Miért nem automatizálták még a vonatokat?
Így működne ez... Ha a külvilágtól teljesen elszigetelt pályán futnának a vonatok. De mivel ez nem így van, ezért marad a mozdonyvezető és az éberségi rendszer.
Metróknál már elterjedtnek mondható az automata vezetőrendszer. Két állomás között, az alagútban sok meglepetés nem lehet: ha van 1-2 patkány, azért nem kár, ha a talajvíz túlságosan feljön, úgyis megáll a rendszer, más meg nem nagyon lehet. Az állomásokon meg ki lehet építeni olyan automata beléptetőrendszereket (peronkapuk a szerelvényhez), ami megakadályozza, hogy a paraszt a szerelvény elé ugorjon. De ugyanezt a vonatoknál még nem tudtuk elérni, a sínre kerülhet a kidőlt fa, az életét megunt Jóska gyerek vagy az eltévedt őzike is. Ezért ott még pár jól elhatárolható rendszert (mondjuk maglev) kivéve még kell a mozdonyvezető, aki felveszi, értelmezi és végrehajtja a jelzéseket és a többit, ami közbejön.
Elképzeltem, ahogy egy rozsdaboglya BZ-t felszerelnek olyan eszközökkel amik automatikusan észreveszik és lereagálják a pályá szélén lévő napszítta 20-as lassújeleket :D
Azért nem automatizálnak mindent, mert egy irányítórendszer kiépítése annyiba kerülne, mint a csillagháborús terv :D
Utolsó: ez ne legyen már érv... hány hajóvontató ismerősöd van? Hmm, egy sem? Kihalt az a szakma és mekkora rábåszás lett a gőzgép az emberiségnek, már hajóvontatók sem kellenek!
Kérdező: a vonatoknál jóval előrébb tart az automatizálhatóság, mint bármely más közlekedési rendszernél. De beruházásigényes, ezért nem terjed gyorsan.
Önvezető vonattal egyébként már az 1980-as évek óta utazhatsz Magyarországon. A budapesti 3-as metró vonatai azóta automatizáltak. Persze a vezető nélküli üzemhez szükséges szintű szoftver csak az M4 metró vonalán van, az teljesen automata üzemű vasút. Nagyvasúton nyilván nehezebb ügy a pályákon megjelenő esetleges akadályok miatt, de nyilván megoldható már a gyalogos, a belógó felsővezeték vagy egy kidőlt fa szoftveres felismerése.
"Elvennék a vezetés okozta örömet tőled és te csak passzív utasként lehetnél az autódban?"
Mert egy unalmas autópályán 1 sebességgel végigmenni 2-3 órán át hatalmas élmény. Ugyanúgy hatalmas élmény araszolni 2 órát hazafelé a belvárosi dugóban...
Amúgy én is legutóbb ezen gondolkoztam a vonatokat nézve, hogy talán a nagy része megoldható lenne ELMÉLETBEN.
Gyakorlatban a vasúti közlekedés egy drága és nemzetközi dolog, amit ha nem fejleszt mindenki akkor szart sem ér.
Gyakorlatilag is megoldható a teljes automatizáltság, csak két dolog kell hozzá: a külvilágtól teljesen elzárt független pálya és rengeteg pénz.
Amíg az első feltétel nem teljesül addig a teljes automatizálás nem megoldható. Ha egy felújításnál így építenék át a pályákat akkor onnantól már csak pénz kérdése a szabályzórendszer kiépítése.
"na most őtőle vennéd el ezt a lehetőséget"
eddig is voltak szakmák amik megszűntek az évszázadok folyamán, nem lenne újdonság.
"munkalehetőségtől is fosztaná meg az embereket"
Ez a mai világ nagy hibája, hogy gyakorlatilag azt is megoldhatnánk, hogy szinte senkinek ne kelljen dolgoznia, ehelyett gépek helyett az embereket használjuk biorobotként csak mert ők olcsóbbak. A gyárakban sem azért alkalmaznak embereket mert olyan hű de jó fejek és hagynak éhbérért robotolni, hanem szimplán azért mert így éri meg.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!