Hogyan hagyjam el a többsávos körforgalmat biztonságosan a belső sávból?
Mert a belső sávból kihajtani akaró autóst akadályozza!
Ha mindenáron körbe akarsz menni, azt csak a belsőben teheted!
"szükségem és a belső sávba megyek be, honnan tudom, hogy a kihajtás biztonságos és nem jön mondjuk mellettem a külső sávban egy másik autó (tudom, nézzek a tükörbe)."
Na itt van a veszély! A jobbra indexelő autóm mellé gyakran behajt valaki, mondván neki van elsőbbsége, mert én sávot akarok váltani.
Emberek, legalább az itt járó pár ember csinálja már értelmesen , logikusan !
Minek a két sáv , mire való, amennyiben valaki a külsőben megy körbe? Mi értelme a több sávnak akkor? Na ugye!
Tehát: ha az első kijáraton mész ki, a külső sávot használd. Ha a második , harmadik vagy további kijáraton mész ki, akkor a belsőbe mész.
Kisorolni figyelmesen kell, a sávváltás szabályait betartva. Én ezért mindig a kihajtás helye előtti kihajtó ágnál váltok sávot, nyilván előtte már indexelek jobbra. Mindig van pár barom, aki ilyenkor a kulsoben van és nem hajt ki, ilyenkor lassítok és mögéjük sorolok ki. És néha a behajtó forgalom is leszarja, hogy kisorolnál, de esetükben jellemzően sebességelőnyöd van, így eléjük tudsz kerülni. És nagy ritkán van , hogy nagy a káosz, akkor bizony nem ciki menni egy kört.
Az a baj, sokan összekeverik a hagyományos kétsávos körforgalmat a turbóssal és a spirálissal, ami miatt nagyon balesetveszélyessé is válhatnak. Erre egyébként rájöttek, és a hagyományos kétsávosokat - okosan téve azt- folyamatosan építik át spirálos rendszerűekre (pl. Veszprém megye).
Tisztázzuk a félreértéseket!
1.A közhiedelemmel ellentétben a külső sávban bármennyit körbemehetsz, függetlenül attól hogy hol hajtasz ki. Butaság és a kresznek is ellentmond az a - főleg pesten jellemző - öntörvényű tévhit hogy a külső sávban haladáskor az első lehetőségnél szabad csak kihajtani. Ez csak a turbós, vagy a spirális körforgalomnál van így de ott ennek megfelelően vazetik a sávokat és pl. beton félgömbökkel választják el azokat egymástól.
A hagyományos kétsávos körforgalom esetén a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni!
2.Olyan nincs, hogy a belső sávból kihajtasz közvetlen, ráadásul megspékelve azzal hogy a külső sávban haladó zavar. Ha te a belső sávban mész, akkor két kihajtási lehetőség között sávot kell váltanod és csak a külső sávból hajthatsz ki, a belsőből soha!
Hogyan történik a sávváltás? Jobbra index, tükör, a külső sávban haladónak pedig segítenie kell lassítással a sávváltás. Ha utóbbi elmarad, akkor bizony vagy megállsz, vagy körözgetsz.
Érdekes, hogy az van lepontozva, aki tudja, mi a különbség a kétsávos és a turbó között.
Sima kétsávosban a belsőből NEM hagyhatod el a körforgalmat, míg a külsőben tehetsz akár egy kört is, pl.: [link]
Turbó körforgalom esetében már a behaladás előtt ki kell választani a megfelelő sávot, majd a vonalakat követve végig járni, pl. a sávválasztásra: [link] és pl. arra a helyre, ahol a helyes sávtartás révén a belsőből kikerülsz a külsőbe (hiszen nyílik egy új belső): [link]
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!