhosszra érzékenyebb, ezért ugyan annyi kibocsátott fénnyel jobban látsz a sárgás fényűhöz képest. A sárgás szerintem is esztétikusabb sokszor, de a biztonság fontosabb.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!