Mi van, ha kanyarodáskor a sávomba áthajtani kényszerül a másik?
Adott egy kétszer kétsávos út, melyen merőlegesen áthalad egy alacsonyabb rendű út, forgalmi lámpával biztosítva. A lámpa tele zöld, tehát egyszerre enged egyenesen és kanyarodva haladó járműveket is.
Az alacsonyabb rendű útról érkezve szeretnék balra, nagy ívben kanyarodni a 2x2 sávos útra. Mikor zöld van, nyilván elengedem az egyenesen haladókat, akik az alacsonyabb rendű úton haladnak tovább, majd rákanyarodok a 2 sávból a belsőre, ami hozzám közelebb van a nagy ívű balra kanyarodása közben. Ezalatt a szemből, jobbra kis ívben kanyarodó jármű az őhozzá közelebb eső külső sávba zavartalanul kikanyarodhat, velem egyszerre. Ha jól tudom, ez így működne.
A legutóbb viszont majdnem ütköztem: szemből pótkocsis nyerges vontató fordult jobbra kis ívben, a külső sávot célozva, viszont a manőver közben teljesen magától értetödően áthajtva a belső sáv közepéig is, nyilván azért, hogy kihúzza a hosszú pótkocsit az éles fordulóhoz eléggé. Értem, hogy másként nem megy, viszont helyismeret híján nem számïtottam rá, illetve azt gondolnám, hogyha erre kényszerül valaki, hogy a jármű sajátosságai miatt így kanyarodjon, akkor neki kellene megvárnia azt, hogy a sávban elhaladjon a másik és úgy kanyarodjon. Azaz a kis ívben kanyarodás miatti elsőbbsége nem vonatkozik a másik forgalmi sávra is, főleg így.
Szóval érdekelne, ki hibázott itt, mi ilyenkor a hivatalos szabály.
Azokon az ökölszabályon túl, hogy ép elméjű ember módjára próbálok előzékeny lenne, kikerülni más hibáját és elkerülni a balesetet, még akkor is, ha valaki más valami orbitális marhaságot csinál.
A "kreszprofesszor" leírja a szabályt, csak kihagyja belőle a lényeget:
"1. A járművel másik útra - ha közúti jelzésből más nem következik - jobbra KIS ÍVBEN, balra nagy ívben kell bekanyarodni, úgy, hogy a jármű a bekanyarodás után a menetirány szerinti jobb oldalon maradjon."
A "kis ívben" nem véletlenül van ott. Akkor kanyarodik az autó kis ívben, ha a sugár kicsi, vagyis a sarokhoz a lehető legközelebb marad. Ezért a kétsávos úton a külső sávba fog érkezni.
Ez azért került bele a szabályba, mert különben nem tudna egyszerre haladni a kis ívben és nagy ívben haladók forgalma, akkor sem ha a kétsávos úton lenne hely. Ha nem lenne ez a megkötés, akkor a balra kanyarodók nem tudhatnák, hogy a jobbra kanyarodók mit fognak csinálni, ezért várniuk kellene, amíg el nem fogy az összes.
A jobbra kis ívben azt jelenti, hogy "a jármű a bekanyarodás után a menetirány szerinti jobb oldalon maradjon."
A jobbra nagy ívben azt jelentené, hogy a szemből jövők közé hajtasz az ő sávjukba.
Lehet másképp magyarázni, de ez a helyes értelmezése a jogszabálynak.
"A jobbra kis ívben azt jelenti, hogy a jármű a bekanyarodás után a menetirány szerinti jobb oldalon maradjon."
Ha ez a kettő ugyanazt jelentené, akkor nem lenne megismételve a jogszabályban.
"Lehet másképp magyarázni, de ez a helyes értelmezése a jogszabálynak."
Nem az. A kreszpofesszor is megírja a 10-es linkben, hogy mi a bírósági gyakorlat:
"A jobb szélső forgalmi sávból, illetve az úttest jobb szélétől, a jobb szélső forgalmi sávba, illetve az úttest jobb szélére kell kanyarodni. Amennyiben a fenti helyzetektől a kanyarodó jármű eltér, a kanyarodás mellett forgalmi sávot is változtat, azaz kétszeresen irányváltoztató járműnek minősül. A kétszeres irányváltoztatás során a forgalmi sáv változtatására vonatkozó szabályokra figyelemmel kell lenni. "
Márpedig a jogszabályok értelmezése a bíróságok hatásköre. Különösen, mert ez az értelmezés jobb eredményt ad, ahogy a 11-es utolsó bekezdésében írtam. Még ha kétértelmű lenne a szöveg (nem az), akkor is a jogalkotó szándéka számít, ami a hatékonyabb és veszélytelenebb forgalomszervezés.
Szóval akkor elméletileg a nyerges vontatónak az esetemben a forgalmi sáv változtatására vonatkozó szabályokat kellett volna betartania, azaz elengednie?
Én is így gondolnám, hiszen ha hasonló kereszteződésben mondjuk 2x5 forgalmi sáv lenne (nálunk nagyon nincs a valóságban, de máshol meg simán), akkor a kis ívben kanyarodót meg kell várni, hogy nem óhajt-e már a 4 sávon átvágva belsőben továbbhaladni? Nonszensz...
Szóval kicsit vicces, hogy a főállásban ezzel foglalkozó jóemberek értelmezhetetlen és egymással ellentmondó szabályokat írnak a maguk bikkfanyelvén, amit a szakértő jogászok sem képesek egyértelműen értelmezni.
Marad az óvatosság, csak hát gáz, hogy ilyenek a szabályok, hogy értelmezgetni, meg vitázni lehet velük kapcsolatban.
"Szóval akkor elméletileg a nyerges vontatónak az esetemben a forgalmi sáv változtatására vonatkozó szabályokat kellett volna betartania, azaz elengednie?"
Szerintem a szabályok szerint igen.
De a gyakorlat nyilván más. Ha a nagy járművek vezetői ezt betartanák, akkor beragadnának a kereszteződésbe. Ezért abból indulnak ki, hogy a másik autón is van fék és senki sem akarja szándékosan összetörni az autóját.
És gyakorlati szempontból igazuk van. Ha erőszakosan, de nem hirtelen benyomulnak, akkor folyamatos marad a forgalom és ezzel mindenki jobban jár.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!