Mi van, ha kanyarodáskor a sávomba áthajtani kényszerül a másik?
Adott egy kétszer kétsávos út, melyen merőlegesen áthalad egy alacsonyabb rendű út, forgalmi lámpával biztosítva. A lámpa tele zöld, tehát egyszerre enged egyenesen és kanyarodva haladó járműveket is.
Az alacsonyabb rendű útról érkezve szeretnék balra, nagy ívben kanyarodni a 2x2 sávos útra. Mikor zöld van, nyilván elengedem az egyenesen haladókat, akik az alacsonyabb rendű úton haladnak tovább, majd rákanyarodok a 2 sávból a belsőre, ami hozzám közelebb van a nagy ívű balra kanyarodása közben. Ezalatt a szemből, jobbra kis ívben kanyarodó jármű az őhozzá közelebb eső külső sávba zavartalanul kikanyarodhat, velem egyszerre. Ha jól tudom, ez így működne.
A legutóbb viszont majdnem ütköztem: szemből pótkocsis nyerges vontató fordult jobbra kis ívben, a külső sávot célozva, viszont a manőver közben teljesen magától értetödően áthajtva a belső sáv közepéig is, nyilván azért, hogy kihúzza a hosszú pótkocsit az éles fordulóhoz eléggé. Értem, hogy másként nem megy, viszont helyismeret híján nem számïtottam rá, illetve azt gondolnám, hogyha erre kényszerül valaki, hogy a jármű sajátosságai miatt így kanyarodjon, akkor neki kellene megvárnia azt, hogy a sávban elhaladjon a másik és úgy kanyarodjon. Azaz a kis ívben kanyarodás miatti elsőbbsége nem vonatkozik a másik forgalmi sávra is, főleg így.
Szóval érdekelne, ki hibázott itt, mi ilyenkor a hivatalos szabály.
Azokon az ökölszabályon túl, hogy ép elméjű ember módjára próbálok előzékeny lenne, kikerülni más hibáját és elkerülni a balesetet, még akkor is, ha valaki más valami orbitális marhaságot csinál.
Első jól mondja.
En is ütköztem már majdnem ez miatt csak én már előtte régen indexeltem hogy kanyarodó sávba mennek erre a másik oldalról kihajto telibe abba jött bele. Nem is ertem néha ezeket. Oké biztos nehezebb vezetni mint egy sima autót de azért ha mar nem ment inteni vagy villogni is lehetne
Nem mondja jól.
A KRESZ azt írja elő, honnan kanyarodhatsz, azt nem, hogy hova.
Jobbra kanyarodni is lehet belsőbe, balra kanyarodni külsőbe.
Mivel a jobbra kanyarodónak van előnye, a balra kanyarodó akkor is köteles neki elsőbbséget adni, ha az a belsőbe érkezne.
Ahhoz meg nem kell helyismeret, hogy egy méretes jármű nem tud szűken fordulni.
Működő lámpás kereszteződésnél nem beszélhetünk alárendelt útról.
"rákanyarodok a 2 sávból a belsőre, ami hozzám közelebb van a nagy ívű balra kanyarodása közben. Ezalatt a szemből, jobbra kis ívben kanyarodó jármű az őhozzá közelebb eső külső sávba zavartalanul kikanyarodhat, velem egyszerre. Ha jól tudom, ez így működne."
Nem, nem így működik.
Az első hülyeséget írt. 2x1 sávos útról kanyarodtál 2x2 sávos útra, a menetirány szerinti jobb oldalon bármelyik sávba érkezhetsz te is és a teherautó is. Mivel a teherautó kanyarodott jobbra kis ívben, ezért neki elsőbbsége volt veled szemben. Nincs olyan szabály, hogy csak te csak a belső sávba érkezhettél, a teherautó pedig csak a külsőbe.
"Ezalatt a szemből, jobbra kis ívben kanyarodó jármű az őhozzá közelebb eső külső sávba zavartalanul kikanyarodhat, velem egyszerre. Ha jól tudom, ez így működne."
Nincs olyan, hogy egyszerre kanyarodsz be a szembe jövővel ugyanarra az útra. Először bekanyarodik ő jobbra, utána mehetsz te, balra. Pont az ilyen balesetek kerülhetőek el az elsőbbség megadásával, mint amit leírtál.
#6 Én ezt írtam: "Mivel a teherautó kanyarodott jobbra kis ívben, ezért neki elsőbbsége volt veled szemben."
Az első komment igaz, de nem tartozik a tárgyhoz, nem válasz az adott szituációra.
Amit találtam neten: "egysávos útról jobbra kétsávosra kanyarodva bármelyik sávot választhatjuk, ha azt útburkolati felfestés külön nem jelöli". Tehát elméletileg, ha nincs festés, akkor kell számítani arra, hogy a szemből érkező a belső sávba is besorolhat, ami a jobbra kis ívben való kanyarodás miatt elsőbbséggel történik.
Jó kérdés, hogy ha a külső sávot választja, akkor minek számít a fordulás során a belső sáv felére való átlógása a járműnek.
Biztos lehet jogászkodni tovább, de a lényeg, hogy nem lehet automatikusan feltételezni, hogy melyik sávba kanyarodik valaki és eszerint menni. Vigyázzunk egymásra.
A kresz nem rendelkezik egyértelműen arról, hogy melyik sávba kell érkezned, szóval ha ütköztök te vagy szabálytalan, mert nem adtál elsőbbséget.
Sajnos ez ilyen. Egyedül ha terelővonal van, az számít, de azt meg konkrétan lesz/rja mindenki.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!