Helytelen reflektort kapcsolni a kihalt éjszakai utcákon a városban? Mióta led-es közvilágítás van, szerintem megkövetelik a látási viszonyok...
9
A helyes/helytelen és a szabályos/szabálytalan(tilos) kategóriákat kevered egy kicsit.
10
Ezek szerint felétek nem cserélték a közvilágítást led-esre. Légy boldog és örülj, amíg ez így marad!
Az autóm világításával semmi probléma nincsen. Köszönöm az aggódást!
Abban igaza van a kérdezőnek, hogy a led-es közvilágítás sokkal rosszabb láthatóságot eredményez pl. a zebránál.
Az autók tompítottja pedig elég speciális foltban világítanak. Egyrészt eleve lentre van állítva (különben szembe vakítana), aztán balra (megint csak a szembejövők miatt) sokkal közelebb vége van a fénykévének, mint jobbra. Kb. 20-30 méterig világít meg egy sávot balra, 60 méterig jobbra.
Egy nindzsaruhás gyalogos (mert minden télikabát csak fekete lehet, ugyebár) baromira nem látszik a led-es közvilágításnál. Te autóval érkezel, a lámpád 20-30 között világít a szembejövő sáv túlsó széléig. Egy átlagos családi autó normál sofőrt feltételezve (nem tanulóvezető, nem 90 éves, nem PÁV III vizsgás mentőautósofőr) útviszonytól függően 35-41 méteren áll meg 50 km/h óra sebességről.
Lényegében a semmiből teremhet a kocsi előtt (egy keresztbe áttekerő figyelmetlen bicajos pl. ennyi idő alatt át is ér a sávodba a túlsó oldalról) a gyalogos, és hiába nyomsz satuféket, a zebrán túl fogsz megállni attól a pillanattól kezdve, hogy megláttad ácsorogni.
Hiába gyenge a közvilágítás a sebességhatár indokolatlanná teszi ezt az érvet.
pl egy sima tompított kb 60-70méterre elvilágít.
Lakott területen belül általában 50km/h a sebesség határ.
Erről a sebességről egy átlagos autó nullára fékezéséhez 23,8méter elegendő száraz úton,így télen nedvesen pedig kb 42,5m.
Tehát ha a sebesség határt betartod akkor 0 közvilágtás mellett is látnod kell mindent ami a féktávolságodon belül van.
Hát igen. Az 50 km/h = 14 m/s. A féktávolság ezek alapján 25-30 méter, ha minden flottul megy.
És igaz. Lehetne a szabályokat minden elé helyezni és sokaknak biztosan ez a véleménye, meggyőződése és ezt tiszteletben is tartom. Szinte minden helyzetben szabálykövető vagyok, a vezetés tekintetében ebben az egyben nem. De ebből az is következik, hogy ők is és én is télen 16 órától másnap reggel 7-ig maximum 30 km/h-val közlekedünk. Mert a jogszabályt nem módosító szándéka ezek szerint az. Másként: ne legyen fényszennyezés, de fulladj bele a szmogba és legyen kipufogógáz szennyezés, tarts fel mindenkit és hagyjon le a járdán Mbappe.
Akik itt elítéltek, mert felkapcsolom, ha minden kihaltnak tűnik és azonnal lekapcsolom, ha mégsem az, vagy a sarkon látom, hogy majd egyszer valaki még érkezik velem szembe vagy azonos irányba, - remélem ők valóban legfeljebb 30-cal közlekednek a szürkületek között, mert ha nem, bizony ők szabályosak ugyan (nem azok, mert relatív gyorshajtók amúgy, csak jelzem), de életveszélyesen közlekednek, amíg én szabálytalan vagyok ugyan, de tekintettel vagyok mások testi épségére.
Ha jól látom, akkor a valóságtól lemaradt jogszabály előíráson (amely így nem tölti be a szerepét, de legalább a Tiborcz meggazdagodott közben) kívül nem felejtettem el semmit, közlekedhetek így. Nem vakítok el senkit, nem világítok be senki házába és körültekintően és lassan haladhatok továbbra is. Ha van bármi ellene azon kívül, hogy a kresz-t még nem módosították az új körülményekhez igazodva, kérem, írják ide mindenképpen!
13
Ebben a 60-70 méterben nagyon nem hiszek.
"6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről
43. § (3) A tompított fényszórónak - anélkül, hogy a szembejövő jármű vezetőjét vakítaná - az út felületét a jármű előtt sötétben, tiszta időben legalább 40 méter távolságon meg kell világítania."
Az út felületén! Érted? 40 méter a végén 0 centi magasságban. A kátyút látod, de egy embert az út szélén bizony, hogy nem!
A távolságira van előírva a 100 m, szintén talajszinten - szóval a 70 méter, hogy lásd az út széléről lelépőket a távolsági fényszóró esetében állja meg a helyét és nem a tompítottnál. Ott max. 20-30, amivel pont elütöd, ha nincsen közvilágítás - ez a led-es pedig sok esetben az útmenti fák miatt is inkább a nincsen kategória.
13
"Lakott területen belül általában 50km/h a sebesség határ.
Erről a sebességről egy átlagos autó nullára fékezéséhez 23,8méter elegendő száraz úton,így télen nedvesen pedig kb 42,5m."
És most tedd mellé, hogy talajszinten látsz el 40 métert a szabályosan beállított tompítottal. Amivel csak a kátyút látod az úton, de abból, hogy az út mellett mi történik, semmit.
60-70méternek legfeljebb azért tűnik, mert 1-2 msp alatt haladsz a 40-hez még 20-30-at 50 km/h-val.
Ha nem latsz, menj lassabban!
Vagy fordulj orvoshoz!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!