Légiforgalom irányítás manapság mennyire automatizált?
Maga az irányítás folyamata semennyire.
Több száz ember élete a tét, ott nem lehet hibázni, ezért is jól képzett emberek irányítják a légiforgalmat.
pont annyira mint a vezető nélküli járműforgalom az utakon..semennyire.
Még néhány évig(évtizedig)nélkülözhetetlen az ember kézi irányítása.
Nézz meg néhány repteret...mindegy hogy Dallas, vagy Lukla..
A leszállító automatikás válaszod részemről azért lett lepontozva, mert tévedés, amit írsz.
Indoklás:
Tegyük fel, a legkorszerűbb gépről van szó. Minden megtalálsz benne, amit csak a tudomány és technika lehetővé tesz.
A kiindulási repülőtér, a célponti reptér mind ugyanilyen korszerű.
Minden, minden megvan, amit csak az emberi fantázia képes volt valósággá tenni.
De! A robotpilóta nem tudja konfigurálni a gépet. Vagy igen?
A légi irányítást – komoly berendezések támogatásával – emberek végzik. Most még a gépen a kapitány az isten. De engedjük el. Nincs senki ott fent az utasokon kívül.
A gázt tudja vezérelni a robot. Magasságot, emelkedést, süllyedést úgyszintén. Meg még sok mindent. De ki fogja a gépen beállítani, hogy ilyen is ilyen megközelítési eljárás szerint leszállás a 24-es bal pályán?
Ha megnézel akár játékfilmeket, akár dokumentumfilmeket, vagy a remek pilotseye csatorna felvételeit a YouTube-n, láthatod, hogy keményen dolgozik mindkét pilóta. Többek között mindenféle gombokat tekergetnek, karokat mozgatnak stb.
Akkor lehetne pilóta nélküli utasszállító, ha mindent robotizálni lehetne.
A drónok (ami eredetileg pilóta nélküli harci eszköz) sem maguktól repülnek, csak rajtuk nincs ember. Távoli irányítás mindenképpen kell.
És mások a biztonsági követelmények is.
#5
Azért lettél lepontozva, mert nem ez volt a kérdés. Olvasd el megint. Tudjuk, hogy ma már kb robotpilóta vezeti az utasszállítókat. Szinte végig. De a kérdés nem ez.
#6 Pontosan ezt írtam, hogy ha a körülmények adottak, akkor használják. Az nem igaz, hogy abszolút szélcsend kell hozzá, mert a robotpilóta tudja kompenzálni a szelet. Gyakorlatilag ha nincsen viharos, széllökéses idő vagy látótávolság csökkenés, akkor az utasszállítók mind autoland funkcióval szállnak le, mert ezzel növelik a biztonságot (a legtöbb baleset leszálláskor és felszálláskor történik).
#7 A repülőtéren elhelyezett leszállító berendezések (ILS) alapján vezeti be a gépet a robotpilóta:
Gyakorlatilag ugyanazt csinálja metodikailag, mint amit a pilóta is csinálni az ILS jelzések alapján, csak sokkal biztosabban.
#5 Tisztában vagyok mi volt a kérdés, de a légiforgalmi irányítás sokkal összetettebb dolog, mint hogy a toronyban emberek ülnek és megmondják, hogy ki mit csináljon. Keress rá az Aeropark csatornájára Youtubeon, ott emlékeim szerint több részben bemutatták részletesen a budapesti repülőtér működését a személyzeti oldalról (bár lehet, hogy a debreceni volt az, nem tudom pontosan).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!