Minden kétsávos úton jobbra tarts van vagy csak autópályán?
Amikor a városban megyek akkor a 2 sávos uton neha a belso sávban haladok, attol fugg merre fogok majd menni. Autopályán viszont tudom hogy jobbra kell tartani es csak előzni lehet a belső sávban, kivétel ha nagy a forgalom es igy lehet a belső sávban is haladni.
Kecskemetre mentem az 54-es főuton es ott a város előtt már 2 sávos az út. Sima főut vonal, nem autopalya, nem autoút.
Belső sávban mentem a megengedett sebességgel es egy kisbusz jott a seggembe de nem akart kielőzni, megvárta amig lehuzodok a külső sávba. Nem volt forgalom, simán kitudott volna kerülni.
Sajnos nem vagyok nagyon képben az ilyenekkel, már évek óta külföldön élek, igy csak évente 1szer vezetek Magyarországon.
A jobbratartás alapvető, viszont lakott területen belül, HA kialakult a párhuzamos közlekedés, akkor nem kell. Tehát ha lakott területen belül tök üres a belső sáv és a külső sávban is van hely, ki kell sorolnod, de ha lakott területen belül a külső sávban és a belső sávban is szépen halad a sor, és valaki mögötted a belsőben gyorsabban jönne, nem kell kisorolnod, hogy elengedd.
Lakott területen kívül viszont jobbratartás van, ami azt jelenti, hogy ha 130-cal mész is, ha valaki mögötted 180-nal jön, hiába szabálytalan, amennyiben biztonságos, ki kell sorolnod (tehát ha két kamion között kevés a hely, és nagyot kéne fékezned, hogy beférj közéjük, akkor nem, de ha a külső sávban elhaladsz valaki mellett, és csak 1 perc múlva haladsz el a következő autó mellett, akkor arra az egy percre ki kell sorolni.
Alapvetően az a jó ökölszabály, hogy amint felmerül benned a kérdés, hogy "a külsőben kéne inkább lennem?", akkor már rég kint kéne lenned.
Azért igazán nem szólhatsz be a kisbusznak, hogy nem akart jobbról kielőzni, egyrészt az szabálytalan, másrészt jellemzően a legtöbb autóvezető a jobb tükröt dekoratív elemként kezeli, sokkal veszélyesebb valakit jobbról közelíteni, mint balról - motoros tapasztalat.
Én az M4-en, 4-esen járok sokat, Törökszentmiklós és Fegyvernek között van egy röpke 2x2 sávos, 110-es szakasz főútvonalon (nem autóút, nem autópálya), ott rendszeresen bennragadnak emberek a belsőben, mert a külső szűnik majd meg - a normális közlekedők nagy bosszúságára, mert az is kényelmesen a belső sávban megy végig, aki vaksi volt a 110-es táblához, és 90-nel megy.
Lakott területen belül haladhatsz belül, pláne ha sűrű a forgalom, és nemsokára amúgyis balra kanyarodnál pl.
Lakotton kívül jobbra tartás van.
Egyik sem helyes válasz. Mindenhol jobbra tartási kötelezettség van. Kivéve lakott területen, az olyan párhuzamos közlekedésre alkalmas úton, ahol a sávok fel vannak festve. Ez fontos. Ha nincs, akkor csak előzés, vagy balra kanyarodás céljából szabad behúzódni.
De ahol felfestés van, ot is csak telítődött külső miatt szabad a belsőbe menni, és nem kell vissza kimenni. A gyirsabban haladót feltartani nem szabad. És mindegy, hogy átlépi-e a limitet. Szóval, ha 50-es az út, én 50-nel megyek belül, a mögém érkező 70-nel, nem hivatkozhatok arra, hogy indokoltan akadályozom.
A gyakorlat más. A szabály az, amit írtsm.
A főszabály az, hogy jobbra kell tartani és csak előzés és balra kanyarodás miatt mehetsz a belső sávban. Akkor maradhatsz a belsőben, ha olyan sűrű a forgalom, hogy már nem tudsz visszatérni.
Ilyen szempontból nincs különbség autópálya és főút között.
Lakott területen van annyi könnyítés, hogy haladhatsz a belsőben folyamatosan, amennyiben ezzel nem akadályozod a mögötted haladót.
Ilyen régen volt a jogosítvány?
8szögletű tábla még megvan, vagy azt is elfelejtetted?
Ha meg nincs jogsi, ne vezess
#8 Van. Ahogy nálunk az autópályán a követési távolságra hívnak fel a LED hirdetőtáblák, Ausztriában pl. a jobbratartásra, mert a háromsávos pályán minden idióta a középsőben megy, akkor is, ha a külső tök üres.
#5 Elkezdted nagy mellénnyel, csak hogy pont nincs igazad. 50-es úton ha valaki jön mögötted 70-nel, igenis akadályozhatod, ha nem tudsz kisorolni, mert a külső sávban halad a sor. (Egyébként a jogalkotói szándék az az mögötte, hogy párhuzamos közlekedésben pl. reggeli dugóban is akkor halad legjobban a sor, ha nem váltogatnak az emberek sávot, hanem maradnak, ahol vannak, mert amikor átfurakodsz máshova, akkor ott mindenkinek fékeznie kell és távolságot kialakítania.) Lakott területen kívül ez azért nem gond, mert ott a külső sávban ugye ha mindenki betartja a sebességet, a fő előznivaló a kamion, és a kamionoknak tartaniuk kell egymás között is szabály szerint annyi helyet, hogy egy autó biztonságosan beférjen - tehát ott reális, hogy amikor valaki jön mögötted, akkor kisorolsz, elvileg szinte mindig meg kéne tudnod tenni, az más kérdés, hogy túl sok ember nézi sorozatos előzésnek azt, amikor bennragad a belső sávban.
De lakott területen belül baromira nem kell kisorolnod két autó közé egy korántsem biztonságos manőverrel, ha 500m múlva balra kanyarodsz, csak azért, mert valaki mögötted gyorsabban akar menni...
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!