Most akkor mehetek rollerrel közúton, vagy nem? Most kinek van igaza ebben az esetben?
Ma reggel a körforgalomba behajtottam elektromos rollerrel de egy autós elém vágott, kb 1,5 méteren múlt, hogy nem jött nekem. Aztán az úr azt kiabálta ki, hogy "takarodj a szaroddal a közútról, legközelebb kilapítalak b+!" Nagyon megijedtem, ilyen helyzetbe még nem kerültem.
Most kinek van igaza? Közlekedhetek közúton rollerrel vagy sem? Az autós jogosan ordított velem?
Otthon a gyerekek játszhatnak vele, másra ez nem jó, nem alkalmas.
Egy bicikli sokall jobb.
10
De bizony, az elektromos roller az minden hivatalos álláspont szerint jármű, tehát járdán nem szabad vele menni, közúton meg igen. (Hogy ez mennyire életszerű, az más kérdés. De hogy némelyek lehagynak egy kisebb robogót, az biztos.)
A feltételek viszont nincsenek szabályozva igazán. A belügyminiszter szerint segédmotoros kerékpárnak minősül, a Technológiai és Ipari Minisztérium szerint meg egy részük kerékpárnak, más részük segédmotornak minősül, de hogy melyik minek, az nincs szabályozva...
Egy e havi cikk a témában:
Èn tegnap 50 el lapítottam ki majdnem egy e-rollerest...
Busz fèkezett, ez meg kikerülte balról. Konkrètan bevágott elèm. Nekem rendszâmtáblám bánta, a srácnak eltört a lába. Ő volt a hibás.
A saját èrdekedben inkább ne használd az úton, bicikli sávot nyugodtan.Inkâbb járda, de ott is óvatosan, mert pl kilèp valaki a kapun, nem biztos hogy meg tudsz âllni. Nagyon figyelj oda, mert te jársz rosszabbul. Hiâba van igazad, ha meghallsz nem sokat èrsz az igazaddal. Szerintem megolás lehetne (nem mindenhol kivitelezhető) hogy a járda fel gyalogos, másik pedig biciklis. Ès ott közlekedhetnèl biztonságban.
15# igen, igazad van, ezèrt is lenne ez a legcèlszerübb... Vagy biciklisáv az úton, járdán, vagy külön kièpíteni. Sajna ez vagy autósok kárára megy (pl pesten) vagy a gyalogosokèra (inkább vidèk, a köztes (tehát ha lehet az autó ès gyalog út közè betonozva) a termèszet kárjára megy...
A többivel is egyetèrtek... Legjobb a kerèkpársáv. Os se gyalogost, se autóst nem zavar, ès ha ennek ellenère ott megy, akkor feleslegesen "veszèlyeztett..." ha nincs akkor inkább a gyalogosok között èsszel. Persze itt is inkább a józan èsz a határ, egy kis utca ahol óránkènt 10 autó megy akkor jöjjön le az útra, mert ha jövök, akkor van egy veszèlyforrás, amire tudok figyelni. Egy zsúfolt úton ahol 6 autó van előttem, nehezebb annyi "figyelmet" szentelni rá, ezèrt inkább a nagyforgalmú utakon inkább a járdán, mèrsèkelt sebessèggel, alapos figyelemmel közlekedjen. Az autós egy paraszt volt.
1: KRESZ szerint nem volt elsőbsège.
2:ha engem mèg bosszantott volna is a kèrdező, szándèkosan nem sodrom veszèlybe
3: ha csak megilyed, elesik, már elővennènek engem, merthát, habár kontakt nem volt, de nem is kell egy balesethez.
(UI: èn a kreszoktatást mindenkinek ajánlom, mèg gyalogosok is, mert közlekednek. Nem árt tudni, mert sokat tud segíteni, ès a kresz tanfolyam nem kerül sokba, vagy esetleg iskolában oktatás formályâban... Bár így is tanárhiány van...)
#16 Nem tudom, nálunk általános iskolai technika- és életvitelórán volt KRESZ-oktatás, illetve azért senki nem egyedül kezdi az utcán, mindenki valakinek a kezét fogva sétál a szüleivel vagy óvodában, meg biciklizni sem felügyelet nélkül tanulnak az emberek. Ez jórészt a szülő felelőssége.
A kérdésből amúgy nem derül ki, hogy pontosan hogyan vágott elé az autós (az üvöltözésre nincs mentség). Belépett a körforgalomba, miközben jött a rolleres, vagy megelőzte a körforgalmon belül? Mert előbbi szabálytalan, utóbbi nem.
@19: francokat. Nem "a gépjármű forgalmat egyenletesebbé tegye", hanem hogy az összes járművel lehetővé tegye a továbbhaladást bármely irányba anélkül, hogy bármilyen irányból közeledve aránytalanul többet kelljen várakozni a behajtásra. És a kereszteződések közül talán ez a legbiztonságosabb és legegyszerűbb, bármely jármű számára: nincsenek egymás útját keresztező járművek és mindegyik közlekedő jól látja azt, akivel szemben teendője van. És persze egyszerre csak egy irányra kell figyelni ~s a szabályok sincsenek túlbonyolítva: annak van elsőbbsége, aki benn halad a körforgalomban. Ennyi. Az mindenesetre valóban létező probléma, hogy a hazai közlekedők jelentős része képtelen a használatára...
Kerékpárral (de a kérdésben szereplő rollerre is igaz) sincs ez másképp: az egyik úton haladva elsőbbségadás után behajtunk, majd a kívánt kihajtónál kikanyarodunk. Mi ebben olyan veszélyes? Nyilván feltételezve, hogy a többi közlekedő is betartja a rá vonatkozó szabályokat -de ellenkező esetben sem a körforgalom jelenti a veszélyt, nem is a közlekedésre használt kerékpár/roller, hanem a szabálytalan, másokat veszélyeztetó tulok, aki viszont legalább ugyanekkora veszélyt jelent másokra körforgalom hiányában is...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!