Szerintetek javult a közelekdésbiztonság az utóbbi 30 évben?















A biztonság sokat javult, a probléma az ,hogy ennyi idő alatt többet kellett volna. Ezt szigorúbb büntetésekkel, és nagyobb rendőri figyelemmel lehetne javítani, de nem panaszkodom, mert egyébként tényleg javult.
A morált nehezebb mérni, mert szerencse (vagy balszerencse) kérdése is, hogy ki, kibe, mikor, és hányszor fut bele. Ahogy előttem írták a média vet rossz fényt az egészre, mert nekik nem az a fontos, hogy megmutassák, milyen a közlekedés, hanem az, hogy legyen mindig valaki, akit lehet utálni, csámcsogni rajta, és erre csak a rossz példa a jó.
Én motorozok, és autózok egyaránt, és meg kell hagyni, hogy ritkán tapasztalok idiótákat az úton, sőt, általában udvarias sofőrökkel futok össze, pedig az egyik legrosszhírűbb településen élek jelenleg. Biciklivel nem járok, mert lusta desznyó vagyok, de odafigyelek rájuk, és ők is általában úgy mennek, hogy ne zavarják a autós forgalmat. Persze ez nem azt jelenti, hogy nincs ott az a bizonyos rossz réteg, de itt lép érvénybe, amivel kezdtem: Nagyobb büntetések, és nagyobb rendőri figyelem.
Továbbá hozzáteszem, hogy a nagyobb baj, a tapasztalatlanság. Ezek az emberek nem kaptak kellő oktatást, vagy nincs elég rutinjuk, de rákényszerülnek a vezetésre és hajlamosak lassú, de veszélyes szituációkat előteremteni, és felhergelni más autósokat, akik ez után helytelenül beletaposnak, hogy menthessék a menthetőt. Fontos, hogy ezekkel az emberekkel legyünk türelmesek, mert mind voltunk a cipőjükben kezdőként, de néha látni olyant szintű tapasztalatlanságot, ahol az ember megkérdezi magában, hogy ez hol kapta a jogosítványt. Pedig szerintem ezek a sofőrök is ugyanolyan veszélyesek, mint az idióták, és ezt még alapvetően nem is büntetik, csak ha már késő.





Javulni javult, az odáig oké de itt inkább a morál az ami sokat romlott.
Az csak egy dolog hogy kevesebb a baleset, de én napi szinten vezetek 8-9 órákat a munkám miatt, és minden egyes nap legalább 10-15 olyan helyzetet látok ami balesetveszélyes, gondolok itt a szabálytalan előzésekre, bekanyarodásokra, nem állnak meg pirosnál vagy stop táblánál, elsőbbséget sem adnak meg és sokszor a védett úton közlekedő személy gyors reakcióján múlik az hogy nem ütköznek össze.
A kerékpárosokra mondjuk jobban odafigyelnek ahogyan észrevettem kb 10 éve vagyok sofőr és ez az elmúlt 5-6 évben tűnt fel hogy a kerékpárosok biztonságára sokkal jobban odafigyelnek, illetve amit én még észrevettem hogy viszonylag többen állnak meg zebránál mint régebben. A vasúti átkelőn való áthajtás főleg piros lámpánál az egyre gyakoribb viszont és nagyon sok baleset van ebből mostanság, de ez nem csak az autósokra igaz hanem motorosokra, biciklisekre, gyalogosokra is. Legutóbb haverral mentünk valahova én utas voltam az autóba láttuk messziről hogy vasúti átjárón piros lámpa van és már a sorompókat is leengedték, erre mögöttünk lévő motoros ad egy gázfröccsöt jól kielőzött minket és lassítás nélkül átszáguldozott az átkelőn úgy hogy a vonat 10 mp-el utána érkezett oda. Mondta is haverom hogy ha nem lett volna rossz a menetrögzítő kamerája akkor a felvétel ment volna fel a netre, de a rendőrségnek is, mert az ilyen szabálytalankodók miatt van a legtöbb baleset.





1986 óta vezetek. És azt tapasztaltam, hogy a morál rengeteget romlott.
Anno nem volt divat másokat bosszantani, pl. a tolással. Ez a fogalom nem is létezett. Lényegesen kevesebb autó volt, így ha valaki sietett, hát előzött.
Olyat se láttam anno, hogy valaki piros lámpához érkezik (tehát nem is látta, amikor váltott), de mivel épp nem jön senki keresztben, így fogja magát, és átmegy. Most ilyen is van.
Az indexről is tudta a nép, hogy mire való.
A mellékutcában padlógázzal gyorsuló autó annyira ritka volt, hogy az emberek szinte el se akarták hinni, hogy ekkora állat is létezik. Manapság ez mindennapos dolog.
Stb.
Az lehet, hogy Fejér megyében jobbak az utak, különös tekintettel Felcsút környékére, de az ország jelentős részén rosszabbak az utak, mint 30 éve. Akkoriban nem nagyon volt rosszabb bekötőút, mint amilyen most a 3-as főút:
3 fontos tényező viszont van:
1. Biztonságosabbak lettek az autók. Sokkal különb gyűrődési zónák óvják az utast. Légzsák meg régen nem is létezett.
2. Ahogy írják is, 30 éve még nem létezett gyerekülés, és a hátsó ülésen utazóknak is csak 2001 óta kötelező a biztonsági öv használata. De egy korabeli cikkben azt olvastam, hogy akkoriban az első ülésen ülőknek is csak harmada használta az övet.
3. Régen az alkoholfogyasztás enyhítő körülmény volt, mondván, hogy hát azért balesetezett az illető, mert nem volt magánál, nem tehet róla szegény. Így aki összetörte az autót, gyorsan megivott valamit, hogy enyhébb büntetést kapjon... De egyébként is, az ittas vezetés megítélése enyhébb volt, gyakrabban vezettek 1-2-3 sör után. És nyilván, gyakrabban is okoztak balesetet.
A változás (ittas állapot mint súlyosbító tényező) már korábban volt, mint 30 éve (talán 40), de még mindig nem tartották akkora nagy problémának.





Autósként azt látom, hogy bár nagyon sok a töketlen meg farok, de a többség igyekszik figyelni, odafigyelni a másikra. Akár gyalogos, akár kerékpáros, akár másik autós. Ha gyalog vagy biciklivel is vagyok azt érzem, hogy többség úgy-ahogy figyel rám. Nyilván a nagy számok miatt így is túl sokan nem.
Ma már azért benne van, hogy bárhol mérhetnek, bárhol lehet kamera, bárki feljelenthet vagy kiteheti a videót bárhova.
A mi cégünk rendszeresen kapott bejelentéseket egyik kollégánkról. Sajnos nálunk a főnökség leszarta ezt, egy nevesebb cégnél ugrott volna a céges autó.





Mondjuk ha belegondolok, nekem apám mindig azzal büszkélkedett, hogy 130-at tud menni a Moszkvics földúton meg farolva vette be a kanyarokat és mesélte, hogy mennyire örültünk, meg hogy kapaszkodtunk, mert még biztonsági öv sem volt abban a szarban. Ma már csak úgy rakjuk a gyereket kocsiba, hogy ülés, öv...
Az öreg ámokfutásait végül egy fa fogta meg, a motor az anyósülésen volt. Ha épp ott ültem volna akkor ma nem vagyok itt. Ha másik irányba megy a motor akkor a fater maradt volna ott.
Biztonsági övre mindig azzal jött, hogy hallott olyat, hogy valakit az öv vágott ketté, és ezért ő be nem köti. Nekem az első dolog az öv, amint beülök.





Érdekes olvasni, hogy szerintetek romlott a morál. Aki 9 óra alatt 10-15 életveszélyes helyzetet lát, szerintem az tök jó arány. Én 2 óra alatt is látok legalább 20-at, főleg autópályán. Szerintem mindenképpen javult, pl. már csak a nyugger taták nem állnak meg a zebránál, még a facebookot nyomkodó szőke nő is (persze tudom, csúnya dolog nem meg hajszín szerint általánosítani, de pont a facebookot nyomkodó szőke nő fog veszélyes sávváltást csinál az M7-esen).
Szerintem összességében javultunk. Veszélyes üzem autóba ülni? Igen. Veszélyesebb, mint 10 éve? Nem.










19
Hát, ez így nem igaz.
1990-ben volt kiugróan magas, 2432 halott, 1993-1999 között 1500 alatt volt az átlag.
Mondjuk, ez is sok, a tavalyi 537-hez képest.
De ha az összes személyi sérüléses balesetet nézzük, akkor már kisebb a különbség:
1990-ben 27801, de az említett 7 évben már 19 E alatti az átlag. Tavaly 14 748.
Hogy az összes sérülthöz képest kevés a halott, az részben a sokkal-sokkal biztonságosabb autók, részben meg az elöl-hátul kötelező biztonsági öv és a gyerekbiztonsági rendszerek miatt volt.
1990-ből nem találtam adatot az összes baleset számáról (tehát a sérülés nélkülieket is beleértve), viszont abban biztos vagyok, hogy összességében vagy nem volt annyi baleset, mint tavaly, vagy ha volt is, nagyon közeli értékek voltak.
Mindez annak ellenére, hogy akkoriban még magas, borulós autók voltak, téli-nyári gumi nem létezett, csak keskeny, mai szemmel elképesztő rossz minőségű és mintájú gumik, amikkel háromszoros volt a fékút. ABS meg hasonló szuper szerkezetek még a mesékben sem léteztek.
Manapság a jó autókkal már könnyű kivédeni a baleseteket. (A balesetek többségéhez, mint tudjuk, két hülye kell: egy, aki hülyeséget csinál, meg egy másik, aki ezt nem tudja kivédeni. De a másik sofőrnek az 1990-es évekhez képest rengeteg segítsége van, az autója által.)
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!