Hogy lehet az hogy egy mozdonyvezető nem látja a vörös jelzést, egy ilyen mozdonyvezető mit fog ezért kapni?
200 méterrel szemben állt meg a két vonat vészfékezéssel, mert vörös jelzés ellenére áthajtott a vezető, ebből majdnem nagy katasztrófa lett
#9
A kérdező írta le a #4 kommentjében, nem tudom, hol találta.
#10
Le lett írva neked, hogy a mozdonyvezető ott se volt vétlen, meg itt se.
A te kérdésedben szereplő mozdonyvezető nem teljesítette a figyelési kötelezettségét, ráment egy nem megfelelő irányban álló váltóra, ki a másik vonattal szembe.
Ez a mostani eset itt történt:
És kb. így:
Beérkezett Nagykáta felől a Kiss a III. vágányra. Megállt, ahogy kell. A K3 jelző Megállj jelzést adott, mert nem volt neki beállítva a vágányút.
Jött Sülysáp felől a bal vágányon a személyvonat. A 8-as váltó kitérőbe volt neki állítva, hogy behozzák a II. vágányra, ezért a K3-ra eleve nem lehetett szabad jelzést kivezérelni. Azt a személy beérkezése, és a váltó visszaállítása után lehetett volna.
Indulni akkor lett volna szabad a mozdonyvezetőnek, ha
- szabad jelzést kap
- elmenesztik (itt: a vezető jegyvizsgáló).
A jegyvizsgáló menesztette is, de a jelző vöröset mutatott, ezt egyikük se vette észre. Ennek ellenére, a mozdonyvezető elindult, mintha Szabad jelzést kapott volna.
Elment a vörös jelző mellett, aztán a 8-as váltót felvágta (a vonat kerekeivel egyenesbe átállította), de valószínűleg még így se ő, hanem az automatika állította meg a vonatot.
Amint a vonat elhaladt a jelző mellett, a szigetelt sín érzékelte, és a berendezés azonnal Megállj állásba vette a beérkező személyvonat előtti bejárati jelzőt, ezért a bejáraton már nem jött be a vonat.
Ennyi.
Amit így az eset részletes ismerete nélkül oknak tippelek:
A MÁV-nál jobb oldali közlekedés van, mint a közutakon. Ha lehetőség van rá, akkor a menetirány szerinti jobb vágányon viszik a vonatokat. Csak előztetés, vonatkésés, forgalmi akadály, hasonlók miatt teszik át őket a bal vágányra. Ebből gondolom, hogy itt vagy a személy késett, vagy valami gyors, amit a jobbon vittek, és hogy a személy ne zavarja, ezért azt áttették a balra.
A Kiss vonatszemélyzete feltehetőleg nem volt hozzászokva, hogy másik vonat beérkezésére kell várniuk, hanem az volt a szokás, hogy az utasok le- és felszállása után egyből indulhattak tovább. Most is csak az utasokra figyeltek, a jelzőre nem, mert az mindig zöld szokott lenni. Az is lehet, hogy köd volt, és nem láttak el odáig, a sátorjelzőt (jelfeladást) meg nem figyelte a mozdonyvezető. Pedig - a leírás alapján - az egyértelműen 1-es ütemet, azaz vörös jelzőt mutatott. Ezt ugye a jegyvizsgáló nem láthatta, csak a mozdonyvezető. Ha tényleg köd volt.
Vagyis, azt nem lehet tudni, hogy a jv hibázott-e, de hogy a mozdonyvezető igen, az teljesen biztos.
Már bocs, de pont te írtad le, hogy ebben az esetben is más volt a főhibás. - Aki elmenesztette a vonatot.
A mozdonyvezetők 12 órás műszakokban dolgoznak, sokszor látástól vakulásig, nekem ne mondja senki, hogy ilyen munkakörülmények között nem lehet hibát véteni.
Még mindig érvényes az a mondás, hogy vasúton nem a hibázás okoz balesetet, hanem a sorozatos tévedés, amit nem vesznek észre.
Itt is egyszeri hibáról volt szó és közbe is szólt a vonatbefolyosoló rendezés, amit direkt erre a célre építenek be a mozdonyokba. Szóval minden jól működött, az egyszeri hiba korrigálásra került, nem történt semmi.
És ezek után megint mi lesz? A mozdonyvezetőt fogják felelősségre vonni, jó esetben még ki is rúgják (az előző, linkelt esetben is ez lett a vége), mindezt a büdös nagy semmiért. De ugye ez a MÁV, itt ez a szokás... Aki elmenesztette a vonatot, az meg röhög a markában, mert majd átvezénylik könnyebb munkakörbe vagy csak simán kap egy ejnye-bejnyét, ahogyan a linkelt esetben is történt.
Az előző esetben se rúgták ki, hanem közös megegyezéssel ment el. Ugyanúgy, mint a forgalmista. Mivel ott is csak a véletlenen múlt, hogy a mozdonyvezető mulasztása miatt nem történt tömegkatasztrófa. Mert igen, attól függetlenül, hogy a legnagyobb hibát nem ő vétette, de az ő mulasztása is ott volt. Ezt úgy minősítik, hogy gondatlanságból elkövetett. Nézd meg a Btk. 4. §-t.
És hiába csak figyelmetlenség volt, de ha a másik vonat kicsit előbbre tart, sokan belehaltak volna ebbe a kis figyelmetlenségbe. Mivel a szerencsétlenség véletlenül nem következett be, és egyébként se tudatos mulasztás volt, ezért nem ültették le, hanem csak pénzbüntetést kapott, és mivel rájött, hogy alkalmatlan a feladatára, ezért felmondott. Talán nem akart meghalni a következő ilyen esetnél.
Ebben a mostani esetben meg aztán főleg védhetetlen a mozdonyvezető. Átmegy a Megállj jelzésen, szembe a másik vonattal, és szerinted ez rendben van?? Itt is kizárólag csak a véletlenen múlt, hogy nem járt párszáz méterrel előbb a másik vonat, mert akkor bizony frontálisan ütköznek.
Sajnos, az ilyenekért se szokták egyből kirúgni őket, mert nincs ember a feladatra. Tudok olyanról, aki két év alatt háromszor tette ezt meg, átment a vörösön, kétszer ugyanott, és mégse rúgták ki. (Később ő mondott fel.)
A vonatot a jegyvizsgáló menesztette, de ő leginkább csak az utasok szempontjából tudja eldönteni, hogy mi a helyzet. Neki nincs sátorjelzője, amin mondjuk köd esetén is látja, mit mutat a jelző. Idéntől már meg is szűnik ez a dolog, hogy a jegyvizsgáló engedélyt ad az indulásra (mivel semmi forgalmi információja nincs, a mozdonyvezetővel ellentétben), utána már csak azt jelzi, hogy az utasok befejezték a le- és felszállást.
Csak úgy mellékesen, közúti közlekedés esetén elég a buszvezetőnek egyszer átmenni a piroson, ha ezt a rendőrök dokumentálják, ez már alapból elég a kirúgásához, nem kell neki többször ismételni, mint a vasúton, ahol pedig sokkal nagyobb a tét, mind anyagilag, mind emberéletben.
"Az előző esetben se rúgták ki, hanem közös megegyezéssel ment el."
Mit nem mondasz, te jó ég! :D Igen, nyilván pont akkor gondolták úgy mindketten, hogy ideje elmenni a MÁV-tól, miután lett egy malőrje, ami nyilvánosságot kapott. Nyilván tök véletlen, hogy hirtelen mindkét fél békésen válni akart.
"Ugyanúgy, mint a forgalmista."
A forgalmista nem mondott fel, lefokozták alacsonyabb munkakörbe.
"Mivel ott is csak a véletlenen múlt, hogy a mozdonyvezető mulasztása miatt nem történt tömegkatasztrófa."
Pont hogy a mozdonyvezető észrevette a mulasztását és azonnal lefékezett, amint hibás vágányra került. A szakszervezettől még dícséretet is kapott, csak a MÁV gondolta úgy, hogy hibázott. A média meg szépen hozzáköltötte, hogy másodperceken múlott a katasztrófa, holott a szemből jövő vonat még csak látótávolságban sem volt. Na, ennyit arról az esetről.
"És hiába csak figyelmetlenség volt, de ha a másik vonat kicsit előbbre tart, sokan belehaltak volna ebbe a kis figyelmetlenségbe."
Ha látja, hogy jön szemből vonat, akkor eleve meg sem indul, mert látja, hogy a kijárati vágányról érkezik, amin ő fog továbbhaladni. Azért hülyének nem kéne nézni a mozdonyvezetőket, nem robotok, hogy csak karokat tologatnak.
"Átmegy a Megállj jelzésen, szembe a másik vonattal, és szerinted ez rendben van??"
1) A szemből jövő vonatot nem lehetett még látni.
2) A forgalmista elmenesztette.
3) Egy nap több száz jelzés mellett elmegy az ember, plusz megszokott, hogy a forgalmista csak zöld jelzés mellett meneszt. Honnan a p.ból kellett volna tudnia, hogy majd pont most tévesen menesztik el?
4) Amin átment a piroson, a vonatbefolyásoló berendezés letiltotta. Direkt azért van beépítve, hogy korrigálja a mozdonyvezető hibáját figyelmetlenség esetén. Megtette.
5) Kicsit gondolkozzunk. A média szerint 200 méterre álltak meg egymástól a vonatok (érdekes módon mindig pár száz métert szoktak írni, hogy meg legyen a hatás; olvass csak vissza korábbi hasonló eseteket, mindnél így fogalmaznak). Ha ez tényleg így volt, akkor rosszul volt beállítva a váltó. Azt nem az utolsó száz métereken állítják be az érkező vonatnak... Szóval, ha nem ment volna át, akkor a szemből jövő robog át a hibás váltón és akkor 100%, hogy ütköznek. Úgy is tragédia történt volna, de ugyanúgy nincs értelme róla beszélni, mert hál' istennek nem történt meg.
"Itt is kizárólag csak a véletlenen múlt"
A vonatbefolyosoló berendezés helyes működése neked VÉLETLEN????
"Csak úgy mellékesen, közúti közlekedés esetén elég a buszvezetőnek egyszer átmenni a piroson, ha ezt a rendőrök dokumentálják, ez már alapból elég a kirúgásához, nem kell neki többször ismételni, mint a vasúton, ahol pedig sokkal nagyobb a tét, mind anyagilag, mind emberéletben."
Akkor most soroljam hány szabálytalankodó buszt láttam már közlekedni? Inkább nem, mert offtopik. De ez k.ra nem így van, ahogy állítod. Mindenki hibázik. MINDENKI!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!